برچیدن تاسیسات غنی سازی ایران واقع بینانه نیست/سخت كوشی تیم ایران قابل تقدیر است

تهران - ایرنا - مدیر اجرایی موسسه غیردولتی «كنترل سلاح» یا (Arms Control) در واشنگتن گفت: درخواست برخی جمهوری خواهان برای برچیدن تاسیسات غنی سازی ایران واقع بینانه نیست و اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران ناقض توافق ژنو است.

موسسه آمریكایی كنترل سلاح دو روز پیش در یك رای گیری آنلاین شخصیت سال 2014 را انتخاب كرد كه در این رای گیری اعضای تیم مذاكره كننده ایران و كشورهای 1+5 در میان 10 نامزد با فاصله كمی از پاپ فرانسیس رهبر كاتولیك های جهان چهارم شدند.

این رای گیری فقط برای اعضای این موسسه كه اغلب آمریكایی بودند امكان پذیر بود.

موسسه غیردولتی «كنترل سلاح» كه مقر آن در واشنگتن است از سال 2007 تاكنون افراد و موسساتی را كه در هدایت و اقدام برای حل مساله سلاح های هسته ای فعال بوده اند، نامزد عنوان شخصیت سال كرده است.



در این رای گیری آنلاین «الكساندر كمینت» سفیر استرالیا به سبب برنامه ریزی سومین كنفرانس بین المللی تاثیرات انسانی سلاح های هسته ای در هشتم ونهم دسامبر در وین كه در آن 158 كشور در قالب هیات های دولتی گرد هم آمدند، اول شد.

«احمد اوزومجو» مدیركل سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) و «زیرگرید كاگ» رییس هیات مشترك این سازمان و سازمان ملل كه بر امحای سلاح های شیمیایی سوریه نظارت داشتند و «پاپ فرانسیس» به خاطر تجدید نظر در موضع كلیسای كاتولیك نسبت به مساله هسته ای به ترتیب دوم و سوم شدند.

انتخاب شخصیت سال از سوی این موسسه از طریق رای گیری در سایت این موسسه انجام شد و مخاطبان تا روز چهارشنبه 17 دی برای انتخاب شخصیت سال فرصت داشتند. نتیجه این رای گیری امروز 19 دی اعلام شد.

به منظور واكاوای دلایل انتخاب تیم مذاكره كننده ایران و گروه 1+5 توسط موسسه غیردولتی «كنترل سلاح» یا (Arms Control) خبرنگار ایرنا با «داریل كیمبال» مدیر اجرایی این موسسه گفت و گویی كرده است. كیمبال كارشناس مسائل خلع سلاح است و مقالات و سخنرانی های زیادی در این حوزه بویژه در موضوع برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نگاشته است.

مشروح این گفت و گو را می خوانیم:





** شیوه انتخاب نامزدها توسط موسسه «كنترل سلاح» برای گرفتن عنوان شخصیت سال چگونه است؟

انتخاب شخصیت سال توسط این موسسه با هدف برجسته كردن اقدامات مفید در حوزه كاهش و كنترل سلاح های هسته ای شیمیایی میكروبی و متعارف انجام می شود.

نامزدهای امسال كه بیش از ده فرد یا موسسه را شامل می شدند توسط كارشناسان موسسه «كنترل سلاح» انتخاب و معرفی شدند و هر كسی می توانست از طریق اینترنت و وارد كردن پسورد ارائه شده در وبسایت موسسه به آنها رای دهد.

** ما در ایران برای رای دادن با مشكلاتی مواجه بودیم آیا اینكه ایرانی ها نمی توانستند رای دهند عادلانه بودن فرایند رای گیری را خدشه دار نكرد؟

قبول دارم كه سیستم رای گیری ما به لحاظ فنی باید بهبود یابد اما تیم ایران با همه این مشكلات توانست رای خوبی به دست آورد و با فاصله كمی بعد از پاپ فرانسیس توانست چهارم شود.

البته باید بگویم تیم هسته ای ایران تا چند روز قبل در بین سه گروه اول بود كه با افزایش یكباره رای دهندگان به پاپ در ایام كریسمس، تیم مذاكره كننده ایران بعد از پاپ قرار گرفت.

**چه چیزی باعث شد كه كارشناسان شما تیم مذاكره كننده ایران و گروه 1+5 را نامزد مرد سال كنند؟

تیم مذاكره كننده ایران و گروه 1+5 به خاطر تلاش برای رسیدن به توافق جامع هسته ای نامزد شخصیت سال شدند.تیم مذاكره كننده ایران و 1+5 با توافق موقت ژنو فرصت رسیدن به توافق جامع هسته ای بین دو طرف و در نهایت حل یكی از مهمترین پرونده های هسته ای را فراهم كردند. تلاش سخت كوشانه تیم مذاكره كننده ایران در یكسال برای رسیدن به توافق با گروه 1+5 قابل تقدیر است و پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

**آینده مذاكرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را چگونه ارزیابی می كنید؟

ایران و گروه 1+5 به توافق جامع نزدیك هستند. دو طرف باوجود برخی اختلافات، در زمینه های مختلف مورد بحث در مذاكرات پیشرفت های خوبی به دست آورده اند. اگرچه لازم است ایران موضع خود را درباره میزان غنی سازی خود تعدیل كند اما در كنار آن لازم است گروه 1+5 هم موضع خود را درباره میزان لغو تحریم ها تعدیل كند. اگر مسئولان ایران و 1+5 تصمیمات هوشمندانه و درست اتخاذ كنند امكان رسیدن به توافق برد-برد در ماههای آینده وجود دارد.

**برخی معتقدند ایران در مذاكرات یكسال گذشته امتیازات زیادی داده و امتیازات كمتری به نسبت گرفته، نظر شما در این باره چیست؟

ایران و گروه 1+5 اعلام كرده اند كه وارد یك بازی برد- برد شده اند بنابراین قرار است این بازی بازنده نداشته باشد و این حرف ها بیشتر جنبه سیاسی دارد.

مذاكرات یكسال گذشته گروه 1+5 با ایران، مانع افزایش تحریم ها و اعمال تحریم های جدید شد. علاوه بر این، در چارچوب طرح اقدام مشترك بین دو طرف، بخشی از دارایی های ایران در خارج آزاد و تحریم های گذشته به طور چشمگیری كاهش یافتند.

البته تنها رسیدن به توافق جامع هسته ای است كه می تواند به رفع كامل تحریم های ایران در یك بازه زمانی مشخص بینجامد.

**آیا توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 می تواند به رفع كامل تحریم ها بینجامد؟

در قالب توافق جامع هسته ای، تحریم های اصلی وضع شده علیه ایران برداشته خواهد شد اما رفع كامل تحریم ها نیازمند گذشت زمانی در حدود دو یا سه سال است.

**آیا ممكن است در روابط ایران و آمریكا وضعیتی مشابه كوبا بوجود آید و دولت باراك اوباما پیش از پایان دولت خود امتیازاتی به تهران بدهد؟

بعید است تحولی كه در روابط كوبا و آمریكا اتفاق افتاد در مورد روابط تهران و واشنگتن هم اتفاق بیفتد چرا كه روابط دو طرف دچار یك بی اعتمادی كهنه و عمیق است و از بین بردن آن زمان می برد.

**نظر شما درباره تسلط جمهوری خواهان بر كنگره آمریكا و تاثیرات آن بر مذاكرات ایران و گروه 1+5 چیست؟

برخی جمهوری خواهان در كنگره آمریكا تهدید به افزایش تحریم های ایران كرده اند و شرط و شروط های غیرواقعی برای توافق با جمهوری اسلامی مطرح كرده اند اما واقعیت این است كه در شرایطی تا این حد دو طرف به توافق نزدیك شده اند، مطرح كردن این موضوعات كاملا غیرسازنده است.هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران مفاد توافق ژنو را نقض می كند و جمهوری اسلامی را برای در پیش گرفتن اقدامات مشابه تحریك می كند.

**آیا هدف غرب و آمریكا از مذاكره با ایران از بین بردن توان هسته ای آن است؟

افرادی در كنگره آمریكا حامی اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران و درخواست از جمهوری اسلامی برای برچیدن تاسیسات غنی سازی هستند اما چنین درخواست هایی غیرواقعی است. نباید انتظار داشته باشیم كه رهبران ایران با درخواست برچیده شدن تاسیسات غنی سازی حتی در شرایط تحریم های سخت تر موافقت كنند.

**آیا غرب غنی سازی در خاك ایران را پذیرفته است؟

ایران دانش غنی سازی را به دست آورده و گروه 1+5 غنی سازی ایران متناسب با نیاز این كشور را پذیرفته است. مذاكره كنندگان ایران و گروه 1+5 مجموعه ای از اقدامات عملی و واقع بینانه را دنبال می كنند كه در عین برطرف كردن نگرانی ها درباره فعالیت های ایران، نیازهای غنی سازی ایران را هم تامین می كند.

به نظر من گروه 1+5 در كنار درخواست برای اعمال محدودیت روی فعالیت های غنی سازی ایران، باید برای برداشتن سریع تر تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا اقدام كند.

مذاكرات ایران و گروه 1+5 در روزها و هفته های آینده از سرگرفته می شود و اگر دو طرف و كنگره آمریكا هوشمندانه عمل كنند رسیدن به توافق نزدیك است.

**آیا مذاكرات ایران و 1+5 تنها به مذاكرات هسته ای محدود خواهد ماند یا می توانند دو طرف در زمینه های دیگر هم همكاری داشته باشند؟

ایران و غرب زمینه های زیادی برای همكاری مشترك دارند كه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و حتی مبارزه با گروه های تروریستی منطقه ای مثل داعش از جمله این موارد هستند.



1553**9191
۰ نفر