۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۹:۱۷
کد خبر: 81418070
T T
۰ نفر

شيوع زيرپوستي تنبيه بدني در برخي مدارس

۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۹:۱۷
کد خبر: 81418070
شيوع زيرپوستي تنبيه بدني در برخي مدارس

روزنامه خراسان شمالي در شماره روز دوشنبه، هفدهم آذرماه با درج گزارشي از بازگشت مجدد تنبيه بدني به مدارس استان ابراز نگراني كرده است.

در صفحه اجتماعي اين نشريه استاني مي خوانيم: چندي پيش، خبري مبني بر تنبيه بدني يك دانش آموز توسط سرايدار يكي از مدارس استان منتشر شد كه بازتاب گسترده اي داشت تا جايي كه محمد فاضل، مشاور وزير آموزش و پرورش و مديركل دفتر وزارتي درباره انعكاس اخبار تنبيه بدني اين دانش‌آموز به يكي از خبرگزاري ها گفته بود: پديده تنبيه بدني به هيچ عنوان قابل قبول نيست و با آن برخورد مي‌شود.



اين مقام مسئول خاطر نشان كرده بود: ماجراي رخ داده شده براي دانش‌آموز شيرواني را شنيده‌ام و پي گير آن هستيم تا با فرد خاطي به طور قطع برخورد شود.



اين در حالي است كه آن چه در برخي از مدارس شاهد آن هستيم، واقعيت هاي تلخي است كه با وجود ممنوعيت هاي زياد همچنان اتفاق مي افتد و فقط برخي از اخباري كه رسانه اي مي شوند به گوش مسئولان مي رسند.



به عنوان مثال يكي از مشاوران وزير ادعا كرده است كه تنبيه بدني در مناطق محروم بيشتر رخ مي دهد كه اين ادعا توسط دكتر جعفري، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رد شد زيرا به اعتقاد وي، اين ادعا مبناي علمي ندارد و به هيچ وجه ثابت شده نيست.



گفته مي شود متاسفانه هنوز در برخي از مدارس تنبيه جسماني دانش آموزان به شيوه هاي مختلفي وجود دارد و حتي برخي از معلمان با استفاده از اشياي مختلف از جمله كتاب و ماژيك دانش آموزان را تنبيه مي كنند و يا در برخي موارد ديگر تنبيه بدني حتي جاي خود را به تنبيه روحي و رواني و به ويژه لفظي داده است كه به مراتب اين نوع تنبيه كمتر مورد توجه قرار مي گيرد و به شكل عام تري در مدارس انجام مي شود.





تنبيه هاي خاص

يكي از دانش آموزان پايه ششم در اين رابطه به گزارشگر ما مي گويد: معلم ما تنبيه هاي خاصي را براي بچه ها مشخص كرده است.وي اضافه مي كند: معلم مان چند روز پيش همكلاسي ام را گوشه كلاس نگه داشت و از او خواست تا دست هايش را روي زمين و پاهايش را معلق به ديوار تكيه دهد و 10 دقيقه به همين شكل بماند.





تنبيه بدني با هماهنگي مدير و والدين

برخي از معلمان هم انجام تنبيه بدني را تاييد مي كنند ولي آن را منوط به اجازه مدير مدرسه و والدين مي دانند.



يكي از معلمان مقطع ابتدايي در همين ارتباط مي گويد: برخي از مواقع معلم چاره اي جز تنبيه بدني ندارد ضمن اين كه برخي از خانواده ها تاكيد مي كنند كه فرزندشان فقط به زور تنبيه نظم كلاس را رعايت مي كند و در اغلب موارد خودشان اجازه تنبيه را مي دهند.



اين معلم كه در يكي از روستاهاي استان تدريس مي كند، ادامه مي دهد: بيشتر تنبيه بدني براي دانش آموزان پسر انجام مي شود.



يكي ديگر از معلمان هم در اين ارتباط عنوان مي كند: عوامل فرهنگي در انتخاب ابزار تنبيه براي معلمان متفاوت است به عنوان نمونه در يك روستا دانش آموزان به محض اين كه متوجه مي شوند كه خطاهاي آن ها به والدينشان گزارش داده مي شود، بايدها و نبايدها را رعايت مي كنند و تغيير رويه مي دهند.



وي تاكيد مي كند: در بيشتر موارد براي استفاده از تنبيه بدني با مدير مدرسه هماهنگي انجام مي شود و در صورتي كه مدير اجازه آن را به معلم بدهد در مواقع اضطراري و براي دانش آموزان خاطي شايد از تنبيه بدني هم استفاده شود.





استفاده از روش هاي تشويقي به جاي تنبيه

يك روانشناس با بيان اين كه متاسفانه از تنبيه به عنوان يك ابزار آموزشي استفاده مي شود، مي گويد: بهترين روش در آموزش استفاده از روش هاي تشويقي است.



دكتر«جهانگيري» با بيان اين كه رفتارهاي پرخاشگرانه معلمان، الگوي رفتاري دانش آموزان خواهد شد، خاطر نشان مي كند: در شكل گيري رفتار دانش آموزان الگو سازي، تاثيرات چشمگيري دارد و آن ها با ديدن رفتارهاي پرخاشگرانه ياد مي گيرند كه چنين رفتارهايي را از خود نشان دهند.





تنبيه لفظي در صورت اثبات جرم است

رئيس اداره ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات اداره كل آموزش و پرورش استان با اشاره به اين كه انجام هر گونه تنبيه بدني در مدارس غير قانوني است و جرم محسوب مي شود، مي گويد: اين عمل نوعي تخلف اداري و زير پاگذاشتن قانون در نظام آموزشي محسوب مي شود.



«ناصري مقدم» عنوان مي كند: سرايدار شيرواني هم خود به جرمي كه انجام داده بود اقرار كرده و در حال حاضر به تخلفات اداري معرفي شده است و بايد براي تخلفي كه انجام داده حكم صادر شود.



وي اضافه مي كند: در كشور اسلامي، قوانين به دقت تصويب مي شوند و به اجرا در خواهند آمد و بنا بر قانون هر گونه تنبيهي كه در مدارس انجام شود متخلف، علاوه بر معرفي به تخلفات اداري، به دادگاه هم معرفي خواهد شد.



وي با بيان اين كه فحاشي در مدرسه توسط معلمان جرم است و در صورت اثبات با معلم مجرم برخورد خواهد شد، تاكيد مي كند: فحاشي نوعي توهين محسوب مي شود و چنانچه مديري به اين مسائل در مدرسه رسيدگي نكند، ابلاغ مدير لغو خواهد شد.



وي تصريح كرد: هيچ معلم و يا مديري نبايد به خود اجازه دهد به دانش آموزي توهين كند و يا با لحن و كلام نادرست با او سخن بگويد.



نماينده مردم 5 شهرستان استان و رئيس فراكسيون دفاع از حقوق كودكان و نوجوانان مجلس شوراي اسلامي هم در اين باره عنوان مي كند: رسالت آموزش و پرورش در خود واژه گنجانده شده است؛ دبستان مخفف ادبستان است؛ مكاني كه دانش آموز بايد ادب، حرمت و سبك درست زندگي كردن را بياموزد.



دكتر «جعفري»ادامه مي دهد: تنبيه دانش آموزان از منظر حقوقي جرم است و برابر قانون فرد خاطي مجرم شناخته مي شود و كسي كه مي خواهد تنبيه كند بايد مجوز قانوني داشته باشد.وي مي افزايد: بايد قانون هم از معلمان دفاع كند و هم از دانش آموزان و براي آن ها تمهيدات زير ساختي و قانوني در نظر بگيرد. ك/1

626