آسيب هاي جدي كانون خانواده هاي كشور را فراگرفته ا ست

ساري-ايرنا-مشاور امور خانواده و زنان وزير كشور گفت: كانون خانواده در كشورمان در معرض خطر و آسيب هاي جدي اجتماعي قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، ' فهميه فرهمند پور' روز سه شنبه در جلسه شوراي اداري مازندران از اعتياد بانوان به عنوان يكي از آسيب هاي اجتماعي كانون خانواده نام برد و افزود : هم اكنون 9 تا 10 درصد معتادان كشور زن هستند.

وي ادامه داد : هرچند اعتياد مردان نيز در نوع خود اثرات سويي دارد ، ولي با توجه به نقش بانوان به عنوان همسر و مادر در خانواده ، اعتياد آنان بسيار تاثيرات نامطلوبي را براي اجتماع خواهد داشت.

مشاور امور بانوان و خانواده وزير كشور از كاهش سن اعتياد و تغيير الگوي اعتياد بانوان هم به عنوان ديگر آسيب كانون خانواده نام برد و اظهار داشت : ميانگين سن اعتياد در زنان به 27 سال رسيده است و الگوي مصرف مواد هم در زنان از سنتي به صنعتي سوق پيدا كرده است.

وي بزهكاري را از تبعات اعتياد برشمرد و افزود : نوع بزهكاري زنان و تفاوت آنها با برهكاري مردان هم از آسيب هايي است كه كانون خانواده را تهديد مي كند.

فرهمند پور گفت : در حالي كه اعتياد افراد مجرد در همه جاي جهان رواج دارد ، ولي در ايران ما شاهد افزايش اعتياد افراد متاهل نسبت به جوانان هستيم.

وي علت افزايش ميزان اعتياد در زنان و مردان متاهل و همچنين كاهش سن اعتياد را مختل شدن كاركردهاي خانواده دانست.

فرهمندپور از تغيير الگوي مهاجرت در كشور از مردان به زنان به عنوان ديگر آسيب اجتماعي اثرگذار بر خانواده نام برد و گفت : رشد زندگي مجردي دختران و زنان در شهرهاي بزرگ كشور هم آسيب ديگري است كه بسيار نگران كننده است.

وي از كاهش نرخ ازدواج و افزايش آمار طلاق هم به عنوان ديگر آسيب كانون خانواده ياد و تصريح كرد : افزايش سن ازدواج دختران و پسران جامعه ما ، بشدت نگران كننده است.

مشاور وزير كشور گفت : بسياري از مسائلي كه زنان و خانواده با آن مواجه هستند به خاطر بي توجهي به بعضي از حوزه ها و غفلت از آنها مانند آموزش مهارت هاي زندگي براي تحكيم خانواده ها است كه تنها كم تر از هشت درصد مردان در اين دوره ها شركت مي كنند.

وي با تاكيد بر اينكه نهاد خانواده متشكل از زن و مرد است ، افزود : مي بايست اين آموزش ها براي كاهش ناسازگاري ها و چشم پوشي از خطاهاي زندگي توسط هر دو شريك زندگي فراگرفته شود .

فرهمندپور همچنين به تاكيدات مكرر مبني بر رعايت حجاب و عفاف در زنان جامعه اشاره كرد و گفت : در حالي اين مقوله ها براي زنان مطرح مي شود كه هيچگاه نسبتب به رعايت غيرت و پاك چشمي به پسران جامعه تذكر داده نشده و آموزشي براي آنان ارائه نمي شود .

وي افزود : وقتي پسرهاي جامعه ما كه غالبا بي بهره از آموزش هاي لازم براي ازدواج و انتخاب همسر هستند ، انتخاب دختران بد پوشش را مد نظر قرار مي دهند ، دختران نيز از اين خواسته تبعيت مي كنند.

او تاكيد كرد : رفع مشكلات و آسيب هاي حوزه خانواده و زنان تنها مختص يك دستگاه اجرايي نيست و مي بايست عزم جمعي براي اين منظور جزم شود.ك/2

7329/1654