۲۲ دی ۱۳۹۳، ۹:۵۵
کد خبر: 81460996
T T
۰ نفر
رییس جمهوری: فرصت برابر برای مردم اجرای عدالت اجتماعی است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری با بیان این كه فرصت برابر برای مردم به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی است، گفت: بیمه همگانی، همه عدالت نیست اما قطعا بخشی از عدالت است، در كنار اجرای طرح تحول سلامت باید همگانی كردن بیمه در دستور كار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (دوشنبه) در جشن بیمه سلامت همگان با تاكید بر افزایش كیفیت و كارایی دفتر بیمه، افزود: دفترچه بیمه سلامت همگانی و دور كردن رنج بیماری آغاز برنامه های رفاه اجتماعی دولت است.

وی تصریح كرد: بیمه همگانی، همه عدالت نیست اما قطعا بخشی از عدالت است، بیمه همگانی همه رضامندی جامعه نیست اما بخشی از رضامندی و خواست جامعه است.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: در نیكی، خوبی و رفاه باید دست یكدیگر را بگیریم، بی تردید كشور هم توسط اراده مردم اداره می شود و هم با دستان پرتوان آنها چرخ جامعه به حركت درمی آید. دولت اگر موفق باشد باید بتواند به خوبی نماینده مردم باشد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: این نكته اساسی را مردم ما باور دارند و ان شاءالله همه مسوولان هم باور خواهند كرد كه حكومت و كشور از آن مردم است و همه مسوولان بدون استثنا خادمان مردم هستند، چرا كه در جمهوری اسلامی ایران مشروعیت از خدمت به مردم نشات می گیرد.

روحانی همچنین گفت: اگر خدای نكرده فرد مسوولی در انجام خدمت به مردم قصور یا تقصیری روا بدارد مشروعیت كار او زیر سوال می رود، همه كار دولت این است كه به مردم خدمت كند و مردم از حاكمیت و حكومت رضامند باشند.

وی با بیان این كه رضایت مردم از چند اصل نشات می گیرد، اظهارداشت: اولین اصل اجرای عدالت است، مردم باید احساس كنند در پیشگاه قانون و حاكمیت، در برابر خزانه دولت و اجرای امور حاكمیتی مساوی هستند.



** بیماری و بیكاری دو معضل بزرگ اجتماعی

رییس جمهوری با بیان این كه بیماری و بیكاری دو مشكل رنج آور جامعه ما است افزود: این دو معضل بزرگ اجتماعی است و درست است كه دومی مهم تر است اگر دومی درست شود، اولی هم حل و فصل می شود اما موضوع بیماری از یك نظر از بیكاری مهم تر است چرا كه بیكار سالم می تواند با كمك استعداد و مهارت های خود روی پای خود بایستد و البته دولت و دیگران هم باید كمك كنند اما در بیماری ، رنج و درد طاقت فرسا وجود دارد.

روحانی، كار پزشكی و خدمت به بیماران را افدامی مقدسی توصیف كرد و ادامه داد: از آغاز رسیدگی به بیمار یعنی تحت پوشش قرار دادن مردم در بیمه تا درمان و ترخیص كار لذت بخش اما سخت است همه آنهایی كه تلاش می كنند كه بیمارستان سرپا بماند، می بینند كه یك نفر با رنج و ناامیدی وارد بیمارستان شده و با سلامت و دنیای امید بازمی گردد كه اگر اسم آن را تولد دوباره بگذاریم در بسیاری از موارد سخنی به گزاف نگفته ایم.

وی با یادآوری روند رسیدگی به بیمار در گذشته ادامه داد: وقتی بیمار وارد بیمارستان می شد بلایی برسرش می آمد كه بیماری را فراموش می كرد، چون به محض ورود فهرستی از دمپایی و ملحفه گرفته تا نخ و سوزن و دارو و سفارش هایی كه برای مراجعه به بخش های تشخیصی سطح شهر دریافت می كرد.

رییس جمهوری ادامه داد: ورود به بیمارستان اول دربه دری بود از بقالی سر كوچه تا فروشنده های تجهیزات پزشكی و مراكز تشخیصی باید خرید می كرد و وقتی كه دفترچه بیمه را ارایه می كرد بیمارستان می گفت می دانی كه چه قدر باید پرداخت كنی؟ بعضی بیماران حتی مرگ را طلب می كردند و خواستار بازگشت به خانه هایشان بودند.

روحانی تصریح كرد: دولت، این شرایط برخورد با بیمار را تحقیر مردم می دانست كه خارج از معیارهای اسلامی و انسانی بود البته در بسیاری از كشورهای پیشرفته نیز مردم در صف های طولانی برای انجام خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی هستند این مشكل، مشكل بزرگی است.

وی افزود: در سفر امسال برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از سران كشورهای اروپایی سوال كردند كه چگونه توانستید در ساماندهی امر سلامت موفق شوید چون همان كشورها سالیان درازی شعار داده اما موفق نشده اند.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان كرد: با تلاش كارگزاران نظام و حمایت ملت بزرگ ایران كار بزرگی شروع شد و در حال انجام است و وقتی بعد از اجرای طرح برای عیادت به بیمارستان ها مراجعه كردیم بدون استثنا شاهد بودیم كه مردم احساس رضایت كردند و در روزهای اول اجرای این طرح بعضی از بیماران باورشان نمی شد كه نباید هزینه ای پرداخت كنند.

روحانی تاكید كرد: كار بسیار بزرگ و ارزشمندی آغاز شده است و همه می دانیم كه مهم تر از شروع یك كار مهم و خوب ادامه دادن و تكمیل آن كار خوب است؛ طرح تحول سلامت را باید ادامه دهیم و نواقص آن را برطرف كنیم.

وی با بیان این كه برای تكمیل این طرح مردم باید حضور داشته باشند و كمك كنند، افزود: مردم امروز برای ساخت و تجهیز بیمارستان ها قدم برداشته اند و دولت در هیچ كاری بدون همكاری مردم موفق نخواهد بود مردم باید دولت را هدایت كنند و در كنار حمایت نقد هم انجام شود چرا كه نقد را نوعی حمایت می دانیم.

وی یادآور شد: اساس كار این دولت خشنودی مردم و رضایت خداوند است، در كنار اجرای طرح تحول سلامت باید همگانی كردن بیمه در دستور كار قرار گیرد.



** تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه درمانی شدند

رییس جمهوری با بیان این كه در آغاز كار دولت یازدهم آمار دقیقی از افراد فاقد بیمه وجود نداشت، خاطرنشان كرد: اختلاف آمار از 5 میلیون نفر تا 13 میلیون نفر بود كه با ارزیابی های انجام شده 9 میلیون نفر مبنا قرار گرفت و كار آغاز شد و اینجا اعلام كردند كه تا كنون 9 میلیون نفر ثبت نام كرده و 8 میلیون و یك نفر دفترچه دریافت كرده اند.

روحانی افزود: در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم كه می توانیم بگوییم خوشبختانه تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه درمانی هستند، این افتخار برای شما ملت ایران است و دولت به عنوان خادم مردم خودش را در این افتخار سهیم و شریك می داند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: علاوه بر ادامه طرح سلامت و بیمه همگانی دو كار دیگر باید انجام شود كه یكی از آنها افزایش كیفیت و كارایی دفترچه بیمه است؛ حال كه دفترچه را داریم باید ببینیم تا كجا این دفترچه ها كارساز است دفترچه بیمه درمانی باید ارزشمندتر شود و كارایی آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: باید پوشش داروهای تحت پوشش بیمه را گسترش دهیم و انواع بیماری ها و حتی آنهایی كه به عنوان بیماری ضروری شناخته شده اند، بتوانند به تدریج از بیمه بهره مند شوند.

رییس جمهوری، تلاش در امر بهداشت را دومین اقدام در كنار اجرای طرح سلامت بیان كرد و گفت: بهداشت بر درمان مقدم است و آموزش و فرهنگ در بهداشت اول است. فرهنگ جامعه را باید ارتقا دهیم و اساسا بخشی از دستورات اسلام به بهداشت اختصاص دارد و برای سلامت جامعه آمده است.

روحانی تاكید كرد: ما باید در امر سلامت و بهداشت كوشا باشیم و آموزش بهداشت را از دبستان آغاز كنیم رسانه ملی و رسانه های دیگر هم باید فعال شوند گاهی یك دستورالعمل كوچك ما را از بیماری باز می دارد.

وی در ادامه سخنان خود همگانی كردن دفترچه بیمه سلامت را آغاز برنامه های رفاه اجتماعی دولت دانست و خاطرنشان كرد: دولت در زمینه فقر غذایی هم اقدامات خوبی داشته و تا كنون 11 میلیون نفر تحت پوشش یارانه كالایی قرار دارند كه سالی چند نوبت به آنها پرداخت می شود.

وی به توزیع شیر در مدارس به منظور رشد مناسب كودكان هم اشاره كرد و گفت: اگر این مسیر ادامه یابد هم عدالت و هم رضایت مردم به دست خواهد آمد و اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و مشاركت مردم در همه عرصه ها را به دنبال خواهد داشت.

رییس جمهوری در پایان سخنان خود از سفرای كشورهای خارجی شركت كننده در این جشن تشكر كرد.

روحانی همچنین از مسوولان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت قدردانی كرد.

رییس جمهوری امروز در جشن بیمه سلامت همگانی به هشت میلیون و یكمین نفر دفترچه بیمه سلامت اهدا كرد.

این جشن به دلیل برخورداری حدود 8 میلیون نفر از خدمات بیمه سلامت كه تا پیش از این، تحت پوشش بیمه نبوده اند، برگزار شد.

سیام(3)**1429** 9132**ن.پ**1336