۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴
کد خبر: 81486045
T T
۰ نفر
كارگروه ویژه ای برای بررسی وضعیت آلاینده های اهواز تشكیل می شود

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: كارگروه ویژه ای برای بررسی و پایش مستمر وضعیت آلاینده های شهر اهواز با محوریت این سازمان تشكیل می شود تا هماهنگی های لازم بین دستگاهی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتكار در وبلاگ خود نوشت: بعد از مشكلات تنفسی پیش آمده برای تعدادی از هموطنان اهوازی در هفته اخیر و جلسات استانی و هماهنگی های ستادی كه در این مورد داشتیم، شب گذشته (10 بهمن ) جلسه فوق العاده ای در سازمان محیط زیست برای بحث در مورد آخرین نتایج بررسی ها و اقدامات صورت گرفته با حضور معاونان وزارتخانه های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و مدیران استانی خوزستان برگزار شد.

در این جلسه كه تا ساعت 10 شب به طول انجامید، در مورد علل متعدد احتمالی این حادثه صحبت شد؛ از پدیده گرد و غبار گرفته تا آلاینده های ناشی از فلرهای نفتی یا وجود برخی اسپورهای قارچی و عوامل حساسیت زای گیاهی.

نتیجه اینكه قرار شد وزارت نفت در جهت تكمیل طرح آماك ( جمع آوری گازهای همراه نفت) سرعت لازم را به خرج دهد و همچنین موضوع فرآوری نفت ترش در اهواز متوقف شود.

از سوی دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گزارش دقیق وضعیت مراجعه كنندگان به مراكز درمانی را از جهت تشخیصی، نوع علایم و عوامل دخیل كه بتواند منشاء اصلی بیماری را مشخص كند ارایه دهد.

سال گذشته و در پی بروز بیماری های قلبی و تنفسی همزمان با بارندگی ها در اهواز سازمان محیط زیست ایستگاه های سنجش آلودگی هوا را در این شهر تكمیل كرد و علاوه بر آلاینده های متداول، هیدروكربن های خاص نیز پایش می شود.

علت سنجش هیدروكربن ها در شهر اهواز بررسی اثرات آنها بر سلامت مردم بود، اما در این پایش مشخص شد كه میزان هیدروكربن ها چندان بالاتر از استاندارد نبوده و به نظر نمی رسد كه مشكلات قلبی و تنفسی مردم این شهر از آلاینده های هیدروكربنی باشد.

بنابراین لازم است بخش های درمان و بیمارستان های علوم پزشكی به علاوه متخصصان سم شناسی با سازمان حفاظت محیط زیست همكاری كنند تا علت اصلی بروز این مشكلات در اهواز مشخص شود.

امسال هم البته تعدادی ایستگاه پایش و سنجش خریداری شده تا تركیباتی از جمله گازهای متداول هیدروكربن ها، بنزن و تولوئن را اندازه گیری كنند.

در جلسه دیشب همین طور قرار شد كارگروه ویژه ای برای بررسی و پایش مستمر وضعیت آلاینده ها با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست تشكیل و هماهنگی های لازم بین دستگاهی صورت گیرد. موضوع تثبیت خاك و مالچ پاشی 200 هزار هكتار از اراضی منطقه با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست توسط وزارت نفت نیز دنبال خواهد شد.

علمی ( 1 ) **9014**1599
۰ نفر