۷ دی ۱۳۹۳، ۸:۵۳
کد خبر: 81440526
T T
۰ نفر
از شرط سردار كمالي تا درخواست وزير از سرلشگر فيروزآبادي

تهران - ايرنا - سايت خبري تابناك مي نويسد :همانطور كه پيش‌بيني مي‌كرديم با نزديك شده به جام ملت‌ها شاهد تغيير لحن‌هايي در مسئولان كشورمان در خصوص پرونده كارت‌هاي پايان خدمت فوتباليست‌ها هستيم. به گونه‌اي كه بعد از اظهار نظرهاي يكي دو روز اخير سرانجام سردار كمالي امروز آب پاكي را روي دست همه ريخت كه متخلفان مي‌توانند در جام ملت‌ها بازي كنند.

همانطور كه پيش‌بيني مي‌كرديم با نزديك شده به جام ملت‌ها شاهد تغيير لحن‌هايي در مسئولان كشورمان در خصوص پرونده كارت‌هاي پايان خدمت جعلي فوتباليست‌ها هستيم. به گونه‌اي كه بعد از اظهار نظرهاي يكي دو روز اخير سرانجام سردار كمالي امروز آب پاكي را روي دست همه ريخت كه متخلفان مي‌توانند در جام ملت‌ها بازي كنند.

به گزارش تابناك، سرانجام مشخص شد كه قدرت كارلوس كي‌روش در ايران بسيار بيشتر از برخي مسئولان وطني است و او سرانجام توانست حرف خود را به كرسي بنشاند و ستاره‌هاي محبوب خود را به استراليا ببرد. وقتي در آخرين لحظات روز پنج‌شنبه او ليست نهايي تيم ملي را با دو جاي خالي معرفي كرد همگان حدس مي‌زدند كه مرد پرتغالي به‌دنبال اين است تا در يكي دو روز آتي ستاره‌هاي محبوب و البته متخلف خود را به تيم اضافه كند. اما براي مشخص شدن اين واقعيت نبايد چندان زياد به انتظار مي‌نشستيم.

سردار موسي كمالي، جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح امروز در خصوص پرونده بازيكنان متخلف توضيحاتي ارائه دادند كه در خلال آن وضعيت مهم‌ترين متخلف اين پرونده يعني مهرداد پولادي را مشخص كرد. از ابتداي بررسي پرونده كارت‌هاي پايان خدمت تا كنون مهرداد پولادي متفاوت‌ترين و البته گستاخانه‌ترين روش را براي برخورد با اين مسئله در پيش گرفت است.

او برخلاف ديگراني كه به اشتباه خود اعتراف كرده و سعي در همكاري با سازمان‌هاي مربوطه را گرفتند سر ناسازگاري گذاشت. لجبازي كه علاوه بر توهين واضح و آشكار به مردم و كشور مي‌رفت تا سرنوشت فوتبالي خودش را هم نابود كند. بعد از بالا گرفتن اين پرونده در ايام بعد از جام‌جهاني، مهرداد پولادي به‌جاي پيگيري وضعيت‌اش و اظهار ندامت از اتفاق رخ داده از كشور خارج شد و به طرز مشكوكي ديگر پايش را در خاك كشورش نگذاشت. او به قطر رفت و بعد از مدت‌ها تيمي براي خودش دست و پا كرد و با اين حركت به نوعي اعلام كرد كه ديگر قصد بازگشت به كشور را ندارد. جدايي عجيب او از پرسپوليس و پا درمياني فيفا براي صدور كارت ITC او هم دليل ديگري است كه مهاجرت پولادي به قطر را چيزي جز «فرار از كشور» ندانيم.

اما با حساس شدن افكار عمومي و رسانه‌ها و موضع‌گيري صحيح مراجع نظامي بعد از اردوي پرتغال بود كه پولادي فهميد ديگر جايي در تيم ملي ندارد و به اين ترتيب فوتبال خود را در آستانه نابودي ديد. براي همين در ماه‌هاي گذشته تلاش‌هاي فراواني صورت گرفت تا با پا درمياني او را به تيم ملي باز گرداند. اين پا درمياني‌ها تا جايي ادامه پيدا كرد كه علي كفاشان و فدراسيونش براي آنچه خودشان «فروكش كردن عصبانيت كارلوس كي‌روش» اعلام كرده‌اند بسيج شوند و امكان بازگشت او را به تيم ملي فراهم كنند. به اين ترتيب آن‌ها به مقامات عالي نيروهاي مسلح كشور نامه زده‌اند و درخواست كرده‌اند كه با حضور سروش رفيعي و مهرداد پولادي در تيم ملي موافقت شود. آنها در نامه‌نگاري‌هاي خود تعهد داده‌اند كه اين دو بازيكن پس از حضور در جام ملت‌هاي آسيا، به خدمت سربازي خواهند رفت.

جواب آن‌ها اما خيلي زود آمد و سردار كمالي امروز با اعلام شرايطي گفت كه پولادي مي‌تواند براي تيم ملي در جام ملت‌ها بازي كند. سردار كمالي گفت: «اگر پولادي به ايران بيايد و به اشتباه خود اعتراف كند، با تيم ملي و فدراسيون فوتبال همكاري مي‌كنيم كه بتواند در جام ملت‌ها بازي كند.» از سوي ديگر وزير ورزش و جوانان هم امروز براي حل اين مسئله پادرمياني كرد و از سرلشگر فيروزآبادي براي حل اين مشكل درخواست كمك كرد. به اين ترتيب با چنين بسيجي كه در ميان مسئولان بلند پايه كشورمان صورت گرفته خيلي عجيب نيست كه فرا يا پس‌فردا شاهد پرواز پولادي با تيم ملي به استراليا باشيم.

اما در اين ميان توجه به چند نكته ضروري است. نخست اينكه چه ضمانتي وجود دارد كه پولادي بعد از جام ملت‌ها به خدمت سربازي برود؟ او كه بازيكن تيم الشحانيه است و با اين تيم قرارداد دارد. بازيكني كه بعد از جام جهاني به نوعي از كشور فرار كرده چطور بعد از جام ملت‌ها به كشور باز خواهد گشت و به خدمت سربازي خواهد رفت؟ بنابر اين احتمال اينكه اين بازيكن با توجه به قراردادي كه با تيم الشحانيه دارد، باز هم سر تعظيم در برابر قانون فرود نياورد و از استراليا به قطر برود زياد است. اما ساير بازيكنان مثل سروش رفيعي، شجاع خليل زاده، حسين ماهيني و... شرايط متفاوتي دارند كه دست مسوولان را كمي باز مي‌گذارد، از آن جهت كه هر چند آنها مرتكب تخلفي شدند اما باز هم با احترام به قوانين كشور، درمقام پاسخگويي برآمدند

از سوي ديگر خيلي واضح است كه چنين مماشاتي با متخلفاني از اين دست موجب ايجاد نارضايتي در جامعه مي‌شود. اين درست كه فوتبال ورزش پرطرفداري است اما تفاوت نگاه عمومي به اين ورزش پرحاشيه در كشورمان به‌خوبي نشان مي‌دهد كه طيف بيشتري از مردم خواهان برخورد قانوني با اين متخلفان نامدار هستند. در اينجا براي مقايسه نوع برخورد با متخلفان فوتباليست و ساير شهروندان معمولي بد نيست مسئله‌اي را يادآوري كنيم.

ماجراي گروگان‌گيري مرزبان‌هاي ايراني در سراوان را كه به‌خاطر داريد. بعد از آزادي مرزبان‌هاي كشورمان يكي از نمايندگان مجلس خواهان تنبيه اين چهار سرباز كشورمان شد. اسماعيل كوثري در آن زمان اعلام كرده بود كه اين چهار سرباز را بايد به‌خاطر كوتاهي در وظيفه تنبيه كرد و آن‌ها از خدمات آزادگان برخوردار نيستند.

چهار سرباز وظيفه‌اي كه مثل خيلي از شهروندان ايراني براي سپري كردن دوران سربازي‌شان به مرزباني مشغول بودند و توسط يك گروهك تروريستي گروگان گرفته شده بودند و موجي از همدردي ملي را در كشور پديد آورده بودند. گاهي در برخورد با يك كوتاهي در خدمت اينقدر خشك و سخت موضع مي‌گيريم و گاهي در برابر يك قانون شكني آشكار كه با دهن‌كجي هم همراه است اينقدر مهربان و رئوف. به هرجال به نظر مي‌رسد مهرداد پولادي به تيم ملي نزدك و نزديك‌تر شده و بي‌شك عصاي دست كي‌روش در جام‌ملت‌ها هم خواهد بود اما اين بخشش در حق پولادي جفاي آشكار در حق جوانان سربازي رفته اين كشور است.

منبع/ تابناك

اول **
۰ نفر