۸ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۵۷
کد خبر: 81442741
T T
۰ نفر

ستاری: خام فروشی مانع رونق تولید است

۸ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۵۷
کد خبر: 81442741
ستاری: خام فروشی مانع رونق تولید است

زنجان - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: وجود تفكر خام فروشی مانع از پرداختن به مقوله پژوهش و تولید می شود.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز دوشنبه در جمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان با اشاره به حاكمیت دیدگاه نفتی در زمینه های مختلف، بر لزوم پرداختن به فعالیت های پژوهشی در دانشگاهها و مراكز صنعتی تاكید كرد.

وی اظهار كرد: صرف وجود تاسیسات و ساختار فیزیكی شیك، معیار مناسبی برای ارزیابی فعالیت مناسب شركت ها نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: امروزه جایگاه شركت های نفتی بزرگ در راستای توسعه و پیشرفت با برندها و مغزها برای تولید دانش عوض شده است.

ستاری بر لزوم تفكیك پژوهش در دو حوزه پژوهش های مغز دانش و پژوهش های تجاری تاكید و اظهار كرد: وظیفه دولت توجه به پژوهش های مغز دانش است.

وی همسویی فعالیت های پژوهشی در راستای رفع مشكلات مردم و اشتغالزایی را مهم خواند و یادآورشد: برای رشد و توسعه باید از ظرفیت حلقه های واسط اعم از شركت های دانش بنیان و مراكز رشد استفاده كنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیك این بنیاد به نام بنیاد علم ایران تغییر نام خواهد داد.

ستاری بر جهت گیری به سمت فعالیت های پژوهشی با در نظر گرفتن مشتری تاكید و تصریح كرد: نهادینه كردن اقتصاد دانش بنیان به عنوان یك فرهنگ نیازمند اهتمام جمعی است چراكه تفكر نفتی در تمامی ابعاد جامعه رسوخ كرده است.

وی بهره گیری فعالان اقتصادی دانش بنیان و مراكز رشد از تسهیلات صندوق نوآوری را ضروری عنوان و ابراز كرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده یك هزارو 100 شركت دانش بنیان برای استفاده از این تسهیلات به صندوق مذكور معرفی شده اند.

****منابع زیرزمینی پایه اقتصاد دانش بنیان نیست

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین در بازدید از مركز رشد و پارك علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تكمیلی علوم پایه زنجان گفت:منابع زیر زمینی به هیچ عنوان پایه اقتصاد دانش بنیان نبوده و تحقق چنین اقتصادی بر بهره گیری از مغزها استوار است.

سورنا ستاری با اشاره به اینكه پژوهش امری درآمد زا است، افزود: علوم با تكیه بر پژوهش می توانند ثروت ساز باشند.

ستاری بر لزوم تجاری سازی پژوهش در ابعاد مختلف تاكید و اظهار كرد: دانشگاه ها به عنوان جزیی از فرهنگ جامعه باید تاثیرگذار باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: ایجاد شركت های دانش بنیان جزیی از مترقی ترین قوانین كشور است.

ستاری مدرك گرایی را نیز جزیی از فرهنگ نفتی در جامعه خواند و ادامه داد: با تكیه بر شركت های دانش بنیان زمینه مناسبی برای اشتغال خارج از ساختار ادارات دولتی فراهم می شود.

وی یادآورشد: با توجه به كاهش قیمت نفت، سال آینده كمتر از 30 درصد بودجه كشور به نفت اختصاص داده شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان آموزش كارآفرینی به دانشجویان را از جمله ماموریت های اساتید برشمرد و خاطرنشان كرد: مشكلات استانها باید با بهره گیری از ظرفیت آن استان و اهتمام جمعی مرتفع شود.

مركز رشد و پارك علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تكمیلی علوم پایه زنجان از سال 85 شروع به فعالیت كرده است.

7318/596
۰ نفر