۱۶ دی ۱۳۹۳، ۹:۱۴
کد خبر: 81452900
T T
۰ نفر

بيسوادي ناشي از فقر فرهنگي جامعه است

۱۶ دی ۱۳۹۳، ۹:۱۴
کد خبر: 81452900
بيسوادي ناشي از فقر فرهنگي جامعه است

مريوان - سنندج - ايرنا - رييس اداره نهضت سواد آموزي شهرستان مريوان با اشاره به ضرورت ريشه كني بيسوادي در جامعه گفت: بيسوادي ناشي از فقر فرهنگي جامعه است.

محمد ويسي دانا روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: شهرستان مريوان از نظر دارا بودن آمار بي سوادي در استان كردستان در جايگاه دوم قرار دارد و اين امر نيازمند بازنگري جدي در سياست هاي كلي آموزش و پرورش در اين شهرستان است.

او گفت: فرمان حضرت امام (ره) در خصوص ريشه كني بيسوادي از مصاديق بزرگ مبارزه با امر بيسوادي و ريشه كن كردن فقر فرهنگي در سراسر كشور بود كه در اين امر خطير موفقيت هاي قابل تاملي به دست آمده است.

به گفته وي بيسوادي خود پديده اي بسيار آزار دهنده و مخرب براي جامعه بشري است كه در شرايط فعلي و عصر تكنولوژي و پيشرفت بايد به صورت كلي از جامعه اسلامي ريشه كن شود.

او گفت: سطح بيسوادي در جامعه بويژه مناطق محروم به حداقل ممكن رسيده است به صورتي كه هم اكنون درصد بيسوادي گروه سني 10 تا 49 سال بالاي 91 درصد است اين در حالي است كه درصد با سوادي قبل از انقلاب كمتر از 20 درصد بوده است.

ويسي دانا خاطر نشان كرد: هرچند براي تحت پوشش قرار دادن كل استان كردستان در امر ايجاد كلاس هاي درسي، اقدامات خوبي صورت گرفته است اما تاكنون بيش از نيم درصد از كل اين استان تحت پوشش كامل اين اداره قرار نگرفته اند.

او گفت بر طبق تعريف هاي موجود در بين مردم در طول سال اي اخير تمامي افرادي كه زبان كامپيوتر و يا زبان اصلي را ندانند بي سواد محسوب مي گردند اما از نظر اداره سواد آموزي افرادي را بي سواد مي دانيم كه در رده سني بين 10 الي 49 سال قرار داشته ولي براي آموختن سواد در مراكز علمي همچون مدارس حضور نيابند.

وي گفت: همه مديران مدارس ملزم به همكاري با اداره سواد آموزي هستند چرا كه اداره سواد آموزي بخشي از مديريت آموزش و پرورش است.

مريوان در 130 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.ك/3

533