۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81477130
T T
۰ نفر
بازتاب درگذشت ملك عبدالله در رسانه هاي لبنان/ عربستان، پايان اختلافات و يا آغاز بحران

بيروت – ايرنا - خبردرگذشت «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان سعودي در روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني لبنان وابسته به دو اردوگاه 8 و 14 مارس بازتابي گسترده داشته و اين رسانه ها با توجه به شروع دوره پادشاهي « سلمان بن عبدالعزيز» و تحولات سريع و گسترده در راس هرم قدرت سعودي ، سياست هاي آينده اين كشور بويژه در قبال لبنان را مورد اهتمام قرار داده اند.

به گزارش ايرنا،روزنامه المستقبل وابسته به حزب جريان المستقبل به رياست « سعدالحريري» همپيمان اصلي خاندان سعودي در لبنان بيشتر صفحات خود را به اخبار درگذشت ملك عبدالله اختصاص داده و برخي كارشناسان آن را با روزنامه هاي چاپ عربستان مانند عكاظ مقايسه كرده اند.

اما بسياري از رسانه ها با توجه به گرايش سياسي و طايفه اي خود تلاش كرده اند تا به ارزيابي دقيق شرايط كنوني و گمانه زني از تحولات آينده در سياست هاي داخلي و خارجي عربستان مبادرت كنند.

« عبدالله به خاك سپرده شد، محمدبن نايف در هرم قدرت ، عربستان در عهد سلمان و بازگشت سديري ها به قدرت» از جمله عناوين روزنامه هاي لبناني است .

روزنامه لبناني السفير نوشت: سلمان عبدالعزيز هفتمين پادشاه عربستان با صدور دستورات پي در پي حضور سديري ها در راس هرم قدرت در عربستان را تقويت كرد هرچند آينده حكومت در اين كشور با اما واگرهاي زيادي مواجه است.

درميان توفاني از تغييرات و چالش هاي داخلي و خارجي، درهاي قدرت براي نخستين بار بر روي « نسل دوم» آل سعود با انتصاب شاهزاده محمد بن نايف به عنوان جانشين ولي عهد گشوده شد.

السفير افزود: سئوالات زيادي در باره سرعت عمل پادشاه جديد براي انتصاب هاي جديد بويژه در خصوص انتصاب « محمد بن سلمان» پسرش به عنوان رييس دفتر پادشاهي و وزرات دفاع عربستان بي پاسخ مانده است.

كنارزدن فوري « خالد التويجري» رييس دفتر ملك عبدالله و انتشار خبر خروج او از عربستان در حاليكه هنوز پيكر پادشاه به خاك سپرده نشده بود، ابهام ها را بيشتر كرده است.

اين روزنامه لبناني با اشاره به ارتباط مستحكم « محمد بن نايف» با آمريكايي ها، تاكيد كرد كه اكنون فضاي گمانه زني ها و پچ پچ ها در دربار سعودي و پشت درهاي كاخ پادشاهي در باره دلايل تغييرات و آينده سياسي عربستان و سرنوشت برخي شاهزادگان داغ است.

السفير با بيان اينكه « به نظر مي رسد ملك سلمان بايد در دو مسير موازي در مرحله آينده حركت كند»، خاطرنشان كرد: پادشاه جديد اول بايد پيوندهاي قدرتش در داخل را تقويت و با پرونده هاي پيچيده امنيتي ،اجتماعي و اقتصادي كه عربستان با آنها مواجه است، تعامل كند.

اين روزنامه لبناني ادامه داد: روي ديگر سكه اوضاع بحراني منطقه است از يمن و بحرين گرفته تا مصر و عراق و سوريه و از سوي ديگر پادشاه جديد نمي تواند رقابت با ايران را كه در حال حل وفصل موضوع هسته اي با همپيمان اول رياض يعني آمريكا است، فراموش كند.

به نظر مي رسد بزرگترين چالش پيش روي پادشاه جديد عربستان، احتمال دستيابي ايران رقيب ديرين اين كشور به توافق با آمريكا متحد ديرين آل سعود است.

السفير در گزارشي ديگر نوشت كه قاعده قدرت همچنان از دايره فرزندان عبدالعزيز بيرون نرفته و بيعت با پادشاه و ولي عهد برقرار است، هرچند ساختار دولت تغيير كرد اما قاعده و اساس دست نخورده باقي ماند.

اين روزنامه لبناني افزود: پادشاه هفتم هم روش6 پادشاه قبلي را در پيش گرفت و با محافظ ها و روساي ديواني و دفتري ويژه خود كار را شروع كرد و تنها تغيير هم انتصاب محمد بن نايف به عنوان جانشين ولي عهد بود و اين مقام هم از ميراث هاي ملك عبدالله است.

پادشاه متوفي اين مقام را ايجاد كرد تا اطمينان يابد بعداز مرگش و در دوره پادشاهي سلمان، مقرن بن عبدالعزيز ولي عهد خواهد شد و بين نوادگان عبدالعزيز درگيري و منازعه صورت نخواهد گرفت.

السفير خاطرنشان كرد كه در عربستان اين بار 3 پادشاه بطور همزمان معرفي شدند.

اين روزنامه لبناني نوشت: بحران هاي داخلي عربستان ، بحران هاي عربي ، جهاني و نفتي است و جامعه جهاني و منطقه نمي تواند آنها را ناديده بگيرد و البته آل سعود اكنون سرگرم امور داخلي خود است و شايد منطقه مدتي در آرامش باشد.

« النهار» ديگر روزنامه لبناني هم با عنوان « سلمان در مسير عبدالله ...» تغييرات گسترده و سريع بلافاصله بعداز اعلام خبردرگذشت ملك عبدالله را مورد توجه قرار داده و نوشته است كه « عربستان به عنوان يك كشور اسلامي و منبع نفت درجهان در دوره سلمان به مسير سابق خود ادامه خواهد داد و وحدت كشورهاي عربي را پي خواهد گرفت».

النهار افزود: انتظار مي رود كه پادشاه جديد تا حدود زيادي سياست هاي ترسيم شده در دوره ملك عبدالله را بويژه در دو حوزه سياست و نفت ادامه دهد و اقدامات اصلاحي و ريشه اي را در عرصه هاي سياسي و اجتماعي آغاز كند.

روزنامه لبناني الاخبارهم درگزارشي با عنوان « عربستان در دوراني سخت» نوشت: تصميم هاي پادشاه جديد در يك لحظه اتخاذ نشده است بلكه ملك سلمان در انتظار درگذشت ملك عبدالله بسر مي برد تا اين تصميم ها را بلافاصله اعلام كند.

الاخبار افزود: همه چيز بيانگر اختلاف شديد وعميق بين دو طيف حاكم خاندان سعودي ( طيف عبدالله و طيف سديري ها) است كه با صدور دستورات پادشاه جديد برآن صحه گذاشته شد.

اين روزنامه لبناني خاطرنشان كرد: پادشاه جديد درصدد بهبود بخشيدن به شرايط و اوضاع سديري ها در راس هرم قدرت از طريق فرمان هاي جديد پادشاهي است.

الاخبار تصريح كرد: ملك سلمان دوره خود را با پاكسازي نهاد قدرت از طيف عبدالله شروع و نشانه هاي اوليه فاش كرده است كه او تصميم دارد بسرعت از مرحله عزل ها و انتصاب ها بگذرد تا بتواند زمام امور را بطور كامل در اختيار گرفته و فشارها را بر خود و طيف سديري ها كم كند.

اين روزنامه لبناني نوشت: اما ملك سلمان انتقام و تسويه حساب با طيف عبدالله را بسيار سريع ، توفاني و داغ شروع كرد و حتي اجازه نداد كه پيكر پادشاه متوفي به خاك سپرده شود.

اما « شارل ايوب» سردبير مسيحي روزنامه لبناني الديار نوشت كه بعداز درگذشت عبدالله همه منتظر موضع روشن پادشاه جديد عربستان در خصوص « ابتكار عمل سعودي براي سازش» هستند.

ايوب با طرح اين سئوال كه « آيا اين ابتكار مرده همچنان روي ميز مذاكرات خواهد ماند و يا پادشاه جديد براي هميشه آن را از گردونه خارج مي كند»، تاكيد كرد: ملت هاي عربي و اسلامي منتظر هستند تا مواضع ملك سلمان در باره اشغال سرزمين هاي عربي توسط رژيم صهيونيستي و هتك حرم مسجد الاقصي را بشنوند.

خاورم ** 1324