۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81486289
T T
۰ نفر
كاپيتان سايپا : استعدادهاي فوتبال ايران زود از دور خارج مي شوند

كرج - ايرنا - كاپيتان تيم فوتبال سايپا البرز ، گفت: فقدان آموزش و همراه نبودن مشاور خوب سبب شده است بسياري از استعدادهاي فوتبال كشور به سرعت از چرخه اين رشته خارج شوند.

'ابراهيم صادقي' كه اكنون با 37 سال سن هنوز در تركيب تيم سايپا البرز به عنوان يكي از مهره هاي كليدي و تاثير گذار اين تيم به شمار مي رود، روز شنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: امروز آموزش نياز اصلي بازيكنان جوانان در عرصه فوتبال كشور است و باشگاه ها بايد با اتخاذ تدابير لازم و آموزش، بازيكنان شاخص تربيت كنند. همچنين توجه به جوانان مستعد و ايجاد بستري براي ماندگاري استعدادها دربالاترين سطح از ديگر نيازهاي ورزش كشور است .

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر به علت بي توجهي ها، بسياري از استعدادها در عرصه فوتبال زود محو مي شوند. نبود آموزش بسياري از استعدادهاي فوتبال كشور را نابود كرد و بازيكناني كه مي توانستند 10 سال در سطح اول فوتبال ايران باشند بعد از دو سه سال محو شدند.

كاپيتان سايپا در محل دفتر البرز سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي ( ايرنا )حضور يافت و در مورد موضوعات مختلف از جمله سرگذشت فوتبالي خود از آغاز تاكنون گفت وگويي انجام داد كه با هم مي خوانيم.



***سالم زندگي كردن رمز ماندگاري است

وي گفت : در حال حاضر با 37 سال سن بيشتر ديدارهاي سايپا را 90 دقيقه بازي مي كنم، بين ساعت 10 تا 11 شب مي خوابم و صبح ها 7:30 بيدار مي شوم و فرزندانم 'پرنيان' و'پرهام' را به مدرسه مي برم . به غير از تمرين گروهي با تيم، هفته اي سه جلسه نيز انفرادي تمرين مي كنم.

صادقي افزود : فوتبال را از حصارك كرج و خيابان المهدي شروع كردم، علي شايان نخستين مربي محل ما بود كه آن زمان بازيكن نوجوانان پرسپوليس بود، سال 71 با معرفي محمدرضا قره گوزلو به تيم كشاورز كرج رفتم و زير نظر عباس قاسمي شروع به كار كردم. در سال 74 با معرفي داوود محبوب كه همسايه ما بود به تيم جوانان پرسپوليس پيوستم و سه سال آنجا بودم، همزمان در تيم جوانان و اميد بازي مي كردم. سال 76 و بعد از مسجل شدن قهرماني پرسپوليس پنج هفته به پايان ليگ، استانكو به بازيكنان جوانان ميدان داد و من نيز 9 ماه با تيم بزرگسالان پرسپوليس تمرين كردم و در جام حذفي مقابل شاهين بوشهر و در ليگ مقابل تراكتور سازي و ماشين سازي تبريز كه هدايت آن را مرحوم ناصر حجازي بر عهده داشت بازي كردم. آن زمان بازيكنان بزرگي مانند عابدزاده، پيرواني، محرمي، شاهرودي و مهدوي كيا در پرسپوليس بودند.

وي ادامه داد : سال 77 تا 79 خدمت سربازي را در تيم مقاومت و زير نظر رحمان احمدي سپري كردم، در آن سال ها مقابل سايپا بازي هاي بسيار خوبي انجام دادم و حتي با شكست سايپا به فينال دسته يك تهران راه يافتيم. از همانجا بود كه مورد توجه سايپا قرار گرفتم و با اتمام دوران سربازي با نظر مرحوم منوچهر واحدي در سال 79 به تيم اميد سايپا پيوستم و با اين تيم قهرمان ايران شديم. در فينال اميدهاي استقلال را با بازيكناني مانند نيكبخت واحدي، قرباني و مجاهد خذيراوي شكست داديم.

***نخستين قراردادم با سايپا 700 هزار تومان بود

صادقي گفت : در آن 9 ماهي كه در بزرگسالان پرسپوليس حضور داشتم با آن كه قرارداد مالي نداشتم، چند بار ماهيانه 40 هزار تومان دريافت كردم اما به صورت رسمي نخستين قرارداد مالي را با اميدهاي سايپا بستم، در سال 79 براي يك فصل 700 هزار تومان از سايپا گرفتم.

وي ادامه داد : در سال 79 با آن كه عضو تيم اميد سايپا بودم براي بزرگسالان در چند ديدار بازي كردم، مقابل تراكتورسازي در ليگ به صورت بازيكن تعويضي و مقابل شموشك نوشهر و ذوب آهن اصفهان به صورت فيكس. بعد از آن به صورت رسمي در سال 80 با تيم بزرگسالان سايپا قرارداد بستم و دو سال بعد با رفتن بازيكناني مانند حسين كاظمي، مهدي اميرآبادي و اشكان نامداري از تيم، در 25 سالگي كاپيتان سايپا شدم.



*** به خاطر علاقه به سايپا پيشنهاد حجازي را رد كردم

كاپيتان سايپا افزود : تا سال 85 هيچ پيشنهادي از تيم ها نداشتم، بعد از قهرماني با سايپا در ليگ 86-85، استقلال تهران در زمان سرمربيگري مرحوم حجازي به صورت جدي به من پيشنهاد داد كه به دلايلي آن را نپذيرفتم، اولا كه كاپيتان سايپا بودم و دوست داشتم در اين تيم بمانم و بعد اينكه سايپا در جام باشگاه هاي آسيا حضور داشت.

وي گفت : در ليگ 86-85 علي دايي به سايپا آمد، به فيرات پيشنهاد كردم بازوبند را به دايي بدهيم اما او اجازه اين كار را نداد و دستور داد خودم كاپيتان باشم. با دايي به هيچ عنوان بر سر بازوبند مشكلي پيدا نكردم، بعد از جدايي فيرات در هفته پنجم، دايي سرمربي شد و قهرمان ليگ هم شديم.

صادقي افزود : در آن سال ها 6 مدير و 13 سرمربي ديدام كه با همه آنها نيز رابطه خوبي داشتم چرا كه حد و حدود خودم را مي دانم و تلاش مي كنم خودم را در زمين نشان دهم. صالحي، هاشمي، سجادي، كوشا، حيدري و سبحاني 6 مديري بودند كه با آنها كار كردم.

وي خاطرنشان كرد : هاشمي زير ساخت فعلي باشگاه را بنا گذاشت و اگر به كوشا نيز اجازه داده مي شد مي توانست تحولات خوبي در سايپا ايجاد كند. سايپا به هيچ عنوان جاي مديران سياسي نبود و همه آنها تلاش كردند سايپا را ارتقا دهند.

***مايلي كهن بهترين مربي سايپا در اين سال ها بود

صادقي گفت : در اين سال ها با مربيان زيادي از جمله جيوواني مي ، تقوي، ذوالفقارنسب، لورانت، علي دايي، ليت بارسكي، صالح و فيرات كار كردم اما علاقه زيادي به محمد مايلي كهن دارم و اعتقاد دارم او بهترين مربي سايپا در اين سال ها بود و خدمات زيادي به اين تيم كرد. بازيكنان زيادي مانند اميرآبادي، كاظمي، شجاعي، رسولي، خليلي، كاظميان، كرم اللهي، عقيلي، آشتياني، شهباززاده و منوچهري را به فوتبال ايران معرفي كرد و نسل جديد فوتبال ايران را راه انداخت. حاجي مايلي را دوست دارم و فوتبالم را مديون او هستم.

وي ادامه داد : بعد از قهرماني با سايپا نگاه ها به ما عوض شد، از سوي قلعه نويي براي بازي ايران و كره جنوبي به تيم ملي دعوت شدم و موفق به بازي نشدم، در تورنمنت امارات با تيم هاي هامبورگ و اشتوتگارت بازي كردم كه جزو بازي هاي ملي محسوب نمي شد.

صادقي گفت : نخستين بازي را در همان تورنمنت مقابل امارات انجام دادم و موفق شدم تنها گل ملي را در آن بازي ثبت كنم. در زمان علي دايي در تيم ملي بيشتر بازي كردم، نكونام مصدوم بود و علي كريمي نيز با دايي اختلاف داشت و همين عاملي شد تا بازي هاي بيشتري در تيم ملي به من برسد. در زمان قطبي نيز تمام كارهايم براي حضور در تيم ملي انجام شد اما در دقيقه نود، هافبك استقلال جايگزين من شد، عملكرد من بسيار بهتر از او بود اما او در استقلال بازي مي كرد و من در سايپا!



*** استقلال و پرسپوليس مي رفتم بالاي 50 بازي ملي داشتم

صادقي گفت : در سايپا در طول يك فصل تنها در چهار بازي رفت و برگشت مقابل استقلال و پرسپوليس امكان ديده شدن داري اما در اين دو تيم اگر باشي به ديرك دروازه هم بزني در روزنامه ها از شما صحبت مي شود. بعد از رد پيشنهاد استقلال، در سال 88 علي دايي براي پرسپوليس من را مي خواست و به من پيشنهاد داد اما باز هم به خاطر سايپا قيد حضور در اين تيم را زدم.

وي افزود: در سايپا بازي هاي خوبي انجام دادم و اگر اين بازي ها از تلويزيون پخش مي شد اكنون بيش از 50 بازي ملي داشتم. بازي هاي سايپا تنها 30 ثانيه آن هم در برنامه نود ديده مي شود.

وي خاطرنشان كرد :فكر نمي كنم در فوتبال ايران براي بازيكني چنين مراسمي برگزار شده باشد، سال 89 بازيكن آزاد بودم و مي توانستم از سايپا جدا شوم اما برگزاري مراسم نارنجي وفادار من را نمك گير كرد و اجازه نداد از اين تيم جدا شوم. در آن فصل با 7 گل و 12 پاس گل شرايط خوبي براي رفتن به تيم هاي مطرح كشور داشتم اما عنوان نارنجي وفادار من را منصرف كرد. دوست نداشتم اين واژه خراب شود. براي من همه چيز پول و ماشين و ويلا نيست و اين احترامي كه امروز ميان بازيكنان و باشگاه و مردم البرز دارم برايم كفايت مي كند. وي ادامه داد : در اين سال ها با توجه به كسوت و كاپيتاني و شرايط نامناسب مالي باشگاه همواره پيشقدم شده ام و هر سال قراردادم را نسبت به سال قبل كمتر بسته ام چرا كه سايپا را دوست دارم و موفقيت سايپا من را خوشحال مي كند.

وي افزود : فصل بعد هم با سايپا قرارداد دارم و بازي خواهم كرد. در حال حاضر مشغول تحصيل در كارشناسي ارشد مديريت ورزش هستم و با افزايش تجربه و فراگيري آموزش به مديرعاملي سايپا فكر مي كنم. مدرك مربيگري ندارم اما بعد به دنبال آن خواهم رفت.



***تقوي اهل جادو و جنبل نبود

صادقي گفت : در اين سال ها صحبت از جادو در سايپا زياد بود، برخي ها مجتبي تقوي را مرتبط با جادو و جنبل مي دانستند كه واقعا بي انصافي بود. من از او چيزي نديدم. تيمي كه مي بازد به جادو و جنبل متوسل شده است ؟ در يكي از بازي ها در انزلي در زمان تقوي، كاغدي را او به كاوه رضايي داد تا نحوه آرايش بازيكنان را به درستي نشان دهد اما همان موضوع را بزرگ كردند، در حالي كه واقعا اين صحبت ها بي اساس و غير منصفانه بود. در اين سال ها مربيان خارجي زيادي در سايپا آمدند اما اعتقاد دارم فيرات از همه آنها بهتر بود و نتايج خوبي نيز كسب كرد. او در بدنسازي تبحر زيادي داشت.

وي در مورد مديران باشگاه ها گفت : بيشتـر مديـران باشگاه هاي ما تجربه كافي ندارند و تا با مديريت آشنا مي شوند، جا به جا مي شوند. يكي از دلايلي كه باعث شد در اين سال ها قراردادها اين گونه كاذب و غير واقعي بالا برود خود مديران بودند، مديري كه نمي داند بازيكني كه جذب كرده سال گذشته چه آماري داشته و چه تعداد بازي كرده و چه تعداد گل و پاس گل داده 800 ميليون به بازيكن پرداخت مي كند و اين گونه مي شود كه فوتبال ما به بيراهه مي رود.

كاپيتان سايپا باند بازي در اين تيم را بي انصافي دانست و خاطرنشان كرد: بازيكنان زيادي به سايپا آمدند كه در عين جواني بازي كردند و اتفاقا خوب هم كار كردند و برخي ها نيز موفق نبودند. مطرح كردن اينگونه موارد ( باندبازي در تيم ) بي انصافي است. چطور بازيكنان مانند شهباززاده، كاوه رضايي، وحيد محمدزاده، بابك حاتمي، سعيد يوسف زاده، مرتضي ابراهيمي، شريفي نسب و همين ميلاد ميداودي در تيم حضور داشتند و دارند و اتفاقا خوب هم كار كردند. اگر قرار به باند و باند بازي بود اين بازيكنان نبايد در سايپا موفق مي شدند.

وي ادامه داد: موفقت سايپا بيشتر از همه من را خوشحال مي كند و اين وصله ها به سايپا نمي چسبد. من در سال 2007 با اين تيم كانديداي بهترين بازيكن آسيا هم شدم و به طور قطع همكاري بازيكنان باعث اين عامل شد. اگر در آن زمان تيم كروفچي ازبكستان را با ريوالدو شكست مي داديم احتمال قرار گرفتن در ميان سه بازيكن برتر آسيا وجود داشت.



*** درصدي از قراردادم را صرف امور خيريه مي كنم

صادقي گفت : به نظر من رسانه ها در فضاي كنوني فوتبال را حمايت نمي كنند. پرداختن به حاشيه ها جز دلسردي سود ديگري براي فوتبال نخواهد داشت. در فوتبال كارهاي خوب نيز انجام مي شود كه در صورت بازتاب آن كم كم فرهنگ حاكم بر آن نيز تغيير خواهد كرد. خيلي از بازيكنان دوست ندارند كارهاي خيري كه انجام مي دهند بازگو شود. من خودم هر ساله درصدي از قرادادم را به امور خيريه اختصاص مي دهم، سال هاي قبل 5 درصد از قراردادم و در فصل جاري 10 درصد آن را به امور خيريه داده ام.

وي در مورد شكايت علي دايي از مايلي كهن گفت : كار علي دايي در زنداني كردن مايلي كهن واقعا اشتباه بود. من حرف چنداني در اين خصوص ندارم اما اعتقاد دارم كار خوبي از سوي دايي صورت نگرفت و او نبايد مي گذاشت محمد مايلي كهن به زندان برود.



***گلم به آرمناك را هيچ گاه فراموش نمي كنم

وي گفت : در اين سال ها 35 گل براي سايپا به ثمر رسانده ام كه بهترين گلم را مقابل پرسپوليس در سال 83 به ثمر رساندم. در آن سال دو گل بسيار زيبا به ساشا ايليچ زدم كه شايد بهترين بازي دوران فوتبالم نيز بوده باشد، ضمن اين كه يك گل زيبا هم به آرمناك پطروسيان زدم كه آن را فراموش نمي كنم.

گفت وگو از : مصطفي فراغت

7422/ 691 / 1200
۰ نفر