۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۸:۲۶
کد خبر: 81417983
T T
۰ نفر
تلاش‌هايي براي تبديل «سرباز فراري» به يك «قهرمان ملي»

تهران - ايرنا - سايت تابناك نوشت: نزديك به يك ماه ديگر جام‌ملت‌هاي آسيا در استراليا آغاز مي‌شود و كارلوس كي‌روش در فاصله كوتاه باقيمانده تا اين رقابت‌ها از مسئولان فدراسيون فوتبال ايران مي‌خواهد تا مشكل مهرداد پولادي را براي حضور در تيم ملي حل كند.

بازيكني كه به دليل جعل كارت پايان خدمت خود بعد از جام‌جهاني ديگر به ايران بازنگشته و همين لجاجت موجب شده كه برخلاف در آستانه برگزاري رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا گويا قرار است پرده جديدي در پرونده «سربازي‌گيت» ايجاد شود. پرونده‌اي كه بعد از افشاي گسترده آن بر خلاف انتظار افكار عمومي برخوردي متناسب با جرم صورت گرفته با متخلفان صورت نگرفت و فوتباليست‌هاي متخلف و جاعل به‌جاي روانه زندان و پادگان شدن سر از تيم‌هاي نظامي درآوردند.

اكنون و در حالي كه هنوز خيلي‌ها نسبت به اتفاقات رخ داده در ماجراي بازيكن-سربازهاي فوتبال ايران اعتراض داشتند و تصميمات اتخاذ شده در خصوص سرنوشت آن‌ها را متناسب با جرم مرتكب شده نمي‌دانستد از گوشه كنار زمزمه‌هاي در خصوص بخشش و بازگرداندن يكي ديگر از اين بازيكنان به‌گوش مي‌رسد.

مهرداد پولادي بي‌شك يكي ستارگان تيم ملي‌كشورمان در جام‌جهاني بود و كارلوس كي‌روش در يك سال اخير روي او حساب ويژه‌اي باز كرده است. اما از بخت بد كي‌روش نام بازيكن محبوب‌اش در ليست فوتباليست‌هاي متخلفي بوده كه كارت پايان خدمتشان جعلي بوده قرار داشته. اين اما پايان ماجرا نبود.

برخلاف ساير فوتباليست‌هاي متخلفي كه در چند ماه گذشته براي پيگيري كارشان به نظام وظيفه مراجعه كردند و سرانجام با اغماض سر از تيم‌هاي نظامي درآوردند مهرداد پولادي تصميم گرفت با بي‌توجهي به اخطار نظام وظيفه ديگر پايش را در خاك كشورش نگذارد و يكي از عجيب‌ترين نقل و انتقلات فوتبال ايران را از پرسپوليس به الشحانيه قطر رقم بزند.

حضور او در اردوي پرتغال تيم ملي باعث شد تا خيلي‌ها به حضور يك سرباز فراري كه حتي حاضر نيست پايش در خاك كشورش هم بگذارد موجب شد تا فدراسيون فوتبال به علت وضعيت نظام وظيفه پولادي او را به تيم ملي دعوت نكند. حالا اما با نزديك شدن به جام ملت‌ها و نياز شديد كي‌روش به او عده‌اي سعي دارند پاي او را به تيم ملي باز كنند.

استفاده از اصطلاحاتي چون قهرمان ملي و سرمايه ملي دستمايه‌اي است تا به افكار عمومي بقبولانند كه در در برابر نياز به پولادي در آستانه جام ملت‌ها جرايمي كه مرتكب شده و پشت‌پايي كه به ميهن‌اش زده مسئله پيش‌پا افتاده‌اي است. برخي‌ها حتي پا را فراتر گذاشته‌اند و پيشنهادهايي هم براي بازگرداند پولادي به تيم ملي داده‌اند.

تازه‌ترين راهكاري هم كه ارائه شده اين است كه «اين بازيكن به صورت موقت مجوز حضور در تيم ملي را دريافت كند و بتواند براي تيم ملي در جام ملت‌ها بازي كند و بعد از پايان اين بازيها با فسخ قراردادش با الشحانيه به خدمت سربازي برود.»

راهكاري كه گويا مورد اقبال فدراسيون فوتبال هم قرار گرفته است و مديران اين فدراسيون به دنبال تعامل با نظام وظيفه براي عملياتي كردن آن هستند.

نكته‌اي كه اين دوستان فراموش كرده‌اند اين است كه اگر پولادي قصد داشت به قانون احترام بگذارد كه با آن وضعيت از پرسپوليس به قطر نمي‌رفت تا فيفا براي او ITC صادر كند و با همين استدلال هم تضميني وجود ندارد كه او بعد از جام ملت‌ها قراردادش را فسخ كند و به كشور بازگردد.

از اين مهم‌تر اينكه چرا بايد فكر كنيم كه تنها پولادي و امثال پولادي هستند كه سرمايه ملي هستند؟ اين همه جوان با سواد و با دانش و متخصص ايراني كه در دوران جواني بايد براي انجام خدمت سربازي دست از كار و رشته و تخصص خود بكشند هر كدامشان يك قهرمان ملي هستند. اگر هر كدام از آن‌ها تا كنون مرتكب چنين تخلفي مي‌شد آيا قانون با آن‌ها با همين مماشات برخورد مي‌كرد؟

*تابناك

اول**
۰ نفر