تقویت فضای كسب و كار اولین قدم در بهبود بازار سرمایه

تهران - ایرنا - یك كارشناس اقتصادی می گوید: شاخص بورس به اندازه زیان واقعی سهامداران افت نكرده بلكه زیان سهامداران بورسی حداقل دو برابر كاهش 20 هزار واحدی شاخص بورس بوده است.

مهدی مومنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: تورم و حجم نقدینگی بالا در كنار ركود حاكم بر اقتصاد سبب شد فضای كسب و كار در كشور به كلی از بین برود و در كنار اینها سیاست كنترل تورم و حجم نقدینگی برای خروج از ركود هم مزید بر علت شده تا شركت های بورسی نتوانند رشد كنند.

وی ادامه داد: تخریب فضای كسب و كار كشور موجب افزایش هزینه ها و كاهش درآمدها و كمبود نقدینگی بنگاهها و درنهایت كاهش سود آوری شركت ها شد بنابراین دولت مجبور شد برای جبران كسری خود در قالب بودجه بخشی از نیازهای خود را از شركت های شبه دولتی تامین كند.

این كارشناس اقتصادی خاطرنشان كرد: از جمله این شركت ها، پتروشیمی ها بودند كه با افزایش قیمت خوراك، بهره مالكانه معادن و هزینه شركت های پالایشگاهی موجب شد تا سود این شركت تحت تاثیر قرار گیرد.

مومنی گفت: در كنار این افزایش ها سیاستی كه دولت به ناچار برای كنترل تورم و كاهش هزینه های جاری اتخاذ كرد نه تنها فضای كسب و كار را تقویت نكرد بلكه آن را بیشتر متلاطم نمود كه همین عامل در كاهش شاخص بورس بسیار تاثیر گذاشت.

وی افزود: برای رونق بازار بورس در قدم اول دولت باید فضای كسب و كار را چه در داخل بورس و چه خارج از آن تقویت كند تا از این طریق صنایع شروع به كار كرده و شاخص بورس هم تقویت شود.

این كارشناس اقتصادی با اشاره به دولتی بودن اقتصاد ایران، خاطرنشان كرد: دولتی بودن اقتصاد باعث می شود تا كوچكترین تغییرات یا تصمیمات بر فضای كلی اقتصاد تاثیر بگذارد بنابراین نیاز است تا بخش خصوصی هم در اقتصاد تقویت شود.

اقتصام(4)س.م**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد