۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۸:۲۵
کد خبر: 81409747
T T
۰ نفر
افتتاح راه آهن ایران-تركمنستان -قزاقستان به توسعه گلستان شتاب می دهد

گرگان- ایرنا- مدیركل راه و شهرسازی گلستان با برشمردن مزیت های راه آهن ایران - تركمنستان - قزاقستان گفت: با افتتاح این پروژه بین المللی شاهد رونق اقتصادی، توسعه خطوط ریلی و شتاب توسعه استان گلستان خواهیم بود.

«علی بخش رستمی» شامگاه دوشنبه در یك برنامه تلویزیونی سیمای مركز گلستان افزود: حمل و نقل ریلی دارای مزیت های بی شماری از جمله مصرف انرژی پایین و ارزان قیمت، ایمنی بیشتر، آلودگی زیست محیطی كمتر و پایین بودن هزینه تمام شده اجرای آن در مقایسه با بزرگراه ها و آزادراه ها است.

رییس شورای حمل و نقل گلستان با قدردانی از دست اندركاران ساخت پروژه خط آهن گرگان - اینچه برون اظهار داشت: ساخت این راه آهن از سال 90 با توافق سه كشور ایران، تركمنستان و قزاقستان در طول نزدیك به 926 كیلومتر آغاز شد.

رستمی توضیح داد: 80 كیلومتر از این خط آهن در ایران، 700 كیلومتر در تركمنستان و بیش از 120 كیلومتر آن در خاك قزاقستان واقع شده است.

وی افزود: راه آهن گرگان - اینچه برون بعد از راه آهن خراسان رضوی، دومین كریدور شرق به غرب كشور است كه اثرات مثبت خود را در توسعه استان بر جا خواهد گذاشت.

به گفته وی، اگرچه ممكن است در توسعه زیرساخت های ریلی كشور غفلت ورزیده باشیم و آمار زیرساخت ها و تردد كالا و مسافران درون شهری و برون شهری ما در مقایسه با كشورهای هم تراز، قابل توجه نباشد اما شاهد استقبال مردم از این بخش هستیم.

رستمی ادامه داد: طی سال های اخیر، تلاش هایی برای توسعه حمل و نقل استان صورت گرفته كه افتتاح كریدور شرقی دریای خزر با حضور روسای جمهور كشورهای ایران، قزاقستان و تركمنستان در 12 آذر سال جاری رهاورد این تلاش ها است.

به گفته وی، اكنون بیش از 90 درصد حمل و نقل مسافر با جاده ها بوده و 10 درصد انتقال مسافران و 30 درصد حمل كالا از طریق خطوط ریلی كشور صورت می گیرد اما قابلیت توسعه بخش ریلی وجود دارد.

رستمی گفت: توسعه خطوط ریلی در دستور كار برنامه دولت است تا بتوانیم در مقایسه با كشورهای هم تراز از لحاظ توسعه یافتگی، ارتقا پیدا كنیم.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان گفت: برابر اطلاعات اقتصادی موجود، حجم مبادلات سالانه چین و كشورهای غربی بیش از 350 میلیون تن است كه رقم قابل توجهی بوده و ما با توجه به موقعیت ایران و شرایط همسایگی، باید از این فرصت بهترین بهره را ببریم.

رستمی افزود: به عبارتی دیگر با توسعه ابزارهای ارتباطی و فراهم سازی بسترهایی در این زمینه می توان از این رهاوردها، منافع بیشتری را عاید كشور ساخت.

وی افزود: با افتتاح كریدور شمال - جنوب می توان از پایانه مرزی اینچه برون كه دروازه ای به سوی كشورهای همسایه است، صادرات و ترانزیت غلات و محصولات كشاورزی، صنعتی و گاز را به حوزه آسیای میانه (CIS) داشته باشیم و از مزایای آنها بهره مند شویم.

رستمی گفت: افتتاح اداره كل راه آهن در استان گلستان نیز یكی دیگر از فرصت هایی است كه در راستای توسعه خطوط ریلی استان از جمله راه آهن گرگان – مشهد فراهم شده است.



*بازنگری توزیع اعتبارات ملی مهمترین انتظار از هیات دولت



مدیر كل راه و شهرسازی گلستان با یادآوری سفر كاروان تدبیر و امید به این استان، بازنگری در توزیع منابعی را كه براساس شاخص های چند دهه گذشته برای استان ها در نظر گرفته شده، مهمترین خواسته بخش حمل و نقل گلستان از این سفر عنوان كرد.

رستمی افزود: انتظار می رود كه مبنای توزیع اعتبارات ملی بر اساس شاخص هایی همچون جمعیت روستایی انجام شود تا سهم گلستان از اعتبارات ملی افزایش یابد.

وی اضافه كرد: طی چند نشست با مسوولان وزارت راه و شهرسازی و استانی پیگیر این مساله بوده ایم تا ارزیابی استان ها براساس این نسبت ها صورت گیرد و به خودی خود سهم گلستان از منابع ملی افزایش یابد.

* تكمیل پروژه های نیمه تمام



رییس شورای حمل و نقل گلستان با اشاره به این كه خطوط ریلی، زمینی و هوایی ابزار و زیربنای توسعه بخش های مختلف اعم از كشاورزی، گردشگری و صنعتی هستند، گفت: آنچه در سفر ریاست جمهوری به استان پیگیر هستیم، توسعه نقش حمل و نقل استان در مقایسه با آمار كشوری است.

رستمی اضافه كرد: وضعیت جاده های موجود استان در مقایسه با میانگین كشوری حائز رتبه خوبی نیست و خواسته مردم است كه سطح آنها به اندازه متوسط كشور ارتقا یابد.

وی با اشاره به این كه در استان گلستان آزادراه نداریم، گفت: سهم هر استان از راه های اصلی و فرعی دو هزار و 700 كیلومتر برآورد می شود اما سهم گلستان یكهزار و 300 كیلومتر است كه پایین تر از میانگین كشوری قرار دارد.

رستمی یادآور شد: در سفر دولت پیگیر بخشی از پروژه های شناسنامه دار و تعریف شده در برنامه های چهارم و پنجم توسعه هستیم تا اعتبار مصوب آنها 100 در صد افزایش یابد.



* پیگیری راه آهن گرگان - مشهد



مدیر كل راه و شهرسازی گلستان افزود: پیگیری ساخت آزادراه شرقی - غربی استان از پروژه های دیگر است كه در سفر هیات دولت دنبال می شود.

رستمی افزود: اكنون با انتخاب و تعیین مشاور، این پروژه در شرف مطالعات مقدماتی و اولیه است و مراحل پایدار شدن آن طی این سفر پیگیری می شود.

وی ادامه داد: راه آهن گرگان - مشهد به عنوان یكی از خواسته های چند ساله مردم از دیگر پروژه های در دست پیگیری است.

به گفته رستمی، در این سفر تلاش می شود كه با استفاده از فاینانس، بخش خصوصی و سرمایه گذار، ساخت این پروژه از سمت گرگان شروع شود.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان همچنین گفت: مردم استان در تمام وقایع و حركت های سیاسی اجتماعی دوران انقلاب در صحنه بوده و از شعور و بلوغ سیاسی بالایی برخوردارند و در این سفر نیز استقبال پرشور آنان از رییس جمهوری، پاسخ به روحیه خدمتگزاری دولت است.

7464/601/