۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81424946
T T
۰ نفر

اما و اگر های مصرف سه چای سبز ،سفید و سیاه

۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81424946
اما و اگر های مصرف سه چای سبز ،سفید و سیاه

تهران - ایرنا -متخصصان تغذیه می گویند: اكنون مصرف چای سبز ، سفید و سیاه در میان بسیاری از مردم رواج دارد كه البته هر سه نوع چای دارای فواید و مضراتی است كه باید در مصرف آنها این نكات را رعایت كرد.

***فواید و مضرات چای سبز

غزاله اسلامیان در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص فواید و مضرات استفاده از چای سبز اظهار كرد : چای سبز به دلیل این كه در فرآوری كارخانه مرحله تخمیر را ندارد ، دارای خواص بیشتری است زیرا پلی فنول آن از بین نمی رود مقدار آنتی اكسیدان ها و پلی فنول ها حفظ می شود.

وی با بیان اینكه چای سبز به عنوان پیشگیری كننده سرطان شناخته شده است اضافه كرد :یكی از مهمترین تركیبات موجود در چای سبز، پلی فنول ها است كه اثرات ضد التهابی، آنتی اكسیدانی و ضد سرطانی است.

اسلامیان توضیح داد:چای سبز دارای خاصیت ضد چربی و با مصرف چای سبز كلسترول خون به میزان قابل توجهی كاهش می یابد.

وی با طرح این خاصیت كه مصرف زیاد چای سبز روزانه، غلظت سرمی كلسترول، تری گلیسرید و چربی بد خون را كاهش می دهد افزود: مطالعه ای در امریكا نشان داده است خطر حمله قلبی در افرادی كه بیش از یك فنجان چای سیاه در روز می نوشند، یك دوم كمتر از افرادی است كه چای سیاه نمی نوشند.

اسلامیان افزود : برای مثال چای سبز از طریق غیر فعال كردن آنزیم های اكسید كننده موجود در برگ چای، از طریق حرارت یا بخار، فرآوری می شود. تركیبات موجود در چای، بر اثر آب و هوا، روش كشت و تنوع و سن برگ های چاق تغییر می كند.

گفته وی پژوهشگران براین باورند كه نوشیدن چای سبز حتی باعث ترمیم سلول های آسیب دیده رگ ها و قلب می شود و روند ترمیم سلول ها را تسریع می كند.

این متخصص تغذیه خاطر نشان كرد :چای سبز، معده را تقویت و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نیز برطرف می كند.

وی با اشاره به اینكه تركیب كاتچین موجود در چای سبز، اثرات مفیدی برسیستم قلب و عروق دارد افزود :این تركیب اثرات خود را از طریق خاصیت های آنتی اكسیدانی، ضد پرفشاری خون، ضد التهابی، ضد تكثیری، ضد انعقادی و كاهنده چربی خون می گذارد. مصرف بالای چای سبز روزانه، غلظت سرمی كلسترول، تری گلیسرید و چربی بد خون را كاهش می دهد

این متخصص تغذیه توضیح داد:اثرات پیشگیری كننده چای سبز، در مطالعات مختلف با مقادیر گوناگونی گزارش شده است كه میزان 2 تا 3 فنجان چای سبز در روز را توصیه می كنند.

اسلامیان افزود :عصاره چای، به ویژه چای سبز و تركیبات آنتی اكسیدانی موجود در آن اثرات مهاری در تشكیل و رشد تومورهای سرطانی به ویژه سرطان های پوست، ریه، معده، كبد، روده كوچك، پانكراس، كولون، مثانه و سینه دارند.

وی با بیان اینكه مصرف زیاد چای سبز روزانه، غلظت سرمی كلسترول، تری گلیسرید و چربی بد خون را كاهش می دهد افزود: مطالعه ای در امریكا نشان داده است خطر حمله قلبی در افرادی كه بیش از یك فنجان چای سیاه در روز می نوشند، یك دوم كمتر از افرادی است كه چای سیاه نمی نوشند.

وی در خصوص مضرات چای سبز گفت : چای سبز نیز همانند چای سیاه مانع از جذب آهن بدن می شود و بهترین زمان برای مصرف این چای یكی تا دو ساعت قبل یا بعد از غذاست و مصرف چای با غذا اصلا مناسب نیست .



*** فواید و مضرات چای سفید

این متخصص تغذیه در خصوص چای سفید اضافه كرد:چای سفید در فرآیند تخمیر (از زمانی كه برگ چای چیده می شود تا زمانی كه در معرض هوا قرار می گیرد ) تغییراتی در تركیبات چای رخ می دهد به نحوی كه در چای سبز و سفید مقدار كافئین به حداقل ممكن می رسد.

اسلامیان گفت : چای سفید از خاصیت درمانی بیشتری نسبت به چای سبز برخوردار است اما گران بودن آن مانعی است كه مردم زیاد آن را مورد استفاده قرار نمی دهند.

به گفته وی چای سفید خواص ضد باكتری و ضد ویروسی دارد . همچنین در كاهش كلسترول ، سلامتی پوست ، جوان سازی ، محافظ پوست در برابر اشعه ماورای بنفش ، سلامتی دهان ودندان و استحكام استخوان ها موثر است .



***فواید و مضرات چای سیاه

این متخصص تغذیه با بیان اینكه چای پس از آب پر مصرف ترین مایع در جهان است اضافه كرد: مطالعات نشان می دهد كه 78 درصد چای به صورت سیاه، 20 درصد به صورت چای سبز و 2 درصد نیز چای اولانگ (ویژه كشورهای چین و تایوان) مصرف می شود.

اسلامیان ادامه داد: انواع چای بر اساس نوع فرآوری و میزان اكسیداسیون برگ های بوته گیاه چای، تقسیم بندی می شوند، چای سفید (جوانه اكسید نشده)، چای سبز (برگ های اكسید نشده)، چای مخصوص چین و تایوان اولانگ (برگ های نسبتا اكسید شده) و چای سیاه (برگ های اكسید شده) است.

وی یاد آور شد : فرآیندهای انجام شده بر روی برگ چای به گونه ای است كه كه آنتی اكسیدان های موجود در برگ حفظ شود یا از اكسیداسیون آن ها جلوگیری شود.

اسلامیان اظهار كرد : پژوهش ها نشان داده اند افزودن شیر به چای جذب تركیبات آنتی اكسیدانی را كاهش می دهد. این در حالی است كه مطالعات اخیر این فرضیه را رد می كنند.

به گفته وی برگ های چای حاوی سه تركیب اصلی كافئین، تئوفیلین و تركیبات پلی فنولی با اثرات متابولیكی است .

اسلامیان با بیان اینكه اثرات مفید كافئین بر سیستم عصبی مركزی شناخته شده است گفت :برخی اثرات كافئین را تئوفیلین، افزایش می دهد كه شامل افزایش توان ذهنی،گشاد كننده عروق است ازطرفی این دو ماده مدر هستند و باعث دفع آب از بدن می شوند.

اسلامیان اضافه كرد : همچنین مطالعه دیگری نشان داده است كه خطر سكته مغزی در افرادی كه روزانه 3 فنجان چای سیاه یا سبز می نوشند، 20 درصد كمتر از افرادی است كه كمتر از 1 فنجان، چای می نوشند.

این متخصص تغذیه ادامه داد:برخی شواهد نیز حاكی از آن است كه نوشیدن چای می تواند در كاهش قند خون با تأثیر بر انسولین اثرگذار باشد.

وی گفت : مطالعات حاكی از آن است كه افرادی كه حداقل 4 فنجان چای سیاه و یا حداقل 6 فنجان چای سبز روزانه می نوشند، خطر دیابت نوع 2 در آن ها 30 درصد كاهش می یابد. البته كه این شواهد همچنان بحث بر انگیز است و نیاز به انجام مطالعات بیشتری دارد.

یه گفته وی نوشیدن چای همچنین منجر به كاهش باكتری های دهان كه عامل بوی بد دهان و گوسیدگی دندان ها هستند، می شود همچنین اثرات احتمالی محافظتی از بیماری های آلزایمر و پاركینسون و همچنین افزایش میكروب های مفید دستگاه گوارش می شود.

اسلامیان د مورد مضرات انواع چای یاد آور شد :برخی پژوهش ها نیز ارتباط بین نوشیدن چای داغ و افزایش خطر ابتلا به سرطان مری را نشان داده اند. به علاوه تركیبات پلی فنولی موجود در چای نیز با جذب آهن تداخل می كند و نباید با مواد غذایی غنی از نظر آهن مصرف شود.

این متخصص تغذیه در پایان توصیه كرد كه از نوشیدن چای داغ و همچنین نوشیدن آن پس از صرف غذا امتناع كرده زیرا باعث می شود آهن موجود در غذا جذب بدن نشود.

*** سایر مضرات انواع چای

-چای دندانها را لك دار و سیاه می كند.

-مقدار كافئین موجود در برگهای چای زیاد است محرك های سیستم اعصاب مركزی است.

-چای ترشح اسید معدی را تحریك می كند ،بنابراین برای اشخاصی كه زخم معده دارند توصیه نمی شود ولی آن را می توان با كمی شیر و شكر مخلوط كرد.

-افراط در خوردن چای ممكن است جذب آهن را مختل كند وموجب كم خونی شودبه خصوص در مورد اطفال توصیه می شود این نكته كاملا رعایت شود.

-افراط در خوردن چای ممكن است ایجاد یبوست كند.

- در بسیاری از بیماریها مصرف چای مضر است و باید مصرف انواع آن با دستور پزشك باشد.

علمی (4)**1354**1599
۰ نفر