۲۰ دی ۱۳۹۳، ۸:۵۵
کد خبر: 81457915
T T
۰ نفر
«سياسي» چطور يك‎شبه اسپانسر سه تيم بزرگ ليگ برتري شد؟

تهران - ايرنا - سايت خبري تابناك نوشت :او كه پيشتر يكي از بزرگ‌ترين پيمانكارهاي شهرداري بود و در خارج از ايران هم عمليات‌هاي ساخت و ساز فراواني داشت، از تابستان امسال سر از فوتبال درآورد؛ اما كمتر كسي فكرش را هم نمي‌كرد او با يك حركت خزنده در چند ماه، به فرد پشت‌پرده سه تيم ليگ برتري تبديل شود.

داستان حضور حميدرضا سياسي در فوتبال ايران هم از آن دست داستان‌هاي عجيب و غريبي است كه حالا حالا‌ها نمي‌توان به ابعاد آن پي برد؛ ميلياردري كه تا پيش از تابستان امسال، كسي نامي از او نشنيده بود و بعد يكباره سر از هيأت مديره پرسپوليس درآورد و حالا معلوم شده كه او مرد پشت پرده سه تيم ليگ برتري بود؛ استقلال، پرسپوليس و راه‌آهن!

به گزارش «تابناك»، بيش از يك ماه از بازداشت حميدرضا سياسي مي‌گذرد و هنوز معلوم نيست ‌مديرعامل باشگاه پرسپوليس كي آزاد خواهد شد و پرونده او در چه وضعيتي است! او دومين مديرعامل باشگاه پرسپوليس است كه در دو سال اخير بازداشت مي‌شود و همچنين دومين اسپانسر مالي باشگاه راه‌آهن است كه راهي اوين مي‌شود؛ ورود مشكوك برخي متمولين كه به يكباره از فوتبال سر در‌مي‌آورند و اين روز‌ها گويا راهي جز اوين را به آن‌ها نشان نمي‌دهند.

اما اينجا قرار نيست به علت بازداشت و حواشي مديرعامل باشگاه پرسپوليس بپردازيم. مسأله‌اي كه اين روز‌ها مهم است، اينكه چطور ‌يكباره فردي مثل سياسي، تنها به پشتوانه ارقام درشتي كه در حساب بانكي‌اش دارد، مي‌تواند نفر اول فوتبال ايران شود، به گونه‌اي كه اين روز‌ها حتي مسئولان وزارت ورزش و جوانان هم اعتراف مي‌كنند كه حميدرضا سياسي تا كنون براي سه تيم ليگ برتري، رقمي نزديك ‌30 ميليارد تومان ‌هزينه كرده است.

اميررضا خادم، نماينده تام‌الاختيار وزارت ورزش و جوانان ـ كه در يك سال اخير مسئوليت واگذاري استقلال و پرسپوليس را بر عهده دارد ـ در ابتداي تابستان امسال براي ‌اين دو تيم، هيأت مديره جديد انتخاب كرد و از عقد قرار‌داد با اسپانسرهاي جديد خبر داد. همين‌جا بود كه پاي حميدرضا سياسي به فوتبال باز شد. او كه پيشتر يكي از بزرگ‌ترين پيمانكارهاي شهرداري بود و در خارج از ايران هم عمليات‌هاي ساخت و ساز فراواني داشت، از تابستان امسال سر از فوتبال درآورد، ولي كمتر كسي فكرش را هم نمي‌كرد او با يك حركت خزنده در چند ماه، به فرد پشت‌پرده سه تيم ليگ برتري تبديل شود.

در روزهايي كه حميد استيلي با هشت ميليارد، از خريد باشگاه راه‌آهن خبر مي‌داد، كمتر كسي فكرش را مي‌كرد سرمربي سابق پرسپوليس از چنين توان مالي براي خريد يك تيم ليگ برتري برخوردار باشد.‌‌ همان روز‌ها هم صحبت از اين بود كه حميدرضا سياسي فرد پشت پرده اين خريد باشد؛ موضوعي كه در آن روز‌ها قويا از سوي سياسي و استيلي تكذيب شد.

اما در دو هفته اخير كه قوه قضائيه به موضوع باشگاه راه‌آهن ورود كرد، استيلي مدعي شد، ‌«گفتند چون برادر سياسي پشت تيم راه‌آهن است، تيم را از ما گرفتند‌»، به اين ترتيب شايعات رنگ واقعيت به خود گرفت كه سياسي علاوه بر حضور در هيأت مديره پرسپوليس، راه‌آهن را هم ‌خريده بود.

اما واقعيت عجيب‌تر زماني رونمايي شد كه اميرخادم در يك برنامه راديويي تلويحا اعلام كرد كه سياسي به تيم استقلال تهران هم كمك مالي كرده است. او در يك گفت‌وگوي راديويي اعتراف كرد، ‌سياسي در ده ماه حضورش در فوتبال، چيزي بالغ بر ٣٠ ميليارد تومان ـ شخصا ـ براي سه تيم مختلف از جمله پرسپوليس هزينه كرده است!»

حرف‌هاي غير مستقيم خادم هم دو روز پيش از سوي خودش تأييد شد. او در گفت‌گويي با پايگاه خبري وزارت ورزش و جوانان گفت: «براي استقلال با رقمي كمتر از پرسپوليس قرار‌داد منعقد كرديم كه اين قرار‌داد كاملا مشخص است. آقاي سبك‌دست و همكارانشان كار مي‌كنند و از اين باشگاه حمايت كرده‌اند كه اين هم باز از طريق آقاي سياسي انجام شده كه بالغ بر30 ميليارد بود و به نوعي، حمايت از طريق ايشان در سه باشگاه چه ‌مستقيم چه غير مستقيم انجام شده است‌».

در پايان بايد گفت، اينكه يك نفر همزمان اسپانسر سه تيم در يك ليگ باشد، خواسته يا ناخواسته بحث تباني و دست بردن در نتايج را پيش مي‌آورد كه در اين خصوص كار‌شناسان حقوقي فوتبال بايد نظر بدهند. اما چيزي كه از آن مهم‌تر است، اينكه چطور فردي چون حميدرضا سياسي، يك‌شبه به فرد اول فوتبال ايران بدل شود، به گونه‌اي كه در ‌چند ماه مرد پشت‌‎پرده سه تيم بزرگ ليگ برتري شود؟!

وزارت ورزش و جوانان و شخص امير خادم كه هميشه بر شفافيت و حركت بر مسير قانون تأكيد مي‌كنند، چه جوابي براي اين مسأله دارند؟ اصلا حميدرضا سياسي از طريق چه سازوكاري سر از پرسپوليس درآورده و چندين و چند سؤال مهم ديگر كه هنوز كسي براي آن پاسخي ندارد؟!

منبع/ تابناك

اول **
۰ نفر