۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۵۵
کد خبر: 81416143
T T
۰ نفر
تقابل با ایران را كنار بگذارید

تهران –ایرنا- سیدحسین موسویان گفت: كشورهای عرب همسایه ایران باید در مورد ثبات و امنیت در منطقه ' با ایران' یا 'بدون ایران' و از مسیر 'تقابل با ایران' یا 'تعامل با ایران' تصمیمی اتخاذ كنند

به گزارش ایرنا، سید حسین موسویان در كنفرانس امنیت و همكاری در خلیج فارس در بحرین گفت: در سه دهه گذشته قدرتهای جهانی با همكاری برخی از كشورهای عربی تمام شیوه های 'براندازی' و 'تغییر رژیم'، 'تضعیف ایران' را آزموده اند؛ از تجاوز به خاك ایران تا استفاده از سلاحهای كشتارجمعی و از ' جنگ سیاسی' تا ' جنگ اقتصادی' تمام عیار.

وی افزود: در عین حال گله اصلی امروز آنها این است كه ایران قدرتمند و دارای نفوذ عظیم در منطقه است. لذا رویكرد 35 سال تقابل با ایران را كنار بگذارید و وارد یك تعامل سازنده با ایران شوید.

اجلاس' دیالوگ منامنه' كه با حضور حدود 5500 شخصیت برجسته در منامه پایتخت بحرین برگزار شد،نشست افتتاحیه خود را به یك پانل با حضور وزرای خارجه مصر و بحرین، وزیر دارایی عراق و آقای موسویان اختصاص داد. این جلسه كه بخشی كه از ان به طور زنده از شبكه تلویزیونی اسكای نیوز پخش شد، به بحران های منطقه و راهكار تامین ثبات در منطقه پرداخت.

موسویان در این نشست گفت: 'بحران فلسطین' مادر تمام بحران های خاورمیانه است. ظهور تروریسم تكفیری، جنگ شهری ، جنگ قومی، سقوط برخی از كشورهای عربی، بحران در برخی كشورهای عربی منطقه را به سمت سقوط می كشاند. عدم وجود یك سیستم همكاری جمعی منطقه ای بین كشورهای قدرتمند منطقه خلائی است كه روند همكاری برای حل بحران ها را فلج كرده است. منطقه وابسته به قدرتهای بزرگ بوده و متاسفانه هنوز هم برخی از كشورهای عرب منطقه همچون یك كودك سه چهار ساله كه قادر به اداره امور خود نیست، از قدرتهای جهانی برای مداخله در امور منطقه دعوت می كنند و سیاست خود را براساس ' مداخله خارجی' به جای 'همكاری منطقه ای' بنا نهاده اند. كشورهای منطقه باید به خود اتكا كنند و خود را باور داشته باشند. مناسب است اجلاس سران با حضور كشورهای ایران، شورای همكاری خلیج فارس و عراق هر چه زودتر تشكیل و ضمن گفتگو در مورد بحران های جاری، ایجاد یك سیستم همكاری در خلیج فارس را در دستور كار و پیگیری قرار دهد.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی گفت: بخشی از كشورهای عربی و قدرتهای غربی ایران را عامل همه مشكلات قلمداد می كنند. ایران هیچ حضوری در لیبی نداشت. كشورهای غربی عضو ناتو با همكاری برخی از كشورهای عربی به لیبی تجاوز كردند و این كشور را تا به روزگار فعلی مبتلا كردند. مبارك در مصر و بن علی در تونس بدون حضور و نفوذ و دخالت ایران ساقط شدند و غرب و كشورهای عربی نتوانستند آنها را نجات دهند.فقر،بیكاری، خلاء دموكراسی،رژیم های دیكتاتور و فاسد و مداخله خارجی بیشتر مشكلات امروز جهان عرب است كه هیچ ارتباطی به ایران ندارند.

سخنگوی سابق هسته ای در مورد گروه تروریستی داعش گفت: ما باید فراگیر فكر كنیم. موضوع تروریسم تكفیری به داعش محدود نمی شود. طالبان، القاعده، جبهه النصره و داعش بخشی از این جریان خطرناك هستند. برای مبارزه با این پدیده هم باید فراگیر فكر كرد و هم جامع و دراز مدت.باید از صدور ایدئولوژی كه موجب ایجاد این جریان خطرناك شده جلوگیری كرد. اضافه بر آن باید اقدامات سختگیرانه و جدی برای بستن راههای كمك های مالی و تسلیحاتی اتخاذ نمود. قدرتهای منطقه با تهدید مشترك مواجه هستند و لذا همكاری منطقه ای مشترك بین ایران و كشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین تركیه و مصر و عراق ضروری و اجتناب ناپذیر است.

موسویان در پاسخ به سوال یكی از حضار مبنی بر اینكه ایران با حمایت خود از حزب الله مانع بزرگی برای لبنان به وجود آورده است، گفت: حزب الله لبنان وقتی به وجود آمد كه اسرائیل به لبنان تجاوز و بیروت را اشغال كرد و هزاران نفر را كشت و كشورهای عربی و قدرتهای جهانی نیز هیچ اقدامی نكردند. حزب الله با كمك ایران ایجاد شد و تنها عاملی كه باعث دفع تجاوز اسرائیل از لبنان شد، حزب الله لبنان بوده و هست. تنها عاملی كه باعث شد اسرائیل لبنان را ترك كند، مقاومت حزب الله بود. اگر امروز حزب الله نباشد، اسرائیل ظرف 24 ساعت می تواند تا بیروت پیشروی كند و با هیچ مانعی هم برای تجاوزش مواجه نخواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر در مورد حضور ایران در سوریه و عراق خاطر نشان كرد:زمانی كه صدام به ایران تجاوز كرد،صدها هزار نفر را كشت و بسیاری از كشورهای عربی از او حمایت كردند،سوریه دركنار ایران ایستاد.

از جمله مقامات شركت كننده در این اجلاس می توان به وزیر دفاع استرالیا، تعدای از وزرای خارجه كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس، وزیر خارجه كانادا، وزیر خارجه قبرس، وزیر خارجه مصر، وزیر دفاع فرانسه، دبیركل شورای همكاری خلیج فارس، وزیر خارجه عراق، وزیر دارایی عراق، رئیس شورای امنیت ملی كویت، وزیر خارجه هلند، وزیر دفاع سنگاپور، وزیر خارجه انگلیس، وزیر دفاع انگلیس، فرمانده كل ارتش آمریكا و رئیس شورای امنیت ملی یمن اشاره كرد. بیش از یكصد تن از فرماندهان نظامی كشورهای مختلف جهان در این اجلاس حضور دارند.

رسانام**9234**2044**1856