۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۸:۴۱
کد خبر: 81409769
T T
۰ نفر

سوت قطار در اینچه برون

۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۸:۴۱
کد خبر: 81409769
سوت قطار در اینچه برون

گرگان - ایرنا- پروژه عظیم خط آهن ایران – تركمنستان و قزاقستان را كه قرار است فردا (چهارشنبه) در نقطه صفر مرزی اینچه برون، مرز مشترك ایران و تركمنستان با حضور روسای جمهوری سه كشور افتتاح شود، می توان به نوعی احیای جاده كهن و پرآوازه ابریشم دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این پروژه بزرگ مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مركزی و غرب جهان به ویژه اروپای غربی را حدود 10 هزار كیلومتر راه زمینی كاهش می دهد و اكنون احیای آن با تدبیر مسوولان جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته و زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم كرده است.

این كریدور مهم كه تداعی كننده جاده ابریشم در دوران باستان است، می تواند باعث رشد و توسعه این مناطق از طریق امكانات ترانزیت ریلی- جاده ای شود.

در واقع، رهگذر ریلی شمال- جنوب نوید بخش تحول و توجه استراتژیك به آبادسازی شرق و نوار ساحلی جنوب كشور است چراكه این كریدورِ مهم، یكی از عوامل اصلی رشد و توسعه این مناطق از طریق امكانات ترانزیت ریلی-جاده ای است.

با راه اندازی خط ریلی ایران - تركمنستان - قزاقستان، بیش از 600 كیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی كشورهای مشترك المنافع تا خلیج فارس و اروپا كاسته می شود.

این خط آهن به عنوان كریدور ریلی شمال- جنوب از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و تركمنستان و از آن نقطه تا شهر بركت در تركمنستان و از بركت تا اترك و اینچه برون در مرز ایران و تركمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداری است.

طول راه آهن جدید الاحداث حدود 920 كیلومتر است كه از این میزان حدود 85 كیلومتر در خاك جمهوری اسلامی ایران، 700 كیلومتر در خاك تركمنستان و 140 كیلومتر نیز در خاك قزاقستان قرار دارد.

خط ریلی جدید كشورهای تركمنستان و قزاقستان را از طریق خاك جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می كند. این خط علاوه بر كشورهای مذكور، به عنوان خط ریلی جدید برای كل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان كشورهای منطقه تسهیل كرده، زمان و هزینه های حمل بار را كاهش می دهد.

این نكته را نباید فراموش كرد كه در شرایط تحریم، ساخت خط آهنی كه بخشی از كریدور شمال به جنوب را تكمیل می كند، شاید از توان اكثر كشورها خارج باشد، اما خوشبختانه با توان متخصصان داخلی اكنون این پروژه بزرگ آماده راه اندازی است.

در واقع راه اندازی این پروژه عظیم، بر بی اثر بودن تحریم های ظالمانه بین المللی و یكجانبه بر خواست كشورهای منطقه برای توسعه همكاریها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلتیكی كشورمان تاكید دارد؛ موضوعی كه نمی توان آن را انكار كرد.

بنابراین، با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به تركیه در غرب و امتداد خطوط ریلی كشور تا بندر عباس در خلیج فارس، همچنین اتصال به پاكستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب و خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، خطوط ریلی تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق (و كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان)، می توان گفت كه خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در كشورهای منطقه خواهد داشت.

با راه اندازی خط آهن مذكور كه راهگذر ریلی «شمال - جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت كالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه كاهش می یابد.

اینچه برون از آن جهت اهمیت دارد كه بخشی از كریدور شمال به جنوب در این پروژه به اتمام می رسد، چرا كه ایران شاهراه های مهمی در ارتباط با شرق آسیا، آسیای میانه و به سمت اروپا دارد كه راه آهن اینچه برون یكی از تكمیل كنندگان این كریدور است.

«راه آهن خلیج فارس – ایران – تركمنستان – قزاقستان» مسیر سبزی است كه موجب تقویت پیوندهای تجاری، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در مسیر مراودات فرهنگی و مردمی و ثبات و آرامش منطقه می شود.

گزارش از: زهرا امیری

سیام*9012**1572