۲۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۴۵
کد خبر: 81424066
T T
۰ نفر
نزاع خونين 12 ساله دو طايفه در ايرانشهر به صلح انجاميد

زاهدان - ايرنا - اختلاف دو طايفه سنجرزهي و عمرزهي در شهرستان ايرانشهر پس از 12 سال نزاع و درگيري و كشته شدن سه نفر از طرفين، با تلاش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور اهل سنت سيستان و بلوچستان با صلح و آشتي خاتمه يافت.

به گزارش روز جمعه روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور اهل سنت سيستان و بلوچستان، با تلاش مديريت قبايل و طوايف اين نهاد و همكاري مديريت واحد ايرانشهر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، فرمانداري و بخشداري مركزي ايرانشهر نشست صلح و آشتي دو طايفه سنجرزهي و عمرزهي پنجشنبه شب در مسجد روستاي كهنو اين شهرستان برگزار شد.

در اين نشست بزرگان و ريش سفيدان دو طايفه ضمن كنار گذاشتن اختلافات و درگيريها، با يكديگر پيمان اخوت و برادري بستند.

مولوي 'عبدالحكيم عمرزهي' از علماي منطقه در مراسم صلح و آشتي اين دو طايفه خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين دلايل خلق انسان عبادت و پرستش خداست.

وي افزود: عبادت به معناي فرمانبرداري است و در قرآن كريم تاكيد شده اگر شما الله را دوست داريد بايد از او فرمانبرداري كنيد.

مولوي عمرزهي ادامه داد: وقتي اختلافي بوجود مي آيد نبايد بگذاريم كه طولاني شود زيرا اين امر خلاف توصيه هاي پيامبر گرامي اسلام (ص) و آيات قرآن است.

وي افزود: هنگامي كه اختلاف و نزاعي بوجود مي آيد، ريش سفيدان و بزرگان طايفه بايد پيش قدم شوند تا نزاع برطرف شود.

مدير واحد قبايل و طوايف نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور اهل سنت سيستان و بلوچستان نيز در اين مراسم از تمامي افرادي كه در برقراري اين صلح همكاري داشتند قدرداني كرد.

'حسين قاسمي' به بررسي تفاوت هاي ميان جوامع پيشرفته و جوامع سنتي در مواجهه با اختلاف پرداخت و خاطرنشان كرد: در اختلاف قبيله اي و طايفه اي دو گروه 'مظلومان و بي گناهان و بزرگان و نخبگان طايفه' مورد تهديد بيشتري قرار مي گيرند و احساس ناامني بيشتري مي كنند در صورتي كه مقصرين در سايه امن قرار مي گيرند.

وي بيان كرد: در نزاع هاي طايفه اي جنگ و نزاع به بازماندگان طايفه به ارث مي رسد و از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود.

قاسمي با تاكيد بر اهميت پيشگيري از معضل اختلافات طايفه اي خواستار بالابردن آگاهي و دانش در ميان اعضاء بويژه جوانان طايفه شد و گفت: بزرگان و تاثير گذاران طايفه بايد اعضاي طايفه را به سمت قانون مداري سوق دهند.

437/653/567
۰ نفر