۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۴۱
کد خبر: 81463130
T T
۰ نفر
سياستمداران بايد فيلم «چند متر مكعب عشق» را ببينند

تهران-ايرنا- نادر طالب زاده منتقد و مستندساز گفت: فيلم «چند متر مكعب عشق» دراماتيزه كردن حقيقت حضور مهاجران افغان در ايران است و بايد سياستمداران اين فيلم را ببينند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب اسلامي، نادر طالب زاده در نشست نقد و بررسي فيلم «چند متر مكعب عشق» كه شامگاه دوشنبه در سينما فلسطين برگزار شد، با بيان اينكه موضوع فيلم «چند متر مكعب عشق» درباره اقليتي به نام مهاجران افغان در ايران است اظهار كرد: ما هميشه شعار حمايت از مهاجران را داريم اما به آنان بي توجهي كرده و با بي عدالتي با آنان برخورد كرديم و فيلم «چند متر مكعب عشق» دراماتيزه كردن يك حقيقت در كشور است.

طالب زاده افزود: كارگردان و تهيه كننده فيلم نگاه پاك و منزهي به موضوع مهاجران افغان دارند، اما پايان فيلم در عين زيبايي خيلي تراژيك بود و به اصطلاح فيلم ژاپني تمام مي شود.

اين منتقد و تهيه كننده با بيان اينكه فيلم دو بخش هنري و اجتماعي را مورد توجه قرار مي دهد، ادامه داد: اين فيلم را مي توان در داخل و خارج از كشور نمايش داد تا به همگان اعلام كنيم كه ما در ايران مي توانيم فيلم بسازيم تا خودمان را نقد كنيم و بگوييم كه بلد نبوديم چگونه با مهاجران برخورد كنيم.

وي با بيان اينكه فيلم «چند متر مكعب عشق» به لحاظ مضموني كانديداي خوبي براي اسكار بود، اظهار كرد: اين فيلم نشان مي دهد كه در ايران آزادي وجود دارد و مي توان چنين فيلم هايي ساخت و بايد مسوولين شجاعت به خرج مي دادند و اين فيلم را از ايران به اسكار معرفي مي كردند.

طالب زاده افزود: هرگاه فيلمي شعار ندهد و ادعا هم نداشته باشد اما كاملا تكنيك درستي داشته باشد آن فيلم يك اثر موفقي است لذا معتقدم اين فيلم را بايد سياستمداران ببينند.

وي ادامه داد: فيلم «چند متر مكعب عشق» داراي فيلمنامه قوي است و معتقدم دكوپاژ آن را به عنوان يك الگوي مهندسي دوربين مي توان به دانشجويان فيلمسازي آموزش داد.

اين مستندساز بيان كرد: براساس فيلم «چند متر مكعب عشق» مي توان مستند خوبي توليد كرد يعني بخش هايي از فيلم را نشان بدهيم و آنگاه مصاحبه هايي با مسوولان داشته باشيم.

طالب زاده تصريح كرد: معتقدم قوانين مهاجرت در ايران متعلق به سال 1917 است واقعا برخي از قوانين ما عتيقه است! و بر اين اساس فيلم «چند متر مكعب عشق» شعار نمي دهد اما از سوي ديگر، همه شعارها هم در آن وجود دارد و اين موضوع انسان را به وجد مي آورد.

اين مستندساز و روزنامه نگار با اشاره به پايان فيلم «چند متر مكعب عشق» گفت: به نظر مي رسد كه تمام بازي ها و فهم و درك بازيگر و كارگرداني به اين طرف رفته كه تماشاگر شاهد همين پايان غم انگيز فيلم باشد كه در فيلم وجود دارد.

طالب زاده افزود: من هنگامي كه در پايان فيلم، صحنه برف را ديدم آرام شدم، خيلي حيرت انگيز بود، صحنه داخل كانتينر كه يك مرتبه سياه مي شود حس هولناكي به آدم دست مي دهد اما هنگامي كه صحنه برف را ديدم متوجه شدم كه كارگردان خوب صحنه اي را انتخاب كرده است.

وي ادامه داد: اگرچه پايان اين فيلم غم انگيز و تلخ است اما درست است، اين صحنه تكان دهنده است و هر كجاي دنيا كه اين فيلم را نشان دهيد يك تاثير وضعي براي آدمها خواهد داشت و در ايران مي تواند يك تغيير سياست نسبت به اقليت افغانها ايجاد كند.

اين منتقد گفت: اگر اين فيلم در تلويزيون و در يك زمان خوبي پخش شود متوجه خواهيد شد كه چقدر مي تواند تاثيرگذار باشد.



*چند مترمكعب عشق، سومين فيلم پرفروش سينماهاي تهران

«جمشيد محمودي» كارگردان فيلم «چند مترمكعب عشق» نيز در اين نشست درباره بهره مندي از «نادر فلاح» بازيگر نقش عبدالسلام در اين فيلم گفت: نادر فلاح هميشه مظلوم واقع مي شود يك مصاحبه از او خواندم كه گفته بود با وجودي كه 10 ساله بازي مي كنم اما همه او را همچنان نابازيگر مي پندارند.

محمودي افزود: ما ابتدا يك افغان را براي نقش عبدالسلام در نظر گرفتيم و حتي سه روز نيز با او سر صحنه رفتيم اما او نتوانست نقش را به خوبي ايفا كند و زماني كه فيلم چند روزي متوقف شد ما براي نقش عبدالسلام به سراغ نادر فلاح رفتيم و من معتقدم خود فيلمنامه شخصيت هايش را انتخاب مي كند.

وي ادامه داد: ما حتي به فروش اين فيلم هم فكر نكرده بوديم، فقط به اين فكر كرده بوديم كه يك فيلم خوب بسازيم و اين فيلم اگر چه با تعداد سالن سينما كم، اكران شده و سر گروه ندارد اما هفته گذشته؛ سومين فيلم پرفروش سينماهاي تهران بوده است.

كارگردان فيلم «چند مترمكعب عشق» در مورد ريتم كُند برخي از صحنه ها اظهار كرد: فيلم ما خيلي فيلم پُراتفاقي نيست و بخش هايي كه قصه در عرض پيش مي رود به اين دليل است كه روي شخصيت عبدالسلام تمركز دارد و اين ريتم كند در صحنه هايي كه عبدالسلام حضور دارد آگاهانه انتخاب شده است.

محمودي در پاسخ به اين سوال كه چرا در فيلم شما فقط يك شخصيت اصلي زن وجود دارد، گفت: فكر مي كنم بايد قصه نياز به شخصيت هاي ديگر زن مي داشت تا ما شخصيتي را وارد قصه مي كرديم در حالي كه اين نياز در قصه احساس نمي شود البته شايد تنها شخصيتي كه مي توانست وجود داشته باشد «مادر» يا «خواهر» مرونا بود.

اين كارگردان با اشاره به پايان تلخ فيلم «چند مترمكعب عشق» افزود: اين فيلم داراي دو محور «عشق» و «مهاجرت» است و من معتقدم بايد پايان تلخ اين فيلم را به كناري بگذاريم.

وي ادامه داد: هنگامي كه از سالن بيرون مي آييم نه نگاهمان به عشق نگاه منفي است و نه اينكه با مهاجراني كه در كشور وجود دارند مشكل داريم و فكر مي كنم فيلم در هر دو بخش، نگاه مثبتي دارد.

كارگردان فيلم «چند مترمكعب عشق» بيان كرد: پايان تلخ فيلم ما را هم بپذيريد چرا كه معتقدم فيلم هاي عاشقانه مي توانند دو پايان داشته باشند يا «رسيدن» يا «نرسيدن» و اين تنها رسيدن و نرسيدن ممكن بود كه ما مي توانستيم در فيلم نشان دهيم.

محمودي گفت: اكثر عشق هايي كه در قصه هاي دنيا هم وجود دارد معمولا از پايان تلخي برخوردارند اما مي پذيريم، به اين علت كه به آدمي نگاه مثبتي به عشق مي دهد.



*فيلم «چند مترمكعب عشق» تحت تاثيرفيلم «باران» مجيدي نيست

جمشيد محمودي در پاسخ به اين سوال كه آيا فيلم «چند مترمكعب عشق» تحت تاثير فيلم «باران» ساخته مجيد مجيدي نبوده، اظهار كرد: من اين فيلم را ديدم و فيلمي قابل احترامي است اما تحت تاثير اين فيلم نبودم چرا كه فكر مي كنم فيلم «باران» خيلي عريان تر و بي پرده تر به سراغ عشق و مهاجرت رفته و احساس مي كنم كه نگاه مجيدي در فيلم «باران» شاعرانه تر است.

كارگردان فيلم «چند مترمكعب عشق» در مورد انتخاب نام فيلم گفت: نام فيلم برگرفته از همان كانتينر و مكان محدودي است كه بين عشق دو نفر وجود دارد.

محمودي در پاسخ به اين سوال كه چرا فيلم «چند مترمكعب عشق» چرك و كثيف است و فضاي نااميدكننده اي دارد، تاكيد كرد: من به هيچ عنوان اين موارد را قبول ندارم در حالي كه فيلم داراي بستري است كه ما حرف هاي خيلي تلخ و سياهي را مطرح كنيم اما ما در اين فيلم سكانس هايي از شادي در ميان مردم را مي بينيم. وقتي كه نيمي از يك فيلم در مورد عشق است آيا مي تواند اين فيلم يك فيلم نااميدكننده و تلخ باشد؟

كارگردان فيلم «چند مترمكعب عشق» افزود: ماجراي اصلي كه مايل بودم در فيلم حاكم شود ماجراي «عاشقانه» بود و «مهاجرت» فقط دليلي بود تا اينكه عبدالسلام با ازدواج دخترش با يك فرد ايراني موافقت نكند اما اينكه توانسته است از بقيه فيلم ها، بيشتر تاثير بگذارد و مخاطب را به گفت و گو بكشاند شايد به دليل نگاه صادقانه فيلم باشد.

محمودي افزود: ما در اين فيلم، خيلي تلاش نكرديم افغان ها را مظلوم نشان دهيم چون لحظه هاي ديگري از آنان در فيلم ديده مي شود اما از سوي ديگر هم افغان ها را مثل برخي از فيلم ها، خيلي سياه و بذهكار نشان نداديم.



*اگر سيمرغ نمي گرفتيم حس بدي داشتيم

«نويد محمودي» تهيه كننده فيلم «چند مترمكعب عشق» نيز در اين نشست درباره چگونگي توليد اين اثر گفت: مهمترين كار براي توليد يك فيلم باور داشتن به آن فيلم است.

محمودي افزود: ما هنگامي كه در جشنواره فيلم فجر سيمرغ گرفتيم، يك نفر پرسيد چه حسي داريد؟ و من گفتم اتفاقا اگر سيمرغ نمي گرفتيم حس بدي داشتيم، چون ما با اين قصد كه بايد اين فيلم ديده شود اين فيلم را ساختيم و همه تلاش خودمان را كرده بوديم تا اين فيلم ديده شود.

وي با بيان اينكه فيلم «چند مترمكعب عشق» به عنوان نماينده كشور افغانستان به اسكار معرفي شده، ادامه داد: من و برادرم محمود جمشيدي افغاني الاصل هستيم، سي سال است كه در ايران مهاجر هستيم و شايد علت اينكه ايراني ها اين فيلم را دوست دارند به اين خاطر است كه اين فيم يك فيلم واقعي است.

محمودي گفت: ما دوست داشتيم كه اين فيلم، نماينده ايران به اسكار باشد حتي با حجت الله ايوبي معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مورد صحبت كرديم و ايشان گفتند كه فيلم شما يكي از كانديداها براي اسكار است. اما اطميناني به ما ندادند كه حتما باشيم.

اين تهيه كننده سينما عدم اكران فيلم «چند مترمكعب عشق» در هفته اول مهرماه را از ديگر مشكلات معرفي نشدن اين فيلم به اسكار عنوان كرد و افزود: متاسفانه ما نتوانستيم فيلم را در اين ايام اكران كنيم ضمن اينكه اكنون نيز فيلم در بدترين وضعيت اكران شده و اي كاش عجله نمي كرديم و فيلم در فرصت بهتري اكران مي شد.

وي ادامه داد: پس از اينكه فيلم از طرف ايران به اسكار معرفي نشد به معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرديم كه ما مي توانيم فيلم را از طرف كشور افغانستان به اسكار بفرستيم و ايشان هم از اين پيشنهاد بسيار استقبال كردند.

محمودي گفت: بر اين اساس فيلم «چند مترمكعب عشق» طي 9 روز در افغانستان اكران شد و مردم افغانستان از اين فيلم بسيار استقبال كردند و داوران اين فيلم را براي اسكار انتخاب كردند اما ما خيلي دوست داشتيم فيلم «چند مترمكعب عشق» از طرف كشور ايران به اسكار برود.

تهيه كننده فيلم «چند مترمكعب عشق» با اشاره به واقعي بودن داستان اين فيلم افزود: در دوران نجيب الله كه دوران كمونيستي افغانستان بود، من قصه اي را سال 83 كه به افغانستان سفر كرده بودم در يك هفته نامه خواندم به نام «عشق در كانتينر» كه براي دو نفر چنين اتفاقي افتاده و من اين قصه را براي برادرم تعريف كردم تا اينكه بالاخره اين قصه به فيلمنامه تبديل شد.

نشست نمايش و نقد و بررسي فيلم «چند مترمكعب عشق» شامگاه دوشنبه با حضور «جمشيد محمودي» كارگردان، «نويد محمودي» تهيه كننده، «ساعد سهيلي» بازيگر نقش صابر، «نادر طالب زاده» منتقد و «سعيد قطبي زاده» مجري كارشناس برنامه در قالب پنجاه و يكمين نشست باشگاه فيلم فرهنگسراي انقلاب اسلامي در سينما فلسطين برگزار شد.

تهرام/7245/1348
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ