۲ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۰۵
کد خبر: 81474396
T T
۰ نفر
زیان 425 میلیارد دلاری صادركنندگان نفت از كاهش بهای طلای سیاه

تهران - ایرنا - رسانه ها به نقل از صندوق بین‌المللی پول اعلام كردند كه ضرر كشورهای صادركننده نفت در خاورمیانه و آسیای مركزی از افت بهای نفت خام در سال جاری میلادی به 425 میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش ایرنا، این رسانه ها به نقل از خبرگزاری رویترز افزودند: این نهاد مالی بین‌المللی در تازه‌ترین گزارش كه روز چهارشنبه منتشر شد،‌ از چشم‌انداز اقتصادی خاورمیانه و آسیای مركزی گفته است.

اقتصادهای به شدت وابسته به صادرات نفت و گاز از جمله قطر، عراق، لیبی و عربستان سعودی بیش از سایر كشور‌ها از كاهش 50 درصدی بهای نفت خام آسیب خواهند دید.

پس از پیش بینی‌ها در مورد مازاد عرضه به خاطر افزایش غیر مترقبه تولید نفت شیل آمریكا، نفت خام به نازل‌ترین بهای خود در شش سال گذشته سقوط كرد.

صندوق بین‌المللی پول هفته جاری بیش بینی رشد اقتصاد جهانی در سال 2015 را از 3.8 به 3.5 درصد كاهش داد و همچنین چشم انداز رشد اقتصادی سه كشور مهم صادر كننده نفت، روسیه، عربستان سعودی و نیجریه را تا حد قابل توجهی پایین آورد.

این صندوق پیش بینی كرده كه با در نظر گرفتن كاهش ناگهانی و بی‌سابقه بهای نفت، تقریبا همه كشورهای صادر كننده نفت در خاورمیانه و آسیای مركزی در سال جاری میلادی با كسری بودجه مواجه می‌شوند.

همین پیش بینی باعث شد كه چشم‌انداز رشد اقتصادی سال 2015 این بخش از جهان با یك درصد كاهش نسبت به پیش بینی اكتبر سال گذشته، به 3.4 درصد درصد تنزل پیدا كند.

زیان ناشی از كاهش بهای نفت احتمالا 21 درصد تولید ناخالص داخلی كشورهای شورای همكاری خلیج فارس و معادل 300 میلیارد دلار خواهد بود.

به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این ضرر در كشورهای غیر عضو شورای همكاری خلیج فارس حدود 90 میلیارد و در آسیای مركزی 35 میلیارد دلار خواهد بود.

این نهاد مالی بین‌المللی می‌گوید، از آن جایی كه اقتصاد كشورهای وارد كننده نفت به بهای فراورده‌های نفتی و نفت كمتر وابسته است، سود این كشور‌ها در مقایسه با ضرر كشورهای صادر كننده كمتر خواهد بود.

بنا به این پیش‌بینی، مراكش، لبنان و موریتانی از كاهش بهای نفت سود بیشتری خواهند برد؛ در همین حال موازنه كسری بودجه در لبنان و مصر بهبود پیدا می‌كند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌كند، بیشترین بهره ناشی از این تغییر موازنه اقتصادی نصیب كشورهای وارد كننده نفت در خاورمیانه می‌شود.

این نهاد، چشم‌انداز اقتصادی این كشور‌ها را كه در اكتبر سال گذشته منتشر كرده بود تغییر داد و اكنون پیش بینی می‌كند كه رشد ناخالص داخلی این دسته كشور‌ها یك درصد افزایش یابد.

به دلیل كاهش تقاضا در چین و روسیه، كشورهای صادركننده نفت در آسیای مركزی در مقایسه با پیش بینی اكتبر سال گذشته بد‌ترین وضعیت را تجربه خواهند كرد.

ایرانم**1021 **1917
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد