۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81469345
T T
۰ نفر

ولایتی: روابط ایران و چین استراتژیك است

۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81469345
ولایتی: روابط ایران و چین استراتژیك است

تهران- ایرنا - رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام، روابط ایران و چین را استراتژیك دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای برای توسعه روابط با این كشور دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی اكبر ولایتی» بعدازظهر یكشنبه در دیدار یك هیات چینی كه به نمایندگی از وزارت امور خارجه این كشور به ایران سفر كرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران و چین دو كشور قوی آسیا هستند كه ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط خود دارند.

وی تصریح كرد: اراده و تصمیمات مسوولان عالی رتبه دو كشور ایران و چین داشتن مناسبات استراتژیك و گسترش همكاری های فی مابین است، ضمن این كه شكل دهی روابط استراتژیك آینده روابط را از آسیب های مقطعی و دخالت دیگران مصون نگه می دارد.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران و چین برای توسعه روابط خود نیازمند جستجوی زیادی نیستند، چرا كه اشتراكات فراوانی در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارند كه می تواند در توسعه ریشه ای و اساسی روابط موثر باشد.

ولایتی ادامه داد: احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز جهان به نفع ایران، چین، روسیه و سایر كشورها است، ضمن این كه كشوری مانند ایران كه دارای 15 همسایه است امكان گسترش جاده ابریشم را فراهم می كند.

وی همچنین با یادآوری شرایط منطقه ای و بین المللی گفت: موقعیت ویژه منطقه برای بسیاری از كشورها دارای اهمیت است چرا كه برخی از كشورهای غربی به دلیل دسترسی به منابع خاص اهداف نامشروع خود را دنبال می كنند.



**تحولات در روابط ایران و چین نشان دهنده عزم دو كشور برای توسعه همكاری ها است

زانگ دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست خارجی چین نیز در این دیدار با یادآوری این كه برای اولین بار به تهران سفر كرده است، اظهارداشت: با فرهنگ و تمدن ایران از گذشته آشنایی زیادی داشتم و معتقدم ایران یك ارتباط تنگاتنگ با جاده ابریشم دارد.

وی به مسوولیت خود به عنوان اولین رییس سازمان همكاری های شانگهای اشاره و خاطرنشان كرد: مفتخریم كه امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان ایفای نقش می كند.

وی ادامه داد: این سفر به نمایندگی از وزارت امور خارجه چین انجام شده و ما معتقدیم كه روابط دو كشور در مرحله بسیار مهمی قرار گرفته است.

معاون اسبق وزیر امور خارجه چین همچنین گفت: در حاشیه سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به چین ملاقات بسیار خوبی بین روسای جمهور دو كشور انجام شد كه توافق های خوبی را به دنبال داشت.

دگو آنگ افزود: تحولات اخیر در روابط جمهوری اسلامی ایران و چین نشان دهنده عزم دو كشور برای توسعه روابط و همكاری های مشترك است.

وی خاطرنشان كرد: تحولات اخیر منطقه ای و جهانی به سرعت در حال تغییر است و دو كشور باید سطح روابط خود را در حوزه منطقه ای و بین المللی افزایش دهند.

معاون اسبق وزیر امورخارجه چین یادآور شد: ایران كشور مهمی است و كارشناسان و مسوولان دو كشور باید راه های افزایش روابط را بررسی و ارایه كنند، ضمن این كه در زمینه های سیاسی و مبارزه با تروریسم فرصت های فراوانی برای همكاری داریم.

دگو آنگ افزود: ظرفیت های فروان اقتصادی، فرهنگی و نیروی انسانی میان جمهوری اسلامی ایران و چین وجود دارد و فرهنگ دو كشور شباهت های زیادی با هم دارند كه همه این ها به رشد و توسعه همكاری ها كمك می كند.

اعضای هیات چینی را زانگ دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست خارجی و معاون اسبق وزیر خارجه چین، وو سیك فرستاده ویژه سابق چین در امور خاورمیانه و هوآ لینینگ سفیر اسبق چین در تهران تشكیل می دهند.

سیام(3)**9254**ل.الف.ی**9132**1336
۰ نفر