۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۳۴
کد خبر: 81487162
T T
۰ نفر
دوازدهم بهمن 1357- ورود امام خمینی به میهن

تهران-ایرنا- 36 سال پیش در چنین روزی امام خمینی به میهن اسلامی بازگشتند و مورد استقبال بی نظیر ملت ایران قرار گرفتند و با سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا(س) استقرار نظام اسلامی را خواستار شدند.

ملت بزرگ ایران در بهمن ماه 1357 هجری خورشیدی، خالق یكی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر شدند. آنان به رهبری امام خمینی در برابر ظلم و جور حكومت پهلوی ایستادگی كردند و كشتی انقلاب را به سلامت به سر منزل مقصود رساندند. گروه اطلاع رسانی به مناسبت سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز دوازدهم تا بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:

- به مناسبت ورود امام خمینی به وطن گروه های مختلف مردم به شادی و شعف پرداخته و در خیابان ها و مغازه ها عكس هایی از امام خمینی و پرچم هایی نصب كردند.

- در پاره ای از شهرهای كشور، مردم دست به راهپیمایی زدند و با دادن شعارهای مذهبی، پشتیبانی خود را از امام خمینی اعلام كردند.

- جنب و جوش بی سابقه ای در خیابان های پایتخت به چشم می خورد و هركس خود را به نحوی برای استقبال از امام خمینی آماده می كرد.

- امام خمینی پس از اقامه ی نماز در هواپیما، با آرامش خوابید، این در حالی بود كه همه ی علاقه مندان، دوستداران و نزدیكان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود كه همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران، نگران ساخته بود.

- امام خمینی رهبر شیعیان ایران پس از 14 سال دوری از كشور در میان پرشورترین استقبال در ساعت 9 و 36 دقیقه با هواپیمای جمبوجت خطوط هوایی فرانسه با پرواز اختصاصی وارد تهران شدند.

- با ورود امام خمینی به سالن فرودگاه، فریاد الله اكبر این سالن را به لرزه درآورد. استقبال كنندگان با خواندن سرود خمینی ای امام، اشك شوق بر گونه هایشان جاری شد.

- خیابان های مسیر حركت امام خمینی از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا به طول 33 كیلومتر دیشب از طرف گروه تداركات كمیته استقبال از ایشان و نیز همكاری گروه های مختلف مردم پاكسازی شد و با شعارهایی چون امام خمینی به وطن خوش آمدید، مقدم امام خمینی رهبر جنبش مردمی ایران را گرامی می داریم؛ مقدم رهبر خویش را گرامی داشتند.

- مردم هیجان زده پایتخت و سایر شهرستان ها كه برای استقبال از امام خمینی از چند روز پیش به تهران آمده بودند، در صف های به هم فشرده و با نظم و ترتیبی با شكوه، مقدم امام خمینی را گرامی داشتند.

- اطراف میدان آزادی را جمعیت انبوهی پوشانده بود كه لحظه به لحظه بر شمار آن ها افزوده می شد. از نخستین ساعات بامداد امروز گروه های روزنامه نگاران، خبرنگاران، فیلم برداران، صدابرداران و دیگر نمایندگان رسانه های خبری داخلی و خارجی عازم فرودگاه مهرآباد شدند.

- یكی از كاركنان توانیر در تماس تلفنی با خبرگزاری پارس از هم میهنان خواست تا برای آن كه همه ی هموطنان بتوانند پخش مراسم ورود امام خمینی را از رادیو و تلویزیون تماشا كنند و برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی در طول مراسم یاد شده، در مصرف برق صرفه جویی كنند.

- میلیون ها تن از مردم ایران در مسیر فرودگاه مهرآباد تهران تا بهشت زهرا به استقبال امام خود آمدند.

- در هنگام ورود امام خمینی به فرودگاه مهرآباد، امام سوار بر اتومبیل در حالی كه از طرف افراد انتظامی محافظت می شدند به طرف بهشت زهرا(س) حركت كردند.

- امام خمینی قرار است پس از حضور در بهشت زهرا و انجام مراسمی كه در آن محل در نظر گرفته شده است، به صورت موقت در مدرسه رفاه پشت مسجد سپهسالار اقامت فرمایند.

- امروز طبقات مختلف مردم با شعارهای مختلف در طول مسیر حركت امام خمینی در برابر در بزرگ دانشگاه تهران اجتماع كرده بودند.

- با ورود امام خمینی به وطن اتومبیل ها در خیابان ها به راه افتادند و مردم با روشن كردن چراغ های اتومبیل و زدن بوق، شادمانی خود را ابراز داشتند.

- امام خمینی در سخنانی فرمود: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشكر می كنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است كه نمی توانم جبران كنم.

- ایشان ضمن اشاره به اینكه رفتن شاه از كشور قدم نخست پیروزی بود، همگان را به وحدت كلمه و ادامه مبارزه تا قطع كامل ریشه های فساد ترغیب كرد و سپس از فرودگاه عازم بهشت زهرا شد.

- امام خمینی در یك سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا در قطعه 17 با مردم سخن گفت.

- امام خمینی در نخستین سخنرانی خود در میان انبوه استقبال كنندگان مشتاق در بهشت زهرا، فرمود: من وقتی چشمم به بعضی از اینها كه اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد، سنگینی بر دوشم احساس می شود كه نمی توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار كرد و همه چیز ما را به باد داد. مملكت ما را خراب كرد و قبرستان های ما را آباد.

- ایشان در ادامه خاطر نشان كرد كه من به ارتش یك نصیحت می كنم و یك تشكر ..... [ما] می خواهیم ارتش مستقل باشد. آقای ارتشبد شما نمی خواهید؟ آقای سرلشكر شما نمی خواهید مستقل باشید؟ و اما تشكر می كنم از قشرهایی كه متصل شدند به ملت.

- امام خمینی فرمود: ما در این مدت مصیبت ها دیده ایم. مصیبت های بسیار بزرگ. نمی توانیم از عهده این همه خسارات كه بر ملت وارد آمده نایل بیایم. من نمی توانم تشكر از این همه ملت بكنم كه همه چیزش را در راه خدا داد...این ها به اسم اینكه می خواهیم رعایا را دهقان كنیم اصلاحات ارضی درست كردند كه به اینجا منتهی شد و الان شما در همه چیز محتاج مخارج هستید، رژیم این كار را كرد تا محتاج باشیم به آمریكا یا اسراییل. بنابرایم كارهایی كه انجام شد همه اشتباه بود و اصلاحات ارضی لطمه یی به مملكت وارد كرد كه شاید تا 20 سال دیگر هم نتوانیم جبران كنیم...

- معمار بزرگ انقلاب بیان كردند: تمام نفت ما را به آمریكا و غیر آمریكا دادند. آمریكا در سنگر كشور ما برای خودش پایگاه درست كرد، سلاح هایی آوردند كه ارتش ما نمی تواند از آن ها استفاده كند ... 50 سال است كه در اختناق به سر برده ایم نه مطبوعات آزاد داشته ایم و نه خطیب و امام جماعت آزاد داشته ایم و در زمان بختیار هنوز هم نیمه اختناق باقیست ما می گوییم خودش و دولتش و مجالسش غیرقانونی است و اگر ادامه دهد باید همه آن ها محاكمه شوند ما آن ها را محاكمه می كنیم.

- امام خمینی در ادامه عنوان كردند: من دولت تعیین می كنم این دولت كه خودش هم خودش را قبول ندارد رفقایش هم او را قبول ندارند ارتش هم قبولش ندارد فقط آمریكا و انگلیس او را پشتیبانی كرده اند و به ارتش هم گفته اند كه كه شما هم باید از او پشتیبانی كنید یك نفر آدم كه نه ملت و نه هیچ كس دیگر قبولش ندارد چه می گوید... دولت غیر قانونی باید برود دولت ما متكی به آرای ملت و حكم خداست بر همه واجب است كه این نهضت را ادامه دهیم تا زمانی كه اینها ساقط شوند.

- در حالی كه مراسم ورود حضرت امام به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می شد، نظامیان با یورش به سازمان رادیو و تلویزیون از ادامه پخش آن جلوگیری كردند.

- عده ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود امام از تلویزیون، از شدت عصبانیت گیرنده های تلویزیونی خود را به خیابان پرت كردند.

- روحانیون متحصن در دانشگاه، با انتشار آخرین اعلامیه خود ضمن تبریك و گرامی داشت ورود امام، به تحصن خود پایان دادند.

- امام خمینی پس از سخنرانی در بهشت زهرا برای عیادت از بیماران به بیمارستان هزار تختخوابی رفت، بالگرد حامل ایشان ساعت 16 و 30 دقیقه در محوطه بیمارستان به زمین نشست. اما ازدحام مردم سبب شد تا عیادت از بیماران انجام نشود و امام پس از نیم ساعت توقف، با اتومبیل بیمارستان را ترك كرد.

- امام خمینی در شب اول اقامت خود در مدرسه رفاه، در سخنانی با اعضای كمیته استقبال، بر لزوم حفظ وحدت تاكید كرد.



برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

گروه اطلاع رسانی

پژوهشم**9128**9131