۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۲
کد خبر: 81407538
T T
۰ نفر
راه آهن ایران – قزاقستان، موجب رشد منطقه خواهد شد

تهران– ایرنا– 'قربان قلی بردی محمداف' رییس جمهوری تركمنستان در اشاره به راه آهن ایران– تركمنستان– قزاقستان كه قرار است سوم دسامبر (12 آذر) با حضور رییس جمهوری كشورمان راه اندازی شود، گفت: این راه آهن، زمینه ای چشمگیر برای توسعه اجتماعی و اقتصادی كشورهای منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ترند، رییس جمهوری تركمنستان به تاثیر مثبت این راه آهن بر اشتغال زایی نیز تاكید كرد و افزود: همه اینها به رفاه و بهبود زندگی مردم منجر خواهد شد.

خبرگزاری دولتی تركمنستان نیز درباره گشایش راه آهن ایران – قزاقستان نوشت: سرزمین های آسیای میانه، دالان طبیعی ترابری و ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب هستند و دسترسیِ جهان به بازارهای بزرگ را امكان پذیر می كنند.

شبكه تلویزیونی آلتین آسیر تركمنستان نیز با ارایه گزارشی، تاكید كرد كه 'راه آهن ایران – قزاقستان نه تنها پروژه ای اقتصادی است، بلكه عاملی مهم در جغرافیای سیاسی منطقه شمرده می شود.'

برآوردهای اولیه نشان می دهد كه سالانه 3 تا 5 میلیون تن كالا با كمك این خط آهن جا به جا خواهد شد. در درازمدت، كالاهای یادشده به 10 تا 12 میلیون تن در سال خواهد رسید.

این راه آهن، دسترسی آسیای میانه و آسیای جنوبی به اروپا را امكان پذیر خواهد كرد.

طرح یاد شده، با كمك بانك توسعه آسیا و بانك توسعه اسلامی انجام شده است.

بخش 'تركمنستان – قزاقستان' از این راه آهن، در ماه مه 2013 گشایش یافت و اكنون همین خط قرار است به ایران بپیوندد.

طول این راه آهن تازه تاسیس حدود 920 كیلومتر است كه از این میزان حدود 85 كیلومتر در خاك جمهوری اسلامی ایران، 700 كیلومتر در خاك تركمنستان و 140 كیلومتر نیز در خاك قزاقستان قرار دارد.

خط ریلی جدید كشورهای تركمنستان و قزاقستان را از طریق خاك ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می كند.

از نظر جمهوری اسلامی ایران، ساخت و تكمیل زیربناهای ارتباطی میان كشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی و دوستی میان ملت های منطقه حائز اهمیت است.

رسانام**9163**2017
۰ نفر