۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81408768
T T
۰ نفر
تحریم های ظالمانه غرب برخواست كشورهای منطقه تاثیری نداشته است

تهران- ایرنا- معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری با بیان این كه پروژه عظیم راه آهن شرق خزر چهارشنبه هفته جاری افتتاح می شود، گفت: افتتاح این پروژه بزرگ، ثابت می كند كه تحریم های ظالمانه بین المللی و یك جانبه برخواست كشورهای منطقه برای توسعه همكاری ها با ایران تاثیری نداشته است.

«پرویز اسماعیلی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: استراتژی جمهوری اسلامی ایران، همكاری در جهت توسعه و ارتقای امنیت منطقه ای است و تحریم های ظالمانه هیچ تاثیری در گرایش كشورهای منطقه به استفاده از مزیت های همكاری با ایران نداشته است.

وی با تشریح جزییات پروژه بزرگ راه آهن شرق خزر اظهارداشت: این خط آهن 920 كیلومتری به عنوان كریدور ریلی شمال – جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است كه از این میزان حدود 85 كیلومتر در خاك ایران، 700 كیلومتر در خاك تركمنستان و 140 كیلومتر نیز در خاك قزاقستان قرار دارد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری یادآور شد: افتتاح راه آهن سرخس – تجن در سال 1375 به عنوان اولین اقدام ایران برای دسترسی كشورهای آسیای مركزی به اقتصادی‏ترین و مناسب‏ترین راه برای مبادلات اقتصادی با حاشیه خلیج فارس و سایر مناطق جهان است.

اسماعیلی همچنین گفت: اكنون احیای مجدد جاده ابریشم با تدبیر مسوولان جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته و زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم كرده است.

وی ادامه داد: با افزوده شدن خط آهن ایران -تركمنستان و قزاقستان در منطقه اینچه برون، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مركزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار كیلومتر راه زمینی كاهش یافته است.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری تاكید كرد: خط ریلی جدید كشورهای تركمنستان و قزاقستان را از طریق خاك جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد خلیج فارس متصل می‌كند.

اسماعیلی اظهارداشت: همچنین خط ریلی جدید برای كل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار میان كشورهای منطقه را تسهیل كرده و ضمن كوتاه تر شدن مسیر شمال – جنوب در حدود 600 كیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را كاهش می‌دهد.

وی به سفر استانی رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان كه فروردین ماه گذشته انجام شد و برنامه های دولت برای توسعه منطقه مكران و بندر چابهار اشاره كرد و افزود: با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به تركیه در غرب و امتداد خطوط ریلی كشور تا سرتاسر نوار جنوبی كشورمان در خلیج فارس، اتصال به پاكستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب و از سوی دیگر اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال و اتصال خطوط ریلی تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق(و كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان) خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در تراتزیت و رشد حجم تجارت در تمام كشورهای منطقه خواهد داشت.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری همچنین گفت: در فاز اول راه اندازی این خط، ظرفیت 2 تا 3 میلیون تن جابجایی بار در سال پیش بینی شده، اما به تدریج امكان افزایش ظرفیت سالانه تا 12 میلیون تن بار نیز وجود دارد و در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران طرح هایی را برای توسعه ظرفیت این خط در دست دارد.

اسماعیلی، موقعیت ژئوپلتیكی ایران را بی نظیر دانست و خاطرنشان كرد: ایران كوتاه ترین، امن ترین و با صرفه ترین مسیر دسترسی آسیای مركزی به دریاهای آزاد است.

وی تاكید كرد: بهره برداری از خط جدید علاوه بر تقویت پیوندهای تجاری و رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در مسیر تعامل فرهنگی، دوستی میان ملت ها و ثبات و آرامش منطقه را در پی خواهد داشت.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری افزود: افتتاح این پروژه بزرگ، ثابت می كند كه تحریم های ظالمانه بین المللی و یك جانبه، بر خواست كشورهای منطقه برای توسعه همكاری ها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلتیكی كشورمان تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، تركمنستان و قزاقستان روز چهارشنبه جاری (12 آذرماه) با حضور روسای جمهوری سه كشور و همچنین وزیران و مقامات سایر كشورهای منطقه و همزمان با سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان گلستان در مرز مشترك ایران - تركمنستان برگزار می شود.

سیام**9012**9136**1336
۰ نفر