۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81412428
T T
۰ نفر
لایحه حمایت از معلولان در سایت گفت وگوی اجتماعی رونمایی می شود

تهران-ایرنا- وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از اتمام لایحه‌ حمایت از حقوق معلولان در كمیسیون اجتماعی خبر داد و گفت: بزودی از این لایحه در سایت گفت‌وگوی اجتماعی وزارت تعاون رونمایی می شود و به مدت یك ماه معلولان فرصت دارند تا دیدگاههای خود را در این زمینه بیان كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی روز چهارشنبه در گردهمایی روز جهانی معلولان با نامگذاری امسال به نام سال تحول بهزیستی ضمن گرامیداشت این روز، افزود: در دولت تدبیر و امید پایه ریزی های خوبی برای حمایت از معلولان صورت گرفته است.

وی تصریح كرد: 12 آذر یك نامگذاری ساده نیست بلكه روزی برای درست كردن عملكرد خود و بررسی نقاط ضعف سازمان ‌های مربوطه است تا حقوق معلولان را به یاد همه بیاوریم و عدالت اجتماعی را كه مهمترین موهبت الهی است را برای جمع كثیری از جمعیت جامعه كه معلولان را تشكیل می‌ دهند، به اجرا درآوریم.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بسیاری از كارها در كلام پیچیده اما در واقعیت بسیار فراتر از پیچیدگی هستند و ما با همتی بلند و دیدگاهی كارشناسانه باید در مسیر توسعه جامعه و برطرف كردن این كارهای پیچیده گام برداریم.

ربیعی با اشاره به اینكه حدود یك میلیارد نفر به اشكال مختلف معلولیت در جهان زندگی می‌كنند كه 200 میلیون نفر از آنها معلولیت جسمی و حركتی دارند، گفت: ایجاد بانك اطلاعاتی نخستین گام در جامعه معلولان است تا با ساماندهی آمار دقیق خدمت رسانی به معلولان را ارتقا بخشیم.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به سه علت پدید آورنده معلولیت اشاره كرد و گفت: یك دسته از معلولیت‌ها به شكل طبیعی است و علت ژنتیك دارد كه معلولیت‌ های مادرزادی از این نوع هستند و در دسته دوم جامعه مولد معلولیت است به عنوان مثال الگوهای رانندگی نامناسب یكی از علل معلولیت است كه این امر ناشی از رفتارهای غلط اجتماعی است و گمان می‌كنم در شیوه زندگی اجتماعی خود باید تجدیدنظر كنیم.

ربیعی نقش تكنولوژی‌های نوین را در ایجاد معلولیت‌های كودكان ذكر كرد و افزود: این فناوری ها اگرچه بخش عمده‌ای از مشكلات را برطرف می‌ كند اما تاثیر مخربی نیز در ژنتیك ایجاد می‌كند كه باید آموزش مناسبی برای زیست بهتر و كاهش معلولیت داشته باشیم.

وی فردگرایی را در جامعه امروز ایران بسیار مخرب دانست و گفت: هویت خانوادگی با در كنار هم بودن معنا می یابد، این نزدیكی می تواند در كاهش خشونت های اجتماعی كه نوعی معلولیت روانی است، موثر باشد.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید در زیست اجتماعی ارزشهای نهفته دینی، قرآنی و ایرانی را بیشتر رعایت كنیم تا كمتر شاهد معلولیت‌های روانی در شهرهای بزرگ باشیم.

ربیعی با بیان آنكه سیاستگذاری یكی از عوامل كاهش معلولیت‌ها است، تصریح كرد: سیاستگذاران باید در این زمینه با فقر و نابرابری مبارزه كنند و شیوه‌های مراقبتی دوران بارداری به نحو مطلوب تری رسیدگی شود و با افزایش غربالگری‌ها و همچنین مبارزه با فقر غذایی در كاهش معلولیت‌ ها سهیم باشند.

ربیعی با اشاره به آنكه با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید شورای عالی رفاه در این وزارتخانه آغاز به كار كرده، گفت:شورای عالی رفاه پس از هشت سال، فعالیت‌ مجدد خود را شروع كرده تا برنامه‌ریزی مناسبی با فقر آموزشی و فقر درمانی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: هفته آینده پوشش 100 درصدی دفترچه درمان ایرانیان را خواهیم داشت و این برنامه‌ ها گام‌ های موثری در توسعه سیاست‌ های رفاهی در جامعه است.

ربیعی با بیان آنكه رویكرد ما در سیاست های بیمه ای پرداخت بیمه از بیمه بستری و سرپایی به سمت بیمه های پیشگیری است، به وظیفه معلولان اشاره كرد و گفت: معلولان نیز می‌ توانند كارهای زیادی انجام دهند و یكی از ایده پردازان جامعه امروز باشند.

ربیعی افزود: رئیس جمهور و دولت یازدهم توجه ویژه ای به خانواده معلولان دارند به طوری كه توانستیم لایحه حمایت از حقوق معلولان را در كمیسیون اجتماعی مطرح كنیم تا آنها اجازه ورود به صحن علنی مجلس را داشته باشد.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: خدمات ما تاكنون بسیار ناچیز بوده اما سعی داریم این خدمات را در سالهای آینده گسترش دهیم به طوری كه در سال 94 تمام اقلام سطح بندی شده خانواده های معلولان را به طور كامل فراهم كنیم.

در این مراسم سایت نخبگان معلول توسط وزیر تعاون، كار ور فاه اجتماعی رونمایی شد و در پایان مراسم از معلولان نخبه و مادرانی كه دارای فرزند معلول بودند تقدیر شد.

یادآور می شود، در مراسم امروز از سردار مومنی راهبر ناجا به دلیل همكاری با سازمان بهزیستی تقدیر و لوح یادبود منقش به تمام انجمنهای حمایت از معلولین به وی اهدا شد.

همچنین از امیر رضایی مخترع برگزیده كشور در جشنواره حضرت علی اكبر با 130 اختراع و مرجان محمدی برگزیده مسابقات مینیاتور ژاپن تقدیر شد.

اقتصام(3)9123**1558
۰ نفر