۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۰
کد خبر: 81453498
T T
۰ نفر

مجموعه مستند جهل مركب تولید می شود

۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۰
کد خبر: 81453498
مجموعه مستند جهل مركب تولید می شود

تهران- ایرنا- تهیه كننده مجموعه مستند «جهل مركب» از آغاز ضبط و تولید این مجموعه خبر داد و گفت:این مجموعه قرار است در 26 برنامه 45 دقیقه ای به صورت سریال از سیما پخش شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، علیرضا محمدی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه كه با حضور عوامل تولید این مجموعه در محل موسسه فرهنگ و هنر خورشید هشتم برگزار‌شد افزود: مجموعه مستند جهل مركب با موضوع ریشه‌یابی تفكرات وهابیت تولید می شود.

وی افزود: در این مستند 26 نوع جهل از دیدگاه قرآن را بررسی می‌كنیم. در آیتم دیگری نیز اسلام، پیامبر (ص) و قرآن كریم را از نگاه اندیشمندان غیرمسلمان همچون فلاسفه و ادیبان بیان می‌كنیم.

محمدی با بیان اینكه ضبط این مجموعه از 9 آذرماه 93 در تهران آغاز شده است اظهار داشت: جهل مركب به مبحث وهابیت، از پیدایش تا امروز می‌پردازد.

كارگردان مستند جهل مركب ادامه داد كه تمامی استادان و كارشناسانی كه در این مجموعه با آن‌ها گفت و گو می‌شود، اهل سنت هستند كه به تحلیل، چگونگی پیدایش و رد این فرقه ساخته صهیونیسم خواهد پرداخت.

به گفته محمدی همچنین در این مجموعه مستند با علمای برجسته اسلامی و استادان دانشگاهی در رشته‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، علوم سیاسی و ارتباطات در استان های سیستان و بلوچستان، كردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان گفت و گوهایی پیرامون این موضوع صورت می‌گیرد.

محمدی خاطرنشان كرد كه مجموعه مستند «جهل مركب» مقدمه تولید مجموعه «سراب دیروز، جهل امروز» خواهد بود كه به تحلیل علمی، پژوهشی و ریشه‌ای مذاهب نوپدید استكباری از جمله وهابیت، بهاییت، قادیانی و غیره می‌پردازد.

به گفته وی پژوهش این مجموعه توسط گروهی از پژوهشگران ارشد به سرپرستی محمود علی‌پور در حال انجام است.

محمدی افزود كه در این مجموعه علاوه بر نگاه ریشه ای به پدیده وهابیت از آغاز تاكنون بدون هیچگونه جهت گیری مذهبی شیعی، حركت داعش را نشان خواهیم داد.

وی همچنین مبحث ایران هراسی، تكفیری گری، اسلام هراسی، داعش، سلفی گری را از دیگر بخش های این مجموعه برشمرد كه به آنها پرداخته می شود.

محمدی افزود: باید مباحث دینی و مذهبی را با رویكرد منصفانه نگاه كرد و اگر ما بخواهیم نگاه مذهبی و ایدئولوژیك داشته باشیم، این شبهه به وجود می‌آید كه در صدد به رخ كشیدن اختلافات شیعه و سنی هستیم در حالی كه ما بدون كمترین موضع‌گیری، جریان وهابیت را بررسی خواهیم كرد.

وی تاكید كرد: تمام شخصیت‌هایی كه با آنها گفت‌وگو می‌كنیم 100 درصد اهل سنت هستند و با هیچ كارشناس شیعی گپ و گفت و گو نخواهیم داشت. تنها شیعه مجموعه من هستم كه متن‌ها را تنظیم می‌كنم و تلاش دارم نگاه مذهبی و شیعی نداشته باشم و به عنوان یك مسلمان و با نگاه اسلامی پروژه را جلو ببرم.

محمدی تاكید كرد: البته قرار نیست از آرمان‌های تشیع بگذریم اما از آنجایی كه یكی از اهداف و برنامه‌ریزی‌های صهیونیست برای دین اسلام، ایجاد اختلاف ایدئولوژیك است و تلاش می‌كنند این اختلاف در حوزه علم و بین علما به كف جامعه بكشاند، ما این گونه عمل نخواهیم كرد.

محمدی درباره موضوع قسمت‌های مختلف مجموعه، توضیح داد: یكی از قسمت‌های این مستند، وهابیت را از منظر روانشناختی بررسی می‌كند تا دریابیم چرا عده‌ای با دین دشمنی می‌كنند.

تهیه‌كننده و كارگردان این مستند تلویزیونی همچنین یادآور شد كه سال‌هاست وهابیت در رسانه‌های گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد از این رو در جهل مركب رویكرد تصویری بسیار متفاوتی داریم و 14 آیتم متنوع نیز برای هر برنامه در نظر گرفته‌ایم.

محمدی گفت: تمام تصاویر در قالب 500 دقیقه موشن گرافیك پخش خواهد شد كه در نوع خود یك اتفاق جذاب تصویری به شمار می آید.

به گفته وی اسلام‌هراسی از دیگر آیتم‌های ما در برنامه است و در ذیل آن به ایران هراسی نیز می‌پردازیم.

این مستند ساز ادامه داد: مجموعه گویندگان اصلح و نام‌آوری همچون محمدرضا علیمردانی، مجید حبیبی، مجید آقاكریمی و حسن همایی كه همگی صداهایی دوست داشتنی و قابل قبول دارند، با ما همكاری می‌كنند.

تهیه كننده و كارگردان مجموعه جهل مركب از پخش قسمت های اصلی مجموعه در اوایل اردیبهشت ماه 94 خبر داد كه از یكی از شبكه های تلویزیون روی آنتن خواهد رفت.

فراهنگ**1355**1569
۰ نفر