۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰
کد خبر: 81489189
T T
۰ نفر
نایب رییس اتاق ایران: توافقنامه ترجیحی ایران و تركیه باید ترمیم شود

تهران - ایرنا - نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، ترمیم موافقتنامه ترجیحی بین ایران و تركیه را خواستار شد و گفت: اگرچه دولت یازدهم در اجرای این موافقنامه در عمل انجام شده قرار گرفت اما با دریافت بازخوردهای اجرایی آن از سوی بخش خصوصی، به ترمیم موافقتنامه ترجیحی بپردازد.

پدرام سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا با بیان اینكه در نفس امضای قراردادهای تجارت ترجیحی با كشورهای همسایه و سایر كشورهایی كه با آنها تعامل تجاری داریم، هیچ تردیدی نیست، افزود: اما در شكل كار و انتخاب گروه هایی كالایی در موافقتنامه ترجیحی كه كاهش تعرفه در آن انجام شده متاسفانه دقت لازم به عمل نیامده است.

وی با بیان اینكه اقتصاد ایران تنها ترین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می آید، اظهار داشت: ایران نه در سازمان جهانی تجارت عضو است و نه اینكه در موافقتنامه های تجاری چند جانبه كه تجارت ترجیحی محور آن باشد، حضور دارد بنابراین سبب شده اقتصاد كشورمان به عنوان تنهاترین اقتصاد دنیا تبدیل شود.

سلطانی ادامه داد: بردی كه ایران از این تجارت ترجیحی بدست آورده بسیار كمتر از برد كشور است. یعنی تقریبا یك هشتم كشور تركیه و این معلوم است كه توجه و دقت كافی در این توافقنامه صورت نگرفته است. بالاخره در تجارت ترجیحی باید برد - برد به قضیه نگاه كنیم، اما تركیه حرفه ای تر و با مهارت بیشتر در این موافقتنامه وارد شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در خصوص اینكه چرا در امضای این توافقنامه دقت لازم صورت نگرفته است، افزود: در این توافقنامه متاسفانه از سومدیریت های همیشگی استفاده شده است. اگرچه بخش اعظمی از این مذاكرات و توافقات تجارت ترجیحی در دولت قبل انجام شده اما آن بخش نهایی كه در این دولت صورت گرفت متاسفانه آن دقت لازم در آن صورت نگرفت.

سلطانی با بیان اینكه دولت فعلی در قبال توافقنامه ترجیحی ایران و تركیه در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته، اضافه كرد: به هرحال مذاكرات ادامه دارد و با توجه به اینكه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه قرار است بزودی به تهران سفر كند حتما با دریافت بازخوردها از بخش خصوصی، این موافقتنامه ترمیم شود به نوعی كه منافع كشورمان مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، ایران هم اكنون با 12 كشور موافقتنامه ترجیحی و آزاد دارد اما اكثر این موافقنامه های ترجیحی با بی دقتی تنظیم شده اند و اقتصاد كشور بهره لازم را از این موافقتنامه ها نمی برد.



** برای حمایت از تولید، باید اجازه واردات خودرو داده شود

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در خصوص واردات خودرو نیز معتقد است برای حمایت از تولید داخلی باید اجازه واردات خودرو داده شود.

سلطانی با بیان اینكه تجربه 30 ساله نشان داده كه خودروی ساخت داخل در یك فضای قرنطینه رشد لازم را پیدا نكرده، گفت: از طریق واردات، خودروسازان داخلی در یك شرایطی قرار می گیرند كه ضمن بهبود كیفیت محصولات خود، بهره وری را افزایش و بدنبال آن قیمت ها را كاهش دهند. در اقتصاد كشور باید هم به منافع مصرف كننده توجه كرد و هم منافع تولیدكننده را در نظر داشت.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینكه نگاه یكطرفه در تولید خودرو در چند دهه گذشته جواب نداده است، اظهار داشت: اتفاقا زمانی كه واردات خودرو در كشور آزاد شد، هرچند با تعرفه بالا، شاهد بودیم كه خودروسازان داخلی هم كمیت تولید را افزایش دادند و هم اقدام به كنترل قیمت ها كردند اما خدمات پس از فروش آنها نیز افزایش یافت و اینها همه نتیجه رقابت است.

سلطانی تصریح كرد: تعرفه تا زمانی خوب است كه بتواند تولید را در عین رقابت حفظ كند، اگر رقابت از تولید سلب شود، دیگر آن تولید معنایی ندارد.



** تجدید نظر در ممنوعیت واردات خودرو توسط غیر نمایندگان رسمی

نایب رییس اتاق ایران سپس در خصوص ممنوعیت واردات خودرو توسط غیرنمایندگان رسمی گفت: به نظر می رسد در این تصمیم باید تجدید نظر بشود چرا كه كشور در حال حاضر در شرایطی قرار ندارد كه محدودیت های بیشتری به واردات خودرو اعمال كنیم این در واقع حقوق مصرف كننده را تا حدی ضایع می كند و قیمت ها را در بازار بدون شك گران تر خواهد كرد.

سلطانی با بیان اینكه تاكنون مشكلی در بحث خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی وجود نداشته است، افزود: مصرف كنندگان شكایتی از خدمات پس از فروش نداشتند و اگر شكایتی هم بوده از خدمات پس از فروش خودروهای داخلی بوده است. اینكه به سبب خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو گرفته شود، بنظر می رسد توجه كافی به این موضوع نشده است.



** تاثیر كاهش قیمت جهانی نفت بر رشد اقتصادی

سلطانی همچنین در خصوص تاثیر كاهش قیمت نفت بر رشد اقتصادی كشور، اظهار داشت: به طور قطع كاهش قیمت نفت حتما بر رشد اقتصادی كشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینكه حدود 20 درصد از رشد اقتصادی كشور كاملا مربوط به نفت است، گفت: از سوی دیگر به طور غیرمستقیم 20 درصد دیگر رشد اقتصاد به نفت وابستگی دارد، بنابراین كاهش قیمت جهانی نفت بر آن بخش از اقتصاد كشور كه مستقیما به نفت وابسته است تاثیر منفی را می گذارد ولی آن بخشی كه بطور غیرمستقیم به نفت ارتباط پیدا می كند ارتباط به سایر سیاست های اقتصادی دارد.

نایب رییس اتاق ایران سپس تصریح كرد: آن رشدی كه برای اقتصاد كشور پیش بینی می كردیم و متاثر از قیمت جهانی نفت است باید در آن تجدید نظر كنیم.



** تحقق نرخ تورم حدود 17 درصد تا پایان سال

نایب رییس اتاق ایران پیش بینی كرد نرخ تورم 17 درصدی تا پایان سال محقق شود.

وی گفت: به هرحال شاید در این شرایط اصلا مناسب نباشد نرخ تورم ظرف یكسال این قدر كاهش پیدا كند چرا كه روی دیگر تورم ركود است و هرچقدر افت تورم شدید و سریعتر داشته باشیم، خطر تشدید ركود هم وجود خواهد داشت.

اقتصام(4)1574**1558
۰ نفر