مخالفان استیضاح فانی:وزیر آموزش و پرورش برای توسعه بخش آموزش تلاش بسیاری كرده است

تهران-ایرنا- 60 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی در پی استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش هستند اما هیات رییسه به آنان توصیه كرده كه اصراری بر اعلام وصول این طرح استیضاح نداشته باشند، مخالفان استیضاح نیز تاكید دارند كه فانی برای توسعه بخش آموزش تلاش بسیاری كرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، اوایل هفته گذشته زمزمه های طرح استیضاح دومین وزیر دولت تدبیر و امید در راهروهای مجلس شنیده شد، گفته ها حكایت از آن داشت كه قرار است این بار فانی وزیر آموزش و پرورش توسط مجلسی ها استیضاح شود.

به گفته جبار كوچكی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس و یكی از طراحان این استیضاح ، تاكنون 60 نفر از نمایندگان مجلس این طرح استیضاح را امضا كرده اند.

مهم ترین محورهای این طرح استیضاح، محقق نشدن سند تحول آموزش و پرورش، بی توجهی نسبت به حقوق فرهنگیان، مشكل پرداخت حقوق حق التدریسی ها، عدم توجه به توزیع عادلانه امكانات آموزش و پرورش در مناطق محروم،پرداخت نكردن سرانه واحدهای آموزشی، بی‌توجهی به حقوق بازنشستگان و عدم رتبه بندی معلمان، حمل و نقل دانش آموزان استثنایی و مدارس روستایی است.

طراحان این طرح استیضاح معتقد هستند كه وزیر آموزش و پرورش در دوره وزارت خود بر این وزارتخانه نتوانسته به برنامه هایی كه هنگام رای اعتماد به مجلس ارایه كرده بود عمل كند.

از سوی دیگر حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی می گوید طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش توسط عده‌ای از نمایندگان در مجلس كلید خورده ولی هنوز متن استیضاح تقدیم هیأت رییسه نشده است.

مخالفان طرح استیضاح معتقدند كه فانی فردی با تجربه و با كفایت است كه توانسته در حوزه وزارت آموزش و پرورش به خوبی عمل كند.

**توصیه هیات رییسه به طراحان اسیتضاح برای عدم عدم اصرار بر اعلام وصول طرح استیضاح

ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش از هفته گذشته اصرار بر اعلام وصول این طرح استیضاح داشتند و در این راستا به هیات رییسه مجلس مراجعه كردند.

وی افزود: هیات رییسه مجلس به طراحان استیضاح توصیه كرد كه در شرایط كنونی بر اعلام وصول طرح استیضاح اصرار نكنند.

**اصرار بر اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش

محمد حسن دوگانی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا مهم ترین محورهای این طرح استیضاح را محقق نشدن سند تحول آموزش و پرورش، بی توجهی به حقوق فرهنگیان، عدم توجه به توزیع عادلانه امكانات آموزش و پرورش در مناطق محروم، بی‌توجهی به حقوق بازنشستگان و عدم رتبه بندی معلمان دانست.

وی با یادآوری این كه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از مدت ها قبل در دستوركار مجلسی ها است، گفت: پیش از این ما جلسه ای با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی داشتیم و در آن جلسه بنا شد به دلیل آن كه تكلیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هنوز مشخص نشده ، طرح استیضاح به زمان دیگری موكول شود.

وی با بیان این كه طرح استیضاح فانی از هفته پیش دوباره در مجلس كلید خورد، گفت: نبود مدیریت مناسب در وزارت آموزش و پرورش مهم ترین مشكل این وزارتخانه است، امروز در بسیاری از استان ها و شهرستان ها فرهنگیان ناراضی هستند.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح كرد: وضعیت دانش آموزان در مقاطع ابتدایی در روستاها بسیار نامناسب است، ما شاهد هستیم كه دانش آموزان تا كلاس ششم باید در كلاس های مختلط درس بخوانند كه این به هیچ وجه درست نیست و تاكنون تفكیك جنسیتی در این مدارس انجام نشده است.

وی یادآور شد: مشكلاتی كه امروز ما از آن صحبت می كنیم را آقای فانی در برنامه های خود در هنگام رای اعتماد ادعا كرده بود كه حل خواهد كرد ولی ما امروز شاهدیم كه هیچ كدام این مشكلات حل نشده است.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح كرد: ما هفته گذشته این طرح استیضاح را به هیات رییسه ارایه كردیم ولی هیات رییسه توصیه كرد كه این طرح اعلام وصول نشود ولی ما همچنان پیگیراین اعلام وصول هستیم و باید هیات رییسه آن را اعلام وصول كند.

**دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش

جبار كوچكی نژاد عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهارداشت: آموزش و پرورش چهار هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهی دارد و این مورد اصرار نمایندگان مجلس مبنی بر استیضاح وزیر را به همراه داشته است.

وی، مشكل پرداخت حقوق حق التدریسی ها، پرداخت نكردن سرانه واحدهای آموزشی، حمل و نقل دانش آموزان استثنایی و مدارس روستایی را بخش دیگری از مشكلاتی عنوان كرد كه موجب شده نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مطرح كنند.

وی اظهارداشت: امضاهای طرح استیضاح علی اصغر فانی به حدود 50 امضا رسیده و هیات رییسه نیز در این باره وارد مذاكره شده اند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه كرد: هنوز استیضاح وزیر توسط هیات رییسه اعلام وصول نشده و عرف این است كه ابتدا مذاكراتی صورت گیرد تا نمایندگان قانع شده و از استیضاح انصراف دهند یا این كه وزیر تعهداتی داده و در جهت برخی اصلاحات تلاش كند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این كه وزارت آموزش و پرورش در وضعیت بسیار سختی قرار گرفته است، گفت: كوتاهی در امور و تشدید مشكلات این وزارتخانه به دولت، مجلس و وزیر باز می گردد.

وی یادآور شد: مسایل مختلف باعث شده فرهنگیان به شدت نگران آینده شغلی باشند و نقطه مقابل آن است كه آنها حداقل حقوق را دریافت می كنند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درعین حال تصریح كرد: در مجلس نیز مشكلی داریم كه كمك های خوبی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در نظر گرفته شده این در حالی است كه حتی با بسیاری از پیشنهادهای ما برای بهبود وضعیت فرهنگیان و معلمان مخالفت می شود.

كوچكی نژاد توضیح داد: از جمله این موارد طرح رتبه بندی فرهنگیان بود كه طرح دو فوریتی آن سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مطرح و با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

**فانی مجرب، با كفایت است/ استیضاح در شرایط كنونی به نفع كشور نیست

كمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاكید بر این كه وزیر آموزش و پرورش از وزرای باكفایت، با تحربه و مجرب است، گفت: فانی به موضوعات آموزش و پرورش اشراف كامل دارد و برای توسعه بخش آموزش تلاش كرده است.

وی با یادآوری این كه در شرایط كنونی بیش از هر زمان دیگری انسجام داخلی ضرورت دارد، خاطرنشان كرد:اگر استیضاح كنندگان دنبال مسایل جناحی هستند قابل حل نیست، ولی اگر مطالبه به حقی دارند در قالب تعامل و نشست این مطالبات را بیان كنند وگرنه با بها دادن به منافع گروهی، باندی و كم توجهی به منافع نظام، مشكلات را افزایش می دهند.

سیام**9121**1336
۰ نفر