۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81480902
T T
۰ نفر
سهم صندوق توسعه ملي از نفت خام و ميعانات گازي مشخص شد

تهران- ايرنا- كليه پالايشگاه هاي كشور بعد از پرداخت و تسويه وجوه نفت خام و ميعانات گازي خريداري شده، تحويلي به قيمت 95 درصد فوب خليج فارسٰ، مجاز به صدور فراورده هاي نفتي مازاد بر نياز داخلي شدند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نمايندگان در ادامه جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي، ماده الحاقي 22 لايحه رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور را تصويب كردند.

بر اساس ماده الحاقي 22 كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد: كليه پالايشگاه‌هاي كشور مشروط به پرداخت و تسويه وجوه نفت خام و معيانات گازي خريداري شده، تحويلي به قيمت هر بشكه نود و پنج درصد (95٪)، تحويل روز كشتي (فوب) خليج‌فارس و به صورت نقدي يا اعتبار اسنادي يك‌ماهه به شركت دولتي ذي‌ربط تابعه وزارت نفت،‌ مجازند فرآورده‌هاي نفتي مازاد بر نياز داخلي را راسا صادر كنند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر اساس اين ماده، وزارت نفت را مكلف كردند به ميزان نفت خام و ميعانات گازي فروخته شده به پالايشگاه‌هايي كه به شكل فرآورده صادر مي كنند، سهم صندوق توسعه ملي را متناسب با قيمت نفت خام تحويلي به پالايشگاه به صندوق پرداخت كند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تبصره 1 اين ماده را نيز تصويب كردند كه بر اساس آن، استفاده از سازوكارهاي بورس انرژي در خريد و فروش نفت خام، ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي و انرژي برق در اولويت قرار دارد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين تبصره 2 اين لايحه را تصويب كردند كه بر اين اساس، شركت دولتي ذي‌ربط تابعه وزارت نفت مجاز است قيمت پايه نفت خام و ميعانات گازي عرضه شده در بورس را يك(1٪) تا دو درصد (2٪) كمتر از نود و پنج درصد (95٪) قيمت فوب خليج‌فارس تعيين كند.

2 تا 3 درصد كمتر از بند يك براي توسعه پالايشگاه‌هاي موجود يا احداث پالايشگاه‌هاي جديد تا 10 سال پس از بهره‌برداري تعيين كنند.

بر اساس تبصره 3 اين لايحه نمايندگان به وزارت نفت و ساير دستگاه‌ها اجازه دادند براي تشويق كشتي‌هاي خارجي به سوخت‌گيري و تامين ساير نيازهاي خود در بنادر ايران از ابزارهاي تشويقي و قيمت‌هاي ترجيحي نسبت به ساير رقبا در تامين سوخت و ساير نيازها استفاده كنند.

سيام**9121**1429