۵ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۴
کد خبر: 81401973
T T
۰ نفر
فرگوسن؛ تشدید رویارویی معترضان  نقض حقوق بشر و نیروهای پلیس درآمریكا

تهران-ایرنا- ناآرامی و درگیری در شهر 'فرگوسن' آمریكا به دلیل اعتراض به تبرئه یك افسر سفیدپوست عامل قتل نوجوان سیاهپوست، به دستگیری شماری از معترضان، به آتش كشیدن مراكز دولتی و خودروهای پلیس و شلیك گاز فلفل برای متفرق كردن معترضان و بازداشت شمار زیادی از مردم خشمگین منجر شد.

براساس گزارش منابع خبری آمریكا ، اعتراضات و تظاهرات در فرگوسن و 120 شهر دیگر آمریكا نسبت به عملكرد نیروهای پلیس و امنیتی و نقض حقوق اولیه شهروندان آمریكایی توسط این نیروها همچنان ادامه دارد.

معترضان آمریكایی در برابر ساختمان شورای شهر فرگوسن خودروهای پلیس را به آتش كشیدند و نیروهای پلیس نیز برای مقابله با اعتراضات مردم به سوی آنان گاز فلفل شلیك كردند.

مقام های ایالت میسوری برای سركوب متعرضان به نقض حقوق بشر و مقابله با خشم و اعتراضات در شهر فرگوسن این ایالت ،نیروهای گارد ملی را به حال آماده باش در آوردند و چندین هزار نیروی پلیس ضد شورش با تجهیزات كامل نظامی در نقاط مختلف این شهر مستقر شدند.

'جی نیكسون' فرماندار ایالت میسوری آمریكا دستور داده نیروهای گارد ملی از 700 نفر به دو هزار و 200 نفر در این شهر افزایش یابد.

اعتراضات بعد از اعلام رای هیات عالی منصفه سنت لوئیس در مورد مجرم ندانستن 'دارن ویلسون' افسر پلیس سفید پوست در ماجرای قتل 'مایكل براون' نوجوان هیجده ساله سیاهپوست به خشونت گرایید، معترضان در فرگوسن 12 باب ساختمان را به آتش كشیدند، مغازه غارت و صدای شلیك گلوله شنیده شد.

غیر از فرگوسن شماری دیگر از شهرهای آمریكا از جمله نیویورك، واشنگتن، لس آنجلس، كلیولند، شیكاگو و بوستون نیز به صحنه تظاهرات معترضان به نقض حقوق سیاهپوستان در این كشور تبدیل شد. گزارش دیگری از دستگیری 80 نفر از معترضان در فرگوسن و شهر سنت لوئیس خبر می دهد.

مردم شهر بعداز كشته شدن براون در 9 اوت (18 مرداد) به طور پراكنده با به راه انداختن تظاهرات اعتراضی خواستار محاكمه و مجازات این مامور پلیس شده و بدون اعتنا به تهدیدها و هشدار های پلیس شهر به اعتراضات خود ادامه داده اند.

بی اعتنایی مسوولان دولتی و به ویژه 'جی نیكسون' فرماندار این ایالت به خواسته مردم شهر برخشم و اعتراض آنها افزوده و موجب بالا گرفتن اقدامات خشونت آمیز آنها در فرگوسن و شهرهای اطراف شده است.

فرگوسن شهرستان كوچكی از توابع شهرستان سنت لوییس در ایالت میسوری آمریكاست كه بر اساس آمارگیری سال 2010، 21 هزار و 203 نفر جمعیت دارد و با تركیب جمعیتی 67 درصد سیاهپوست و 29 درصد سفیدپوست، بیشتر به عنوان شهری سیاهپوست نشین شناخته می شود.

با این حال سیاهپوستان در مناصب مدیریتی و دولتی آن، كمتر جای دارند و پلیس این شهر نیز تماما از سفیدپوستان تشكیل شده است.

معترضان خشمگین همچنین در تظاهرات ماه اكتبر (مهر) در اعتراض به رفتارهای نژادی پلیس و نقض حقوق بشر، پرچم آمریكا را در شهر فرگوسن به آتش كشیدند.

درپی گسترش تظاهرات و اعتراضات مردم در اكثر نقاط آمریكا بویژه در ایالت میسوری و شهر فرگوسن،باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا از تظاهركنندگان خواست تا آرامش خود را حفظ كنند.آما جمعیت خشمگین بدون توجه به درخواست وی ، همچنان خواهان اجرای عدالت و رعایت حقوق بشر بویژه در قبال سیاهپوستان آمریكایی در این كشور هستند.

اروپام**9157** 5981