۲۱ دی ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81459507
T T
۰ نفر

دور دوم انتخابات رياست جمهوري در كرواسي

۲۱ دی ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81459507
دور دوم انتخابات رياست جمهوري در كرواسي

تهران-ايرنا- مردم كرواسي براي شركت در دومين دور انتخابات رياست جمهوري اين كشور امروز (يكشنبه) پاي صندوق هاي راي رفتند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از زاگرب، دور دوم انتخابات رياست جمهوري براي انتخاب رييس جمهوري پنج سال آينده اين كشور بين 'ايوو يوسيپوويچ' رييس جمهوري فعلي و 'كوليندا گرابار كيتاروويچ' از حزب محافظه كار و راست ميانه برگزار مي شود.

از مجموع چهار ميليون و 400 هزار نفر جمعيت اين كشور سه ميليون و هشتصد هزار نفر واجد شرايط راي دادن هستند.

ايوسيپوويچ پنجاه و هفت ساله در دورم اول انتخابات كه 28 دسامبر (7 دي) برگزار شد با كسب 38.5 درصد آرا و كيتاروويچ چهل و هشت ساله با 37.2 درصد آرا به دورم دوم راه يافتند.

ايوسيپوويچ عضو حزب سوسيال دمكرات ها به عنوان مهم ترين حزب در دولت ائتلافي فعلي است. كيتاروويچ رقيب وي نيز از حزب مخالف اتحاديه دمكرات كرواسي 'اچ دي زد' وزير امور خارجه پيشين اين كشور، دستيار دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) است كه مي خواهد اولين رييس جمهوري زن كرواسي باشد.

با آنكه اختيارات رياست جمهوري در كرواسي محدود است، انتخابات امروز به عنوان آزموني كليدي براي انتخابات مجلس اين كشور در نظر گرفته مي شود كه بايد در سال جاري برگزار شود و انتظار مي رود حزب كيتاروويچ بتواند در آن اكثريت كرسي ها را به دست آورد.

كرواسي در سال 2013 به اتحاديه اروپا پيوست، اما وضعيت اقتصاد اين كشور همچنان وخيم است و اميدها براي بهبود آن در اين كشور با جمعيت چهار ميليون و 200 هزار نفر با وجود نرخ بيكاري 20 درصدي و پيش بيني نرخ رشد جزئي نيم درصدي در سال جاري نگران كننده است.

كرواسي يكي از شش جمهوري يوگسلاوي سابق است كه در سال 1991 اعلام استقلال كرد و در سال 2009 به سازمان 'ناتو' و در سال 2013 به اتحاديه اروپا پيوست.

اروپام**9157** 5981
۰ نفر