۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۲
کد خبر: 81424981
T T
۰ نفر
ارسال چغندرقند از مهاباد به خارج از آذربايجان غربي مجاز اعلام شد

مهاباد - ايرنا - فرماندار ويژه مهاباد از آزاد شدن صدور چغندرقند مازاد اين شهرستان جهت فرآوري به استان هاي ديگر كشور خبر داد.

جعفر كتاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به دليل عدم توانايي جذب چغندرقند توليدي از سوي كارخانه هاي قند منطقه، ميزان زيادي از اين محصول روي دست كشاورزان باقيمانده و در حال از بين رفتن بود.

وي گفت: اين مشكل در گردهمايي فرمانداران استان كه هفته گذشته با حضور استاندار آذربايجان غربي برگزار شد مطرح و در اين جلسه در زمينه صدور اين محصول به خارج از استان تصميم گرفته شد.

كتاني يادآور شد: بر همين اساس چغندركاران اين شهرستان مي توانند چغندر توليدي خود را كه كارخانه هاي قند منطقه قادر به دريافت و جذب آن نيستند را به كارخانه هاي قند ديگر استان هاي كشور ارسال كنند.

وي گفت: عدم توانايي كارخانه هاي قند منطقه در جذب محصول توليدي چغندركاران موجب گلايه شمار زيادي از چغندركاران اين شهرستان شده بود كه با اتخاذ اين تصميم اين مشكل برطرف شد.

به گفته مسوولان جهاد كشاورزي مهاباد در سال زراعي جاري يك هزار و 700 هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان به زير كشت چغندرقند رفته بود كه از اين ميزان اراضي زيركشت افزون بر 85 هزار تن محصول توليد شده است كه بيش از 30 هزار تن آن هنوز توسط كارخانه هاي قند منطقه جذب نشده است.

در استان آذربايجان غربي در مجموع پنج كارخانه قند وجود دارد كه از اين تعداد سه كارخانه در شهرهاي مياندوآب، نقده و پيرانشهر واقع شده است كه عمده كشاورزان محصولات خود را تحويل اين كارخانه ها مي دهند.

شهرستان مهاباد با بيش از 80 هزار هكتار اراضي باغي و كشاورزي در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.

584/581