روماتیسم از علل معلولیت های جسمی كودكان است

تهران - ایرنا - دبیر اجرایی دهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان گفت :آرتریت روماتوئید (روماتیسم ) به عنوان یكی از شایع ترین بیماری های كودكان از مهمترین علل معلولیت جسمی و ناتوان كننده كودكان است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، دكتر رضا شیاری در نشست خبری دهمین همایش اورژانس ها و بیماری های شایع طب كودكان در جمع خبرنگاران افزود : این بیماری مفاصل را ملتهب و تخریب می كند و می تواند منجر به معلولیت و فلج در كودكان شود.

به گفته وی شیوع این بیماری مانند شیوع دیابت در كودكان است و در برخی از موارد علائم مشخصی ندارد.

شیاری اضافه كرد: از علایم این بیماری تب‌های طولانی، آفت‌های مكرر دهانی و اسهال‌‌های دوره‌ای، بثورات جلدی ، عفونت دستگاه عضلانی ، التهاب مفاصل از نشانه‌های قابل توجه اختلالات روماتیسمی محسوب می‌شود.

به گفته وی تب علت عفونی دارد اما تب های دوره ای كه مكرر كودكان به آن مبتلا می شوند اگر همراه به بثورات جلدی باشند می تواند شك پزشك را به بیماری روماتیسم را قوی تر نماید.

وی توضیح داد: طب روماتیسم اطفال به عنوان طب جدیدی درخاورمیانه محسوب می شود . اكنون كشور ما مركزی برای درمان این بیماری است و بیماران بسیاری از كشورهای همسایه مانند عراق ،پاكستان، افغانستان،سوریه و تاجیكستان برای مداوا به ایران می آیند.

شیاری ادامه داد:اهمیت ارجاع این بیماران در واقع از بروز معلولیت ها جلوگیری می كند و تشخیص آن سریع و درمان به صورت تهاجمی است .

شیاری ادامه داد :برخی از بیماری های روماتیسمی می‌توان در دوران كودكی درمان كرد و برخی دیگر مانند لوپوس و آرتریدروماتوئید می‌تواند فرد را تا پایان عمر درگیر كند و دراین میان كار پزشك خاموش كردن این بیماری است .

فوق تخصص روماتولوژی كودكان اضافه كرد: تب دوره ای به نام 'ام .اف .ام' كه در خراسان ،گرگان ،سبزوار ، مازندران ، دیلمان ، لنگرود ، اراك وجود دارد قابل انتقال است و ژن آن نیز شناسایی و كشف شده و قابل درمان بوده واگر به موقع درمان نشود موجب عارضه كلیوی و تخریب كلیه می‌شود.

شیاری توضیح داد: در این كنگره به اورژانس‌های محیطی مانند برق‌گرفتگی، گرمازدگی و مسمومیت با مواد مختلف مانند منوكسید كربن، شیشه و مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

دبیر اجرایی دهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان اضافه كرد :همچنین در این همیش آلرژی، كهیر، اگزما، كاهش رده‌های سلولی، مشكلات تنفسی در نوزادان، اختلالات رفتاری در كودكان، مشكلات روماتیسمی، عفونت‌های دستگاه عصبی مركزی، سرفه‌های كودكان، بیماری های قلبی، بالا بودن میزان قند خون از دیگر موضوعاتی است كه بحث و بررسی می شود.

شیاری اضافه كرد :در كشور آماری از میزان ابتلا به اختلالات رفتاری وجود ندارد اما در آینده آمار دقیقی از این اختلالات اعلام خواهد شد.

وی به بیماری عفونی شایع كودكان اشاره كرد و اظهار كرد :عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی جزو عفونت‌های شایع در كودكان است .

شیاری افزود :عفونت‌های گوارشی، ادراری و عصبی مركزی از دیگر بیماری های عفونی اطفال است كه در این همایش به این موضوع پرداخته خواهد شد .

وی در خصوص نقش تزریق واكسن گفت:واكسیناسیون می تواند عاملی برای كنترل بیماری های عفونی محسوب شود و برای ارتقای سیستم ایمنی بدن به دو روش (طبیعی و مصنوعی ) واكسیناسیون انجام می شود .

شیاری افزود :در روش طبیعی بیماری آبله‌مرغان بدن علیه ویروس‌ها پادتن می‌سازد و در روش مصنوعی نیز با واكسیناسیون سیستم ایمنی بدن ارتقاء پیدا می‌كند.

به گفته این فوق تخصص روماتولوژی كودكان اثربخشی واكسن با توجه به نوع بیماری در افراد متفاوت است.

دهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان در روزهای 25 تا 28 آذر در تالار قائم بیمارستان مفید برگزار می‌شود.

علمی (3)**1354**1599
۰ نفر