۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۷
کد خبر: 81489757
T T
۰ نفر

توسعه مناسبات؛ هدف‌گذاري چين و روسيه در سال 2015

۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۷
کد خبر: 81489757
توسعه مناسبات؛ هدف‌گذاري چين و روسيه در سال 2015

پكن - ايرنا - چين و روسيه اعلام كردند كه همكاريهاي خود در سال 2015 را گسترش داده و آن را در تمامي سطوح ارتقاء مي دهند.

خبر گسترش همكاري هاي دو كشور دوست، روز دوشنبه در ديدار «سرگئي لاوروف» و «وانگ يي» وزيران امور خارجه روسيه و چين در پكن اعلام شد.

پكن ميزبان نشست گروه موسوم به «ريك» است. اين نشست با حضور حضور «وانگ يي»، «سرگئي لاوروف» و «سوشمار سواراج» وزراي امور خارجه چين، روسيه و هند برگزار مي شود و بررسي مسايل بين المللي، رسيدن به ديدگاه مشترك در عرصه سياست خارجي و در نهايت تعريف دورنماي گروه «ريك» از اهداف مهم آن عنوان شده است.

«وانگ يي» وزير امور خارجه چين امروز و قبل از آغاز اين نشست با همتاي روسي خود در پكن ديدار و بر گسترش توسعه مناسبات دو كشور در سال 2015 تاكيد كرد.

وي در سخناني اظهار داشت: چين به توسعه روابط همه جانبه راهبردي با روسيه بسيار اهميت مي دهد و اين روابط با توجه به اعتماد متقابل رهبران عالي دو كشور، در سال جديد ميلادي با رويكرد مناسبي دنبال خواهد شد.

«وانگ» همچنين گفت: وزارت امور خارجه چين و روسيه براي اجراي تفاهمات به دست آمده بين رهبران دو كشور بسيار تلاش كرده و همكاري دو طرف در زمينه هاي مختلف به دستاوردهاي قابل ملاحظه اي رسيده است.

وزير امور خارجه چين ابراز اميدواري كرد كه دو طرف در سال 2015 با تقويت تبادلات و همكاري، به تقويت همه جانبه راهبردي خود بپردازند.

«سرگئي لاوروف»، وزير امور خارجه روسيه نيز در اين ديدار گفت: با تلاش مشترك روسيه و چين، روابط دو كشور طي سالهاي گذشته از گسترش قابل ملاحظه اي برخوردار بود و مسكو و پكن بر تداوم آن در سال 2015 تاكيد دارند.

وي با بيان اينكه دو كشور همواره حمايت هاي لازم را از يكديگر داشته اند، همفكري و نزديكي ديدگاه هاي رهبران دو كشور در مسايل دوجانبه و بين المللي را دستاورد اين همكاري ها دانست.

وزير خارجه روسيه همچنين اعلام كرد كه مقامات دو كشور در برگزاري مراسم سالگرد پايان جنگ جهاني دوم در اين دو كشور، حضور خواهند داشت كه اين امر بار ديگر نشان دهنده همكاري همه جانبه و راهبردي دو كشور است.

حجم مبادلات بازرگاني دو كشور چين و روسيه در سالهاي اخير به مرز 50 ميليارد دلار رسيده است و سران دو كشور افزايش اين شاخص به يكصد ميليارد دلار را هدف قرار داده اند.

دو كشور شركاي عمده تسليحاتي هستند و روسيه در يك دهه اخير بيش از 15 ميليارد دلار انواع تسليحات به چين فروخت.

مسكو و پكن همچنين در چارچوب سازمان هاي منطقه اي و بين المللي با يكديگر همكاري مي كنند.

دو كشور از موسسان سازمان هاي «بريكس» و همكاري شانگهاي هستند و در چارچوب اين سازمان ها همكاري گسترده اي با يكديگر دارند.

روسيه و چين همچنين دو عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل هستند و در مسايل بين المللي ازجمله مساله هسته اي ايران مواضع مشتركي دارند و از حق كشورمان براي توسعه برنامه هسته اي در چارچوب قرارداد ان.پي.تي حمايت مي كنند.

آساق**1597**1392