رضا شاهرودی ازامام زاده حسن تا دالیان/كاش خواسته های مایلی كهن را انجام می دادم

تهران - ایرنا - رضا شاهرودی بازیكن محبوب فوتبال ایران در دهه 90 میلادی از شروع فوتبال، نقش علی پروین در جدایی اش از فوتبال و اختلافاتش با علی دایی گفت.

به گزارش ایرنا، رضا شاهرودی بازیكن چپ پا و خوش چهره فوتبال ایران دراواخر دهه 90بود كه توانست باكنارگذاشتن بزرگانی چون مجتبی محرمی و جواد منافی دفاع چپ پرسپولیس وتیم ملی شود وخیلی زود جای خاصی در دل هواداران پرسپولیس باز كند. شاهرودی در خصوص مسایل مختلفی از جمله اشتباه حمید درخشان در هدایت پرسپولیس،محمد مایلی كهن وضعف های فوتبال ایران هم صحبت كرد كه درزیرمتن كامل این گفت و گوی ایرنا با رضا شاهرودی معروف به رضا مالدینی تیفوسی های پرسپولیس خواهید خواند.



س- محله امام زاده حسن و جو فوتبالی این محل در فوتبالیست شدن شما چقدر تاثیر گذار بود؟

جواب - فوتبال را از زمین خاكی های جنوب شهر در محله امام زاده حسن شروع كردم و آموزشگاه ها هم در فوتبال من بسیار تاثیر گذار بودند.

ما در مدارس برای مناطق انتخاب می شدیم و آنجا بسیار خوب دیده شدم و توانستم در رده های پایه به ترتیب موفق باشم



س- كدام مربی شما را كشف كرد؟

آقای رضا كلانتری معلم ورزش من خیلی تاكید داشت كه من می توانم بازیكن بزرگی شوم و من را به مربی به نام خسرو فلاح كه از جان دل مایه می گذارد معرفی كرد و خسرو فلاح و رضا كلانتری من را وارد فوتبال كردند و در تمام تصمیم گیری های من برای انتخاب باشگاه تاثیر گذار بودند.



س- شما در سن 6 سالگی پدر خود را به صورت ناگهانی از دست دادید توضیحی در این باره بدهید؟

جواب: حدودا نزدیك انقلاب بود كه پدرم برای تامین اجناس مغازه خود به خارج از خانه رفته بودكه تا الان به خانه بازنگشته است و هیچ خبری هم از او در دست نداریم. من خودم یكسال به این خاطر دیر مدرسه را شروع كردم و مرتب به پزشك قانونی رفتم اما هیچ خبری از او نشد.



س- بعد از پدر مسئولیت تامین درآمد خانواده به دوش چه كسی افتاد؟

جواب: علی، فیروز و خواهرم به همراه من فرزندان خانواده ما هستند اما بعد از پدر تمام مشكلات ما برای تامین درآمد به گردن علی بردار بزرگم افتاد كه آن زمان 12 سال سن داشت. او به جای پدر به سر كار رفت و همچنان هم همان شغل را دارد. من هم از زمانی كه فوتبال را شروع كردم و توانستم درآمد داشته باشم به كمك خانواده رفتم.



س- نبود پدر در زندگی شما به خصوص در فوتبال چقدر تاثیر گذار بود؟

جواب: پدریك مشوق بسیار خوب برای پسر است. در ورزش دوستان زیادی داشتم كه تمام كار هایشان را پدرانشان انجام می دادند و دوست داشتم پدر من هم بود تا با او مشورت می كردم و اگر او بود شاید پله های ترقی را خیلی زود طی می كردم.



س- اولین قراردادی كه در فوتبال بستید با كدام باشگاه بود؟

خسرو فلاح و كانتری كه مربیان اول من بودند من را به تیم جوانان صنعت معدن بردند و اعتقاد داشتند مهدی دینورزاده سرمربی بزرگسالان این باشگاه اعتقاد عجیبی به تیم جوانان دارد و بازیكنان زیادی از این تیم انتخاب می كند كه اتفاقا همانطور شد و من هم به وسیله دینورزاده راهی تیم بزرگسالان شدم.



س- قرارداد شما با صنعت و معدن چقدر بود؟

جواب: 50 هزار تومان با ماهی 3 هزار تومان از این باشگاه می گرفتم اما دقیقا در همان زمان تیم پورا نیز خواهان من بود و آقای صوفیانی مدیرعامل آن باشگاه حاضربود به من 120 هزار تومان با یك موتور سیكلت بدهد اما فلاح و كلانتری به من اجازه ندادند به این تیم بروم.



س- با اولین حقوق خود چه كردید؟

جواب:50 هزار تومان را به برادرم دادم تا در پول پیش خانه كمكی كرده باشم و از حقوق ماهیانه نیز به خانواده كمك می كردم.



س- بعد از صنعت و معدن چه باشگاه هایی را انتخاب كردید؟

جواب: كشاورز و پرسپولیس تیم های بعدی من بودند.



س- از حضور در پرسپولیس صحبت كنید و چه شد به این تیم آمدید؟

جواب: زمانی كه می خواستم به پرسپولیس بیایم چپ پاهای بسیار خوبی در این تیم حضور داشتند. مجتبی محرمی و جواد منافی هر دو از بهترین های آسیا بودند البته در زمان حضور من محرمی مدتی محروم بود و بعد به تیم اضافه شد.

البته من در كشاورزم هم دقیقا هم شرابط را داشتم اما توانستم حق خود را بگیریم و یادم می آید رضا وطنخواه با من تماس گرفت و گفت رضا به پرسپولیس نرو آنجا خراب می شوی اما من گفتم می روم و حق خود را می گیرم. در زمان حضورم در كشاور در دوره مربیگری هاتف، رویین دل و عسگرزاده همیشه فیكس بودم و سعی می كردم در هر بازی بهترین بازیكن تیم باشم.



س- چه كسی شما را برای پرسپولیس انتخاب كرد:

جواب: یادم می آید دیداری داشتیم با تیم بانك تجارت كه اتفاقا علی دایی و افشین پیروانی هم بازیكن این تیم بودند در ورزشگاه امجدیه كه ما این بازی را 2 بر یك پیروز شدیم. علی پروین تماشاگر این مسابقه بود و اتفاقا من در آن بازی بسیار خوب بازی كردم و یادم است در پایان بازی یكی از دوستان علی پروین نزد من آمد و گفت فردا به نمایشگاه سورتمه بروم.

من هم به دقیقا فردا به سورتمه رفتم وعلی آقا همان اول كار گفت اینجا مثل كشاورز نیست و خبری از پول نمی باشه و همه سر یك سفره نشستیم.



س- از این سفره معروف علی پروین به شما چیزی هم رسید؟

جواب: به من هم از این سفره چیزی نرسید (باخنده) علی آقا می گفت اگر پولی هم بیاید باید هواداران بدهند كه این پول قابل قیاس با باشگاه های دیگر نبود. باور كنید آن زمان بازیكنان انقدر عاشق حضور در پرسپولیس بودند كه كسی به فكر پول نبود و خود من بدون هیچ چشم داشتی قراردادم را امضا كردم.



س- به پرسپولیس آمدید و در پستی قرار شد بازی كنید كه مجتبی محرمی و جواد منافی دو بازیكن صاحب نام در آسیا در این تیم دفاع چپ بودند از اینجا برایمان بگویید كه چه شد رضا شاهرودی خیلی سریع در تركیب اصلی قرار گرفت؟

جواب: مجتبی در ابتدای حضور من محروم بود اما جواد منافی هم در تیم ملی و هم در پرسپولیس دفاع چپ بود. با رفتن من مجتبی به هافبك چپ رفت ومن دفاع چپ ثابت تیم شدم و بعد از بازگشت مجتبی محرمی با نظر علی پروین او به دفاع وسط رفت و بازهم من فیكس بازی كردم.



س- شما از ابتدا پرسپولیسی بودید؟

جواب: من از بچگی به همراه فیروز برادرم پرسپولیسی بودیم و همه بازی های پرسپولیس را در جایگاه تیفوسی های ورزشگاه از نزدیك مشاهده می كردیم و از همان زمان هم آرزو داشتم یك روز در این تیم بازی كنم.



س- چقدر طول كشید رضا شاهرودی در پرسپولیس محبوب شود؟

جواب: حدود 8 بازی طول كشید خود را در پرسپولیس و در دل هواداران جا كردم. واقعا در آن زمان آماده بود و یادم است بعد از همین 8 بازی به تیم ملی هم دعوت شدم.

در آن زمان تمرین زیادی می كردم و به اعتقاد هواداران پرسپولیس زوج رویایی را با جواد منافی در سمت چپ پرسپولیس درست كرده بودیم.



س- شما دركشاورز با مربیان علمی چون رویین دل و هاتف كار كردید كه سبك متفاوتی با پروین داشتند آیا كار كردن با او برای شما سخت نبود؟

جواب: آن مربیان از پروین علمی تر بودند اما كار كردن با او اصلا سخت نبود و به اندازه تفكرات خود اطلاعات داشت. در دوره ما تفكرات بازیكنان به شكلی بود كه اصلا نیازی به این نداشتیم كه مربی بگوید چه كاری باید انچام دهیم و ما بازیكنان امروزی تفاوت های زیاد داشتیم. بازیكنان آن نسل همه كار بلد بودند و زیبا ترین فوتبال را بازی می كردند اما امروز برخی بازیكنان ساده ترین كار ها را نمی دانند.



س- چه مساله ای بود كه علی پروین را از مربیان دیگر متفاوت می كرد؟

جواب: مدیریت علی آقا بی نظیر بود و رمز اصلی موفقیت او مدیریتش بود البته در كنار او ناصر ابراهیمی هم حضور داشت كه تمرین دهنده بسیار خوبی بود.



س- آیا در زمان شما پیراهن پرسپولیس آسان بدست می آمد؟

جواب: پیراهن پرسپولیس آن موقع اصلا آسان بدست نمی آمد ومن چه سختی هایی را طی كردم تا به این پیراهن برسم. در زمان ما كسی كه می خواست در پرسپولیس ثبات پیدا كند باید از نظر فنی و اخلاقی خیلی قوی عمل می كرد در غیر این صورت پوشیدن آن پیراهن اصلا آسان نبود.



س- چرا از ابتدا شماره 16 پرسپولیس را انتخاب كردید؟

جواب: وقتی به پرسپولیس رفتم شماره 16 دست انصاری فرد بود كه به بازی او علاقه زیادی داشتم اتفاقا پیش از شروع فصل با ما تمرین می كرد اما قبل از شروع فصل اعلام كرد نمی تواند تیم را همراهی كند و من هم از او اجازه گرفتم و پیراهن 16 را به تن كردم و در تیم ملی هم این پیراهن را پوشیدم.



س- اختلاف شما با علی پروین از چه زمانی شروع شد؟

جواب: اختلاف ما تا این حد كه در رسانه ها گفته شد نبود اما من از دروغ بدم می آید و كسی هم كه حرف می زند باید پای حرف خود بایستد. علی پروین را خیلی دوست دارم و معرفت او از خیلی ها دراین فوتبال بیشتر است اما سر اینكه من می گفتم اگر چیزی هست باید برای همه باشد او ناراحت می شد.

چند بارهم كاپیتان تیم بودم و مشكلات بازیكنان را به عنوان بزرگتر تیم مطرح كردم كه علی آقا از این كار خوششان نیامد. رسم بود جلسات فنی درتیم برگزارمی شد كه اكثرا درآن بحث فنی نمی شد وبه مسایل این چنینی پرداخته می شد من هم به عنوان بزرگتر تیم عادت داشتم مشكلات بازیكنان را بیان كنم.

من وعلی آقا شاید گاهی اوقات با هم اختلاف داشتیم اما هر دو علاقه زیادی به هم داشتیم و حتی او فوتبال من را بسیار قبول داشت و فكر می كنم همیشه سر چیز های بی خودی با هم درگیر شدیم.



س- آیا گرفتن بازوبند كاپیتانی از شما دلیل افزایش این اختلافات بود؟

جواب: این مساله اصلا صحت نداشت و من خودم بازوبند را به عابدزاده دادم.



س- بهترین قراردادی كه با پرسپولیس بستید چقدر بود؟

جوا: بهترین قرارداد من با پرسپولیس 25 میلیون تومان در سال 81 بود كه البته چهار میلیون آن را هنوز نگرفته ام.



س- به اعتقاد خیلی ازاهالی فوتبال ناكامی های شما از جایی شروع شد كه لژیونر شدید آیا این مساله صحت دارد ؟

جواب: بازی های مقدماتی جام جهانی بود كه آلتا تركیه با مدیرعاملش به ایران آمد و دقیقا ما هم در این زمان در هتل هما تهران اردو داشتیم و آنها درخواست جذب من را به عابدینی ارایه كردند. قبل از اینكه به آلتا بروم مدتی در كرواسی و در تمرینات تیم هایدوك به همراه افشین پیروانی حضور داشتم كه به خاطر نبود پول راهی آلتا شدم.

محمد خاكپور در آن زمان در تیم دیگری در تركیه فوتبال بازی می كرد و از من خواست تا به آلتا نروم زیرا‌ آنجا آدم های خوبی حضور نداشتند اما من رفتم و اتفاقاتی رخ داد كه نباید رخ می داد.درفوتبال ایران اشباع شده بودم و دیگر نمی توانستم درانجا بازی كنم.

در آلتا مشكلات فراوانی داشتم و حتی آنها برخلاف قراردادم اجازه نمی دادند در اردو های تیم ملی حاضر شوم و همه این مسایل باعث شد تا از این تیم جدا شوم اما به همین خاطر 2 سال از بهترین روزهای فوتبال خود را فقط با پرسپولیس تمرین كردم و حتی حق حضور در بازی های دوستانه را هم نداشتم زیرا باشگاه آلتا منتظر كوچكترین بهانه ای برای شكایت از من بود.



س- چقدر از آلتا پول گرفتید؟

جواب:300 هزار مارك باشگاه پرسپولیس و 120 هزار مارك من دریافت كردم.



س- بعد از آلتا به دالیان رفتید در آنجا چقدر پول گرفتید؟

جواب: از شانس بد من دالیان در آن سال با ورشكستگی روبه رو شد و نتوانستم پول خوبی از این باشگاه دریافت كنم. آنجا 100 هزار دلار گیر من آمد و مابقی آن به باشگاه رسد.



س- اوایل فوتبال به فكر پیدا كردن لقب برای خودت بودید؟

جواب: هیچ وقت اوایل فوتبال به دنبال لقب نبودم و اصلا فكر نمی كردم چنین لقب دوست داشتنی بگیرم.



س- پس لقب رضا مالدینی را دوست داشتید؟

جواب: دوستی داشتم كه الان خودش مربی امیدها است به نام سعید جهانگیری كه مدیر باشگاه كارگران هم بود و خیلی جالب است كه در گوشه آتیشی های پرسپولیس این لقب را به من داد و این لقب روی من ماند. من این لقب را خیلی دوست داشتم مالدینی یكی از بهترین های دنیا بود و هر كسی آرزو داشت با او مقایسه می شد.شباهت ظاهری و سبك بازی درمقایسه من با او بسیار تاثیر گذار بود.



س- فكر می كردید روزی جلوی مالدینی بازی كنید؟

جواب: اصلا. 2 روز قبل از این بازی مصدوم شدم و نمی خواستم در این بازی به میدان بروم اما به خاطر هوادارانم بازی كردم و با بدشانسی تمام خیلی سریع مصدوم شدم و از بازی خارجم كردند.



س- دقایقی با مالدینی صحبت كردید در چه رابطه ای بود؟

جواب: به او گفتم من را در ایران با شما مقایسه می كنند. متاسفانه مالدینی بسیار مغرور بود و جواب كسی را نمی داد. در آن بازی بیش ازهركسی من را تشویق كردند و شعارمالدینی شاهرودی یا شاهرودی مالدینی دائما از سوی هواداران سر داده می شد اما مالدینی اصلا توجهی به این مسایل نداشت.



س- چهره شما در محبوبیت تان تاثیر گذار بود؟

جواب: چهره در محبوبیت من تاثیر گذار بود اما از نظر فنی هم خوب بودم و تلفیق این دو با هم به محبوبیت بیشتر من كمك كرد. بسیار آدم مردم داری هستم و هر كسی كه با من رفت و امد داشته به این مساله رسیده است.



س- حسن حبیبِی در تیم امید چقدر روی فوتبال شما نقش داشت؟

جواب: تیم المپیك ما با حسن حبیبی بسیار بدشانسی آورد و نتوانست به المپیك صعود كند. حسن حبیبی برای تمامی بازیكنان مانند یك پدر بود و از نظر فنی واقعا فوتبال رامی فهمید البته او مربی بسیاربداخلاقی بود كه همین اخلاق او درموفقیت ما تاثیر گذار بود.

حبیبی من را در پست مهاجم می گذاشت و جالب بود كه من اصلا بازیكن گلزنی نبودم اما او بازهم من را در تركیب ثابت قرار می داد و می گفت تو بازیكن دونده ای هستی و فشار زیادی روی خط دفاعی حریف می آوری.



س- چه شد از خط حمله به دفاع چپ آمدی؟

جواب: در كشاورز دفاع چپ ما مصدوم شد و عسگرزاده سرمربی آن تیم مرا به دفاع چپ آورد و آنقدر خوب بودم كه دیگر همیشه در این پست بازی كردم.



س- از اولین باری كه به تیم ملی دعوت شدید صحبت كنید؟

جواب: اولین بار استانكو در جام ملت های آسیا هیروشیما به تیم ملی دعوتم كردواتفاقا مرا در تركیب ثابت تیم ملی هم قرارداد. استانكو اعتقاد عجیبی به من و كریم باقری داشت و همیشه به ما می گفت شما شیرهای من هستید. آنقدر گفته بود كه ما خودمان را مثل شیر می دانستیم. استانكو مربی بزرگ و بی نظیری بود كه در همان سال ها نكاتی را می گفت كه امروز مربیان به آن رسیده اند.

تیم ما در هیروشیما بسیار بدشانسی آورد و جالب است بدانید بعد از رفتن علی دایی، فرشاد پیوس به جمع ما پیوست كه آقای گل فوتبال ایران بود اما همین پیوس آنقدر توپ های صدرصد خراب كرد تا تیم اوت شود.

گلرما در آن بازی بهزاد غلامپور بود كه روی گلی كه از چین خوردیم با نادر محمدخانی كاپیتان تیم ملی تعارف كرد و دروازه ما باز شد.



س- محمد مایلی كهن سرمربی تیم ملی می شود و داستان های جدید رضا شاهرودی آغاز می شود درباره این دوره توضیح دهید؟

جواب: مایلی كهن وقتی به تیم ملی آمد بزرگان فوتبال را از پرسپولیس در تیم ملی جمع كرد و نظم خوبی را آورد اما همیشه به موهای من گیر می داد و می گفت باید موهاتو كوتاه كنی اما من می گفتم حاج آقا من را همه به موهایم می شناسند و هر كاری كرد موهایم را كوتاه نكردم.

در آن زمان مایلی كهن می گفت باید همه لباس هایتان یك شكل باشد اما لباس های ما كه از شركت شكاری بود بعد از شسته شدن رنگ می داد و جوراب های سفید ما تبدیل به صورتی، زرد و سایر رنگ ها می شد و این دیگر تقصیر ما نبود.

حاجی تاكید زیادی روی نظم و انضباط داشت و الان به این نتیجه رسیدم كه باید به حرف مربیان خود گوش دهیم.



س- صحبت های مایلی كهن را چرا آن زمان نمی پذیرفتید؟

جواب: جوان بودم و صحبت های مایلی آن زمان برای من خوشایند نبود. یادم می آید به كویت رفته بودیم و بهزاد غلامپور تازه نامزد كرده بود و دائما با خانمش با تلفن صحبت می كرد برای همین سر یكی از جلسات تمرین 20 دقیقه دیر رسید یادم می آید حاجی كاری با او كرد كه حتی می خواست او را از تیم اخراج كند و همه ما حساب كار دستمان آمد.



س- مایلی كهن چقدر در صعود ایران به جام جهانی تاثیر گذار بود؟

جواب: تیمی كه مایلی كهن در سال 96 درست كرد بسیار خوب بود و همان تیم به جام جهانی 98 فرانسه رفت. حق مایلی كهن بود كه تا روز آخر هدایت ایران را برعهده داشته باشد و در جام جهانی روی نیمكت تیم ملی بنشیند.



س- آیا از مایلی كهن به خاطر خط زدن نامت در جام ملت های 94 كینه به دل گرفتید؟

جواب: هیچ وقت از مایلی كهن كینه نگرفتم و او همیشه مرا دوست داشت و جالب بود بعد از جام ملت ها اولین نفر مرا به تیم ملی دعوت كرد.مایلی كهن واقعیت ها را می گوید اما متاسفانه اینگونه آدم ها در جامعه ما جایی ندارند.



س- حتی به زندان هم حاضر هست برود؟

جواب: متاسفانه داستان زندان او كاش رخ نمی داد و این برای همه فوتبالی ها اصلا خوب نبود به خصوص جوانترها كه می گویند شاگرد به مربی احترام نگذاشت البته اگر پول بگذارد به این چیز ها فكر كند.



س- ظاهر شما چقدر برایتان حاشیه ساخت؟

جواب: همیشه در مقابل این پاسخ یك جواب می دهم و این است كه خودتان را جای رضا شاهرودی آن زمان با شهرتی كه داشت بگذارید و ببینید چه كار هایی می كنید.



س- درگیری های شما با علی دایی بر سر چه مسایلی بود؟

جواب: این مساله از بازی با استرالیا و پرتاب اوت دستی ها شروع شد. تاكتیك ما این بود كه هر وقت من اوت می اندازم به من بازگردانده شود تا سانتر كنم روی دروازه حریف اما علی توپ را می گرفت و لو می داد كه به او گفتم چرا این كار را می كند كه كمی درگیر شدیم اما درگیری دیگر ما در اردوی ایتالیا بود زمانی كه از او توپ را گرفتم او به زمین خورد و به من فحاشی كرد و خودش می داند در آن صحنه مقصر اصلی آن درگیری بود. در آن زمان قرار شد من را به ایران بازگردانند اما بازیكنان تیم ملی در راس آنها نعیم سعداوی، احمدرضا عابدزاده و مهدی مهدوی كیا گفتند اگر من برگردم آنها هم بر می گردند كه پس از گریه های ناصر نوآموز ما با هم آشتی كردیم و در اردو ماندم.



س- رابطه شما دو نفر همچنان خوب نیست درست است؟

جواب: همه دیدید درجام جهانی 98 و هنرمندان چقدر با هم خوب بودیم و قبل از بازی نیز در رختكن او كنار من نشست و كلی با هم شوخی كردیم.هر دو ما در آن زمان مقصر بودیم و این مشكلات برای دوران جوانی ما است.



س- در زمان مربیگری ایویچ تمام بازیكنان از او راضی بودند چه شد كه یكباره بركنار شد؟

جواب: ایویچ دراردوی بروجرد بدن تمام ما را برای جام جهانی ساخت و او آن زمان معتقد بود كه ما باید درجام جهانی 11 كیلومتر بدویم. او بعد از شكست سنگین مقابل رم بركنار شد و این در شرایطی بود كه بدن همه بازیكنان در بدنسازی بود واین شكست اصلا عجیب نبود. هیچ كدام از بازیكنان نمی خواستند ایویچ را بركنار كنند و تمام شایعات بعد از این بازی دروغ بود.



س- جلال طالبی چقدر در موفقیت ایران در جام جهانی 98 تاثیر گذار بود؟

جواب: طالبی هیچ كاری نمی توانست انجام دهد وفقط دوستی خود با بازیكنان راافزایش داد وتیم ملی كاملا از تاكتیك ایویچ استفاده می كرد.



س- اگر ایویچ بود از گروه خود صعود می كردیم؟

جواب:گلی كه ما از یوگسلاوی خوردیم یك اشتباه بود و شاید اگر ایویچ هم بود ما حذف می شدیم.



س- روز قبل بازی با یوگسلاوی شما درتركیب ثابت این بازی بودید اما به یكباره یك مصدومیت بی موقع شما راازجام جهانی دور كرد؟

جواب: در تمرین آخر ساق بند نبسته بودم و متاسفانه مچ پایم را هم فیكس نكردم و وقتی برای زدن یك ضربه سر به هوا پریدم پایم بسیار بد به زمین خورد و بعد از آن حمید استیلی هم ناخواسته روی پای من فرود آمد و جام جهانی را از دست دادم.



س- این مصدومیت حضور ر هامبورگ را هم از شما گرفت درست است؟

جواب: مدیر باشگاه هامبورگ با عابدینی آمده بودند تا تنها حضور من در تركیب اصلی تیم ملی را ببینند وقرارداد را امضا كنند. متاسفانه آن زمان آنقدر بازیكن ضعیف به این تیم برده بودند می ترسیدند و فقط بازیكنان ثابت تیم ملی را جذب می كردند. متاسفانه مصدوم شدم و نتوانستم قرارداد خود را با هامبورگ امضا كنم البته مطمئن باشید اگر من با تیم ملی در جام ملت 96 حضور پیدا می كردم قطعا همان موقع ل‍ژیونر شده بودم.



س- آیا خاطره ای در ورزش تلخ تر از این مصدومیت برای شما وجود دارد؟

جواب: خیر- این تلخ ترین و بزرگترین حسرت زندگی ورزشی من بود.



س- بعد از این ماجرا از استیلی دلخور نبودید؟

جواب: به هیچ عنوان زیرا اصلا حمید مقصر نبود كه بخواهم از او ناراحت باشم.



س- فكر می كردید تیم ملی آمریكا را شكست دهد؟

جواب: بردن آمریكا بسیار سخت بود اما بازیكنان ما واقعا غیرت به خرج دادند و خدا خواست تا این بازی را ببریم واین تیم قدرت زیادی داشت. حمید اصلا بلد نبود سر بزند و واقعا این كار او با قدرت خدا انجام شد.



س- فوتبال شما بعد از جام جهانی رو به تمام شدن رفت دلیل این مساله چه چیزی بود؟

جواب: قبول دارم كه فوتبال من بعد از جام جهانی رو به پایان رفت اما این مساله به خاطر برخی اتفاقات نیز بود. وقتی به ایران بازگشتم با پرسپولیس قرارداد بستم و تصمیم گرفتم با تمام قوا كار خود را از سر گیرم و خیلی خوب تمرین می كردم.

در 2 بازی نخست در تركیب ثابت بودم و تیم هم با پیروزی بازی های خود را پشت سر گذاشت و حتی من در آن بازی ها پاس گل هم دادم اما به صورت خیلی جالبی علی پروین در بازی مقابل استقلال اهواز مرا از تركیب بیرون گذاشت و وقتی از او در مورد این تصمیم سئوال كردم گفت این جا جو خوبی ندارد و بهتر است بازی نكنی اما من 50 بازی ملی داشتم و قطعا می توانستم در آن بازی به پرسپولیس كمك كنم.

مشكلات من وعلی پروین از اینجا شروع شد و در بازی با استقلال به اوج خود رسید. قرار بود در آن بازی با تجربه ها در تركیب ثابت تیم قرار گیرند و من برای همین مساله چند بازی در دفاع آخر بازی كردم اما به یكباره در آن بازی من و احمد رضا عابدزاده از تركیب ثابت خارج شدیم و بعدش هم هر دو ما به حالت قهر به سكو ها رفتیم و بازی را از آنجا دیدیم.



س- اگر این مسایل پیش نمی آمد می توانستی بازهم بازی كنی؟

جواب: قطعا اگر علی پروین كمی به ما اعتماد می كرد می توانستم سه سال دیگر فوتبال بازی كنم و با پیراهن تیم محبوبم از دنیای بازیگری خداحافظی كنم.



س- همین اتفاقات باعث شد تا پیشنهاد استقلال تو را وسوسه كند؟

جواب: زمانی كه قرار بود جواد زرینچه از فوتبال خداحافظی كند منصور پورحیدری مرا برای جانشینی او خواست و من هم داشتم با تصمیم عجولانه ای این پیشنهاد را می پذیرفتم. جالب است بدانید حتی قرارهیات فوتبال را هم با مسئولان استقلال گذاشتم اما امیر عابدینی با من تماس گرفت و گفت رضا استقلال نرو به اتریش برو تا با برگنس قرارداد امضا كنی.



س- شما پذیرفتید؟

جواب: من هم در آن زمان این پیشنهاد را پذیرفتم و پاسپورت خود را تحویل عابدینی دادم و به اتریش سفر كردم.



س- پس چرا قرارداد شما با این تیم امضا نشد؟

جواب: اصلا این تیم بازیكن نمی خواست و عابدینی به خاطر اینكه مرا از استقلال دور كند چنین صحبتی كرده بود و واقعا دست او درد نكند و این بهترین كاری بود كه برای من انجام داد زیرا اگر به استقلال می رفتم هیچ گاه این محبوبیت را نداشتم.



س- اگر به استقلال می رفتید به سرنوشت مهدی هاشمی نسب مبتلا می شدید؟

جواب: مهدی یكی از دوستان صمیمی من است و مطمئن باشید اگر از پرسپولیس جدا شد به خاطر این بود كه او را اذیت كردند و مطمئن باشید اگر این اتفاقات رخ نمی داد مهدی اصلا علاقه ای به جدایی از پرسپولیس نداشت.



س- علی پروین هاشمی نسب را اذیت كرد:

جواب: (باخنده به نشان تایید سر تكان می دهد)



س- رضا شاهرودی حق خود را از فوتبال گرفت؟

جواب: حق خود را از فوتبال گرفتم زیرا بازی كردن در تیم ملی و پرسپولیس آرزوی خیلی ها است و من توانستم به این مهم برسم.



س- صمیمی ترین دوستان شما در فوتبال چه كسانی هستند؟

جواب:افشین پیروانی، كریم باقری، مهدی مهدوی كیا، احمدرضاعابدزاده وعلیرضا منصوریان دوستای صمیمی من درفوتبال هستند.



س- امروز وقتی بازی های پرسپولیس را تماشا می كنید عذاب نمی كشید؟

جواب: عذاب می كشم از دیدن تیمی كه روزی لرزه به تن تمام حریفان می انداخت. امروز تیم محبوب من تبدیل شده به یك تیم متوسط و دیگر خبری از پرسپولیس قدرتمند نیست.در زمان ما تیم های پرسپولیس و استقلال اسطوره های زیادی داشتند اما امروز یك بازیكن طراز اول هم به سختی در این تیم ها پیدا می كنید.



س- بازیكنانی كه در پست شما بازی می كنند چطورند؟

جواب: با میثم حسینی هیچ پدركشتگی ندارم اما او اصلا در حد بازی كردن دراستقلال و پرسپولیس نبود و نمی دانم چگونه پیراهن این دو تیم بزرگ را تن كرده است.



س- به نظر می رسد شما تنها از عملكرد پولادی راضی هستند؟

جواب: مهرداد پولادی تنها بازیكنی بود كه در این سال ها عملكرد خوبی داشت اما مهرداد توانایی بهتر شدن را دارد.



س- عملكرد پرسپولیس در فصل و نقل و انتقالات چطور بود؟

جواب: پرسپولیس می توانست بهترین خرید ها را داشته باشد اما مطمئن باشید این بازیكنانی كه جذب شدند با كمك دلالان پیراهن پرسپولیس را می پوشند و این را من مربی به خوبی متوجه می شوم.

نمی توانم در مصاحبه هایم همیشه چابلوسی درخشان را كنم و اگر ضعف های تیم محبوبم را نگویم كه دلسوز این تیم نیستم.



س- درنتایج نه چندان خوب پرسپولیس شكی نیست اما قبول دارید این تیم در دوره دایی بسیار بد بسته شد و درخشان میراث دار آن تیم است؟

جواب: پرسپولیس بسیار بد بسته شده بود اما مطمئن باشید اگر به من می گفتند سرمربیگری پرسپولیس را قبول نمی كردم. دوستان پیشكسوت من كه هر كدام افتخارات زیادی به عنوان بازیكن دارند نباید فقط به خاطر نشستن روی نیمكت تن به هر كاری دهند.

آیا حق حمید اسنیلی بود تا در راه آهن با او اینگونه رفتار شود چرا باید برای تیم داشتن این مسایل را پذیرفت.

آقای درخشان شما كاپیتان پرسپولیس بودید و نباید می گذاشتند به خاطر نشستن برروی نیمكت، محبوبیت و جایگاه خوبی كه داشتید را به این راحتی از دست بدهید. چرا باید كاری كنیم تا هوادارانی كه روزی ما را تشویق می كردند حالا به ما فحش دهند.



س- دلیل ناكامی پرسپولیس در این سال ها چه مساله ای است؟

جواب: در زمان ما برخلاف استقلال درپرسپولیس رفاقت حرف اول را می زد اما در این سال ها دیگر شاهد رفاقت در پرسپولیس نیستیم و حتی بازیكنان زمانی كه تعویض می شوند به جای اینكه به بازیكن جانشین روحیه بدهند به سمت نیمكت حركت می كنند.



س- ضعف مدیریت ها چقدر در این مساله تاثیر گذار بوده است؟

جواب: مدیریت پرسپولیس ضعیف است و شما شیوه بركناری دایی را ببینید. چرا ما فوتبالی ها باید اجازه می دهیم یك تعداد مدیر غیر فوتبالی برای رسیدن به منافع خود ما را به جان هم بیاندازند.

آقای درخشان اگر می خواستید سرمربی پرسپولیس شوید نباید به تمرینی می رفتید كه هنوز علی دایی در زمین تمرین حضور دارد. شما گفتید علی را ندیدید اما بهتر بود وقتی او را سرتمرین دیدید می رفتید و می گفتید هر وقت جدایی دایی قطعی شد می آیم.



س- بازیكنان ما چه تغییری نسبت به دوره شما كردند؟

جواب: امروزبازیكنان دیگر آن ذوق وشوق ما را ندارند. چند روز قبل در اینستاگرام یكی از این بازیكنان ساعت 4 صبح دیدم یك عكس ازخودش گذاشته و زیرآن نوشته همین الان. قرار است این بازیكن ساعت 11 صبح تمرین كند ساعت 4 صبح چرا باید بیدار باشد و یك عكس هم از خودش در صفحه اجتماعی بگذارد. مطمئن باشید اگر فوتبال ما دست مدیران فوتبالی بود این بازیكنان چنین جراتی نداشتند و می دانستند این حركات آنها با جریمه روبه رو می شود.

بازیكنی كه تا 4 صبح هر شب میهمانی است چگونه می خواهد صبح سر ساعت صبحانه بخورد و در تمرین شركت كند؟ همین كار ها باعث شد تا تیم امید ما از ویتنام چهار گل بخورد.

باشگاه باید این بازیكن را مورد بازخواست قرار دهد. بازیكنی كه تا 4 صبح میهمانی بوده چگونه تمرین می كند؟ همین است كه می رویم باامید ها از ویتنام شكست می خوریم. باشگاه ها باید به زندگی شخصی بازیكنان ورود كنند و وظیفه آنها فقط پرداخت پول بنیست.

مدیران فوتبال ما چرا باید اجازه دهند بازیكنی كه 2 سال از حضور در پرسپولیس نمی گذرد برای این تیم جو سازی كند؟ این ها درد پرسپولیس است كه دلالان می توانند خیلی راحت به این تیم بازیكن دهند.



س- آیا امسال پرسپولیس شانسی برای موفقیت دارد؟

جواب: تیم ما هیچ شانسی برای موفقیت ندارد وباور كنیم كه پرسپولیس مشكل دارد. اگر می خواهند پرسپولیس درست شود باید از همین حالا به فكر بستن تیم برای فصل بعد باشند.متاسفانه پرسپولیس درپایان فصل تازه به فكر تغییرمدیرعامل می افتد و مدیرعامل هم به دنبال تغییر سرمربی است و این مسایل ما را از حضور قدرتمند در لیگ دور می كند.



س- در این سال ها هیچ گاه به عنوان مربی در پرسپولیس حضور نداشتید دلیل این مساله چیست؟

جواب: مطمئن باشید اگر پرسپولیس از ما كمك می خواست می رفتم اما برای خودم جالب است كه چرا كسی اسمی از رضا شاهرودی نمی برد.

در باشگاه ما اقایانی هستند كه اصلا فوتبال را نمی شناسند وحتی برگزاری جشن پیشكسوتان باشگاه ها را هم بلد نبودند. جشنی برگزارمی كردند كه جایگاه پیشكسوت در آن مشخص نبود و فقط شاهد حضور هنرمندان بودیم از چنین افرادی نمی توان انتظار زیادی داشت.

مطمئن باشید اگر بخواهند در كنار پرسپولیس خواهم بود آنجا خانه من است.



س- تیم ملی در جام ملت های آسیا حضور دارد عملكرد آن را چگونه دیدید؟

جواب: تیم ملی می توانست در جام ملت های آسیا بازی های بهتری را هم به نمایش بگذارد اما متاسفانه تیم ما هنوز مثل جام جهانی دفاعی بازی می كند و بیشتر بازیكنان ما چشم به ضربات ایستگاهی دارند.



س- جوانان اضافه شده به تركیب اصلی تیم ملی را چطور دیدید؟

جواب: وریا غفوری در تركیب تیم ایران بسیار خوب كار می كند و در مجموع همه جوانان تیم ملی خوب بودند. البته فعلا برای تعریف از تیم ملی زود است زیرا با تیم قدرتمندی بازی نكرده ایم.



س- سطح جام ملت ها پایین نیست به نظر شما؟

جواب: تیم های حاضر در مسابقات نسبت به زمان فوتبال ما بسیار ضعیف شده اند و می بینیم هیچ نشانه ای از تیم های قدرتمندی چون عربستان و كویت وجود ندارد.



س- اگر امروز به فوتبال باز می گشتید چه كار هایی را انجام نمی دادید؟

جواب: اگر امروز به فوتبال بازگردم شیطنت های جوانی را نمی كنم و هرچه سرمربی می گفت گوش می دادم و فقط به فوتبالم و پیشرفت در آن فكر می كردم. در قدیم همیشه از دوربین ها فراری بودم اگر امروز فرصت داشتم سعی می كردم شخصیت واقعی رضا شاهرودی را معرفی كنم.

مطمئن باشید اگر مایلی كهن می گفت موهایم را كوتاه كنم حتما این كار را می كردم.



س- دلیل محبوبیت عجیب بازیكنان دهه 90 فوتبال ایران چه چیزی بود؟

جواب: بحث اخلاقی وفنی این بازیكنان بسیار خوب بود و آنها را از بازیكنان امروز متمایز می كرد. در آن زمان ما هم پول خود را نمی گرفتیم اما هیچ وقت اعتراض نمی كردیم و مهم تر ازپول برای ما هوادار بود. متاسفانه امروز بازیكنان اگر 2 روز پولشان را دیربگیرند در زمین راه می روند اما ما آن موقع اعتقاد داشتیم اگر در زمین راه برویم پول حلالی را سر سفره نمی بریم.



س- دلالان با شما در ارتباط نیستند؟

جواب: به من و افشین پیروانی دلالان زیادی زنگ می زنند اما همیشه پاسخ ما منفی نیست. دلالی را می شناسم وقتی از زندان بیرون آمد یك ریال هم پول نداشت اما الان 15 میلیارد تومان پول دارد كه من بازیكن ملی این پول را ندارم.



س- با رقیب تان مهرداد میناوند به مشكل نخورده بودید؟

جواب: با مهرداد هیچ وقت مشكل نداشتم و خیلی او را دوست دارم. میناوند بسیار بامعرفت است و همیشه به بزرگتر های خود احترام گذاشته و می خواهم یك خاطره جالب از او تعریف كنم.

مهرداد تازه به پرسپولیس آمده بود و قرار بود برای مصاحبه به یكی از روزنامه ها برود و برای همین زودتر از همه رفت زیر دوش اما وقتی من آمدم دیدم دوش ها پراست و مهرداد هم تازه شامپور را به سرخود زده است اما من برای اینكه او یاد بگیرد حق ندارد جلو تر ازپیشكسوت دوش بگیرد او را در همین حالت از زیر دوش درآوردم و گفتم اول نوبت من است.

رقابت من و مهرداد میناوند سالم بود و بیش از هرچیزی رفاقت در آن دیده می شد.



س- چرا كی روش از مربی ایرانی در كنار خود استفاده نمی كند؟

كی روش به مربی ایرانی اعتقاد ندارد و من زمانی كه علی كریمی را انتخاب كرد گفتم علی نباید این پیشنهاد را بپذیرد.اوباید مراحل مربیگری را از پایه شروع كند و متاسفانه سرمربی تیم ملی او را بازی داد. كی روش برای دور كردن حواشی از تیم ملی كریمی را انتخاب كرد و زمانی كه فضا آرام شد او را كنار گذاشت و به نوعی از محبوبیت او سو استفاده شد.



س- الگوی ایرانی و خارجی شما چه كسی بود؟

جواب: در بازیكنان ایرانی و هم پست خودم محمد پنجعلی را خیلی قبول داشتم و در بازیكنان خارجی نیز روبرتو كارلوس و برانكو از برزیل را خیلی دوست داشتم.



س- كدام یك از چپ پاهای بعد از خودت را قبول داشتید؟

جواب:علیرضا واحدی نیكبخت ومهرداد پولادی چپ پاهای بسیار خوبی بودند و به اعتقاد من نیكبخت هیچ وقت به حق خود نرسید.



س- بهترین و محبوب ترین مربی كه داشتی چه كسی بود؟

جواب: استانكو یك مربی باكلاس و با دانش بود كه در فوتبال من تاثیر زیادی گذاشت.



چند نفری را نام می بریم و اولین چیزی كه به ذهن شما می رسد را بیان كنید.

مجتبی محرمی: بهترین بك چپ آسیا

علی دایی: اسطوره پرسپولیس

علی كریمی: اسطوره پرسپولیس

علی پروین: شناسنامه پرسپولیس

مهرداد پولادی: بك چپ خوب این روز های فوتبال ایران

محمد مایلی كهن: مرد با اخلاق فوتبال ایران

پرسپولیس: عشق همیشگی من

علی اصغر استاد اسدی: شوخ ترین بازیكن تیم ملی

یشنا و دینا (دختران دوقلوی رضا شاهرودی): نفس و قلب رضا شاهرودی

مالدینی: لقب خوب رضا شاهرودی

داریوش مصطفوی: رییس خوب فوتبالی ایران

احمدرضا عابدزاده: عقاب آسیا

افشین پیروانی: دوست خوب و مرد اخلاق فوتبال

مرتضی احمدی: پرسپولیسی ترین هنرمند ایران

ایویچ: بهترین مربی دوران خوب فوتبال

خداداد عزیزی : غزال تیز پای فوتبال ایران

ورزشی **9118**1590