۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81462636
T T
۰ نفر
كسری بودجه پاشنه آشیل وزارت آموزش و پرورش است

تهران - ایرنا - كارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: كسری بودجه در ساختار اقتصادی، اداری و مالی وزارت آموزش و پرورش به یك پاشنه آشیل برای فشار به وزرای آموزش و پرورش در قالب سوال و استیضاح تغییر هویت داده است.

علی پورسلیمان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینكه كسری بودجه، مطالبات معلمان را به یك داستان دامنه دار و حتی 'تراژیك' تبدیل كرده است، افزود: به عنوان مثال، بودجه امسال آموزش و پرورش روی عدد تقریبی 24 هزار میلیارد تومان بسته شده است كه نتیجه منطقی آن حدود چهار هزار میلیارد تومان كسری خواهد بود.

وی اضافه كرد: به عبارت دیگر، بودجه آموزش و پرورش امسال حتی با رشد منفی نسبت به قبل همراه شده است و تا زمانی كه برنامه ریزان و بودجه نویسان در كمیسیون های تخصصی دولت و مجلس این نظام بودجه نویسی را متحول نكنند تغییر چندانی به عمل نخواهد آمد.

وی یادآورشد: برای رسیدن به یك حالت پایدار، برنامه ریزان باید بودجه آموزش و پرورش را بر اساس نیازهای واقعی این وزارتخانه تعریف و تببین كنند زیرا تراز منفی دایمی آن را به یك چالش جدی در زمینه رضایت شغلی كاركنان تبدیل می كند و بحث را از یك منظر كارشناسی به یك دعوای احتمالا سیاسی تنزل می دهد.

این كارشناس حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: وقتی كه صحبت از مطالبات معلمان می شود ، اولین چیزی كه به اذهان متبادر می شود بار مالی و اقتصادی آن است و تكرار و توالی این گونه مباحث بویژه در فضای رسانه ای، تعریف واقعی مطالبات را به رتبه ای مادون 'مرجعیت اجتماعی' معلمان تنزل می دهد و البته این مساله در دراز مدت موجب آسیب های اجتماعی جدی در زمینه جایگاه معلمان خواهد شد.

پورسلیمان تصریح كرد: اگر قرار است صحبتی از مطالبات معلمان شود نباید فقط تكیه صرف و یا محض روی یك جنبه از آن باشد بلكه 'معیشت' در كنار 'منزلت' و 'معرفت' باید مورد تاكید فعالان مدنی و جامعه معلمان قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح موضوع 'مطالبات معلمان' در یك كلیت محتوایی و با در نظر گرفتن هم افزایی سه ضلع مثلث 'معلم حرفه ای' موجب خواهد شد كه جنس مطالبات معلمان از یك سطح محدود خارج شده و با قرار گرفتن در یك سطح 'متعادل'، مناسبات دیگری را در ارتباط با این گروه مرجع مطرح سازد.

این كارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینكه بدون تردید معلمان از فراگیرترین، پرنفوذترین و تاثیرگذارترین گروه های اجتماعی هستند، اظهار داشت: به نظر می رسد فرهنگیان و معلمان این واقعیت اجتماعی و ظرفیت بالقوه را چندان جدی نگرفته و به سادگی از كنار آن رد می شوند.

پورسلیمان ادامه داد: به واسطه نوع مناسبات و نیز وضعیت معادلات، همچنین برآیند نگرش مسوولان جامعه نسبت به مقوله آموزش، در سال های گذشته موضوعی به نام 'مطالبات' به یك سر فصل و گفتمان غالب در میان فرهنگیان، دولت مردان و حتی سیاست مداران تبدیل شده است.

این كارشناس حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: تا جنس مطالبات معلمان تغییر نكند، نوع مناسبات هم تغییر چندانی نخواهد كرد و عدم تغییر این مناسبات، آموزش و پرورش را در یك 'نگاه ملی' در نگاه جامعه و مسوولان بازتعریف نخواهد كرد و در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

فراهنگ ** 1883**1601**
۰ نفر