آذربايجان نقش بي بديل در تحولات فرهنگي و تاريخي ايران دارد

تبريز - ايرنا - رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: آذربايجان همواره نقش بي بديلي در تحولات فرهنگي و تاريخي ايران داشته و با وجود چنين سابقه طلايي و صبغه فرهنگي ، دانشنامه آذربايجان بايد به صورت جامع تدوين شود.

سيد رضا صالحي اميري روز سه شنبه در مراسم توديع و معارفه مديران سابق و جديد مركز اسناد و كتابخانه ملي شمال غرب كشور ، آذربايجان را منشا سرمايه فرهنگي و قطب علمي و اقتصادي ايران اسلامي ذكر كرد و افزود: بيش از يكصد تن از سرمايه هاي بزرگ انساني از اين ديار بودند كه به غرور ملي تبديل شدند.

مشاور رييس جمهوري ادامه داد: تلاش شود كه در منابع درسي تاريخ و تمدن اين سرزمين به طور غرور آفرين تدوين شده و فيلم هاي فاخر آذري توليد و همايش هاي بين المللي براي فرهنگ و تاريخ آن برگزار شود.

وي ، تنوع فرهنگي و قومي موجود در ايران را سرمايه بزرگي دانست و گفت: اين تنوع زير چتر اسلام مفهوم و معنا پيدا مي كند كه در انديشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب به عنوان نقطه اي درخشان نام برده شده است.

وي مقصد و مقصود از انسجام ملي را انسجام ارگانيكي ذكر كرد و افزود: آنچه در اين سرزمين شكل گرفته امري خدادادي و نوعي رنگين كمان فرهنگي هست كه هر يك رنگ و اجزاي خود را دارد و در اين ميان نقش آذربايجان بي بديل است.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران اضافه كرد: امروز جوانان از ارزش هاي تاريخي و تمدني كمتر اطلاع دارند كه لازم است آموزش و پرورش دروسي را به آنها اختصاص دهد.

مشاور رييس جمهوري، اولين كاركرد فرهنگ را انسجام آفريني دانست و گفت: جامعه ايران براي بقا خود به انسجام ملي نياز دارد زيرا ما جامعه متكثري هستيم كه نيازمند يك مدل بسيار مستحكم براي تداوم هستيم در غير اين صورت آبستن حوادث و منازعه مي شويم.

صالحي اميري، ريشه منازعات منطقه اي نظير عراق و ليبي را در فقدان انسجام ملي آن كشورها اعلام و خاطر نشان كرد: انسجام چسب بقاي جامعه است و براي رسيدن به انسجام در ايران نيازمند انسجام چند قطبي هستيم.

صالحي اميري در بخش ديگر سخنان خود مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران را با پنج ميليون جلد نشريه ، 38 هزار نسخه خطي، 34 هزار نسخه سنگي و چند ميليون برگ سند و نقشه ذي قيمت گنجينه ارزشمند ملي توصيف كرد و گفت: اين ميراث معنوي بخشي از افتخارات جامعه ايران است كه متاسفانه به نحو شايسته اي از آنها بهره مند نمي شويم.

وي با بيان اينكه متاسفانه بسياري از نسخ خطي ارزشمند در خانه ها در حال فرسودگي و از بين رفتن است، خاطر نشان كرد: آنچه كه در مركز اسناد تبريز داريم كمتر از 10 درصد اسناد مي باشد.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با دعوت از افرادي كه نسخ خطي و اسناد تاريخي معتبر را در منازل نگهداري مي كنند، گفت: ما اسناد را با استانداردهاي جهاني نگهداري مي كنيم كه عمر مفيد آنها 500 سال است در حالي كه عمر مفيد اسناد در منازل 50 سال مي باشد.

معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين مراسم نگهداري از اسناد تاريخي را وظيفه ملي دانست و گفت: در گذشته انتقال تاريخ سينه به سينه انجام مي شد كه ممكن بود در انتقال شفاهي قسمت هاي مهم مغفول بماند ولي امروزه اسناد طبقه بندي و مدون مي شوند.

سعيد شبستري افزود: تاريخ آذربايجان پر از حوادث و افتخاراتي نظير انقلاب مشروطيت و بهمن 57 است كه اميدواريم مركز اسناد ملي در ثبت و ضبط آنها گام هاي موثري بردارد.

وي خاطر نشان كرد: ما شاهد حوادث تاريخي و فداكاري هاي ارزشمندي بوديم كه ممكن است برخي از آنها دچار غبار فراموشي شود كه نقش مركز اسناد در حفظ و تداوم آنها موثر است.

در اين مراسم از خدمات عزيز جوانپور تجليل و محمدحسين آل هاشم به عنوان مدير جديد مركز اسناد و كتابخانه ملي شمالغرب معرفي شد.

704/245