۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81490835
T T
۰ نفر
در بررسی سوال از وزیر اقتصاد، میركاظمی قانع شد؛رسایی قانع نشد

تهران - ایرنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال مسعود میركاظمی نماینده تهران وی را قانع كرد اما حمید رسایی از پاسخ علی طیب نیا به سوال خود قانع نشد و این وزیر دولت یازدهم از مجلس دومین كارت زرد دریافت كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به سوال های مسعود میركاظمی و حمید رسایی نمایندگان تهران و سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حضور یافت.

موسوی لارگانی در این جلسه اعلام كرد كه از طرح سوال خود از طیب نیا انصراف داده است.

سوال میركاظمی از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت بی انضباطی مالی اخیر بود كه طیب نیا به طور كامل به این سوال پاسخ داد.

وی برای دومین بار بود كه در دوران مسوولیت خود برای پاسخ به سوال در مجلس حضور یافت.

میركاظمی در پایان بررسی سوال خود با اعلام این كه قانع شده است، گفت:آقای طیب نیا مقصر نیست ، اگر افرادی از دولت در روزنامه های زنجیره ای مصاحبه كنند و بگویند در موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی مجلس اشتباه كرده است از كدخدای دولت سوال می كنیم.

رسایی نیز در این جلسه كه از اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی قانع نشد از مجلس خواست كه رای گیری شود كه در این رای گیری از مجموع 210 نماینده حاضر، 103 نماینده اعلام كردند كه از اظهارات وی قانع نشدند. 91 نماینده نیز اظهارات وی را قانع كننده دانستند و 3 نماینده نیز رای ممتنع دادند.

رسایی در این جلسه با طرح سوال خود درمورد عملكرد وزارت امور اقتصادی و دارایی و وعده های داده شده درباره حمایت از بازار بورس و بسته حمایتی برای جبران خسارت وارده به سرمایه گذاران، اظهارداشت: همكاران متعددی مراجعه كرده و گفته اند كه به خاطر دهه فجر من انصراف دهم اما من به خاطر همین دهه فجر سوالم را مطرح می كنم تا مسوولان جواب دهند و مردم بدانند روزگاری در این كشور شاهانی حاكم بودند و به كسانی پاسخگو نبودند اما امروز هم دولت پاسخگو است و هم مجلس با سوال خود قصد كمك به دولت را دارد.

وی افزود: من این سوال را مطرح می كنم تا مردم به انقلاب امیدوار شوند و بدانند كه مجلس حرف دل آنها را می زند و نباید در مردم این تلقی ایجاد شود كه حاكمان نسبت به مردم بی تفاوت هستند.

نماینده مردم در تهران در مجلس تصریح كرد: هم دولت آقای روحانی هم دولت یازدهم و هم مجلس با هم تلاش می كنند تا استقلال و آزادی و رفع مشكلات مردم را در دستور كار قرار دهیم البته ما اشكالات و اشتباهاتی هم داریم.

رسایی خاطرنشان كرد: نمی شود در 15 دقیقه به حرف دل مردمی كه به وعده های دولت یازدهم اعتماد كرده اند و پول خود را به جای این كه در دلار، سكه و مسكن سرمایه گذاری كنند و سود بانكی بگیرند به بورس بردند و با دولت وارد بازی برد - برد شدند. سرمایه خود را وارد بورس كردند چون فكر می كردند این دولت، دولت راستگویان است.

رسایی افزود: موضوع كاهش شدید واحدهای بورس و تلاطم بازار سهام و سرمایه كه طیب نیا امروز درباره آن پاسخگو خواهد بود دغدغه 7 میلیون نفر از هموطنان كشور است كه با احتساب خانواده های آنها 20 میلیون نفر می شوند.

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان كرد: با نگاه به نمودارهای بازارهای سرمایه مشخص می شود كه صعود عادی شاخص كل بورس كه 35 هزار تا 45 هزار واحد بوده در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و وقتی مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری قرار می گیرد به دلیل وعده های داده شده و ایجاد امید شروع به صعود عادی می كند و به 50 هزار واحد می رسد. این وعده های داده شده درباره رسیدگی به بازار سرمایه كه بیشتر توسط روحانی به مردم داده شد در دل سرمایه گذاران امید و رونق بی سابقه ای ایجاد كرد خصوصا این كه رییس جمهوری در ایام تبلیغات انتخاباتی تنها نامزدی بوده كه نماینده ویژه ای به تالار بورس می فرستد.

نماینده اصولگرای مجلس نهم خاطرنشان كرد: محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت به نمایندگی از روحانی به تالار بورس می رود و از سرمایه گذاران و سهامداران می خواهند كه به روحانی رای دهند چون روحانی در نظر دارد توسعه بازار سرمایه را در قالب یكی از مهم ترین موضوعات اقتصادی كشور در اولویت قرار دهد.

عضو كمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: این خبر بلافاصله در صدر اخبار سایت های مربوط به بورس قرار گرفت اما ای كاش آقای روحانی وقتی نماینده ای كه ثروتش حدود هزار میلیارد است به تالار بورس می فرستد، به وی می گفت به جای سخنرانی و وعده دادن و این نوع امر كردن سرمایه اش را در بازار بورس سرمایه گذاری كند تا مردم به قول هایی كه می دهد اعتماد كنند.

وی ادامه داد: با تمام این تفاسیر مردم اعتماد كردند و بعد كه آقای روحانی رییس جمهوری شدند به طور طبیعی فعالین بازار سرمایه خود را در تحقق این وعده ها نزدیك دیدند.

رسایی یادآور شد: آقای روحانی و تیم اقتصادی وی بعد از انتخاب شدن به دفعات متعدد نشان دادند كه مجددا نگاه به بازار سرمایه دارند در طی این سال ها بیش از 45 بار رییس جمهوری، رییس بازار بورس، وزیر اقتصاد درباره سرمایه گذاری در بورس سخن گفتند و همه اینها به اضافه فضاسازی كاذبی كه درباره توافق نامه ژنو و حل و فصل دشمنی آمریكای ملعون با مردم ایران صورت گرفت، باعث شد تا سرمایه های مردم به ویژه سرمایه داران جزء با سرمایه گذاری در بورس، واحد بورس به 78 هزار واحد برسد.

وی خاطرنشان كرد: بعد از توافق ژنو به دلیل تیترهای دروغ برخی از رسانه ها و فضاسازی صورت گرفته و دادن اطلاعات غلط درباره مذاكرات كه اطلاعات اصلی محرمانه نگه داشته شده بود، سبب شد تا روند صعود ارزش سهام ادامه پیدا كند و به 89 هزار واحد برسد كه بی سابقه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح كرد: اما به یك باره از 15 دی ماه 92 سراشیبی غیرقابل باوری در بازار سرمایه آغاز می شود به شكلی كه در مدت سه روز فقط دو هزار و 400 واحد ارزش سهام كاهش پیدا می كند و بعد از 18 روز این كاهش به 9 هزار واحد می رسد كه این سقوط بی سابقه است.

رسایی با طرح این سوال از طیب نیا كه شما به عنوان رییس شورای عالی بورس چرا پیگیر كاهش سهام واحد بورس نشده اید، اظهارداشت: چرا زمان ارایه اطلاعات به شركت های پالایشی برخورد قانونی نشد؟سازمان بورس باید به دلیل تاخیر در انتشار صور مالی شركت ها باید از شركت های متخلف شكایت می كرد ولی هزینه اولیه شركت ها عادلانه توزیع نشده است و چرا مثبت شدن شاخص ها از امروز صورت گرفته و این چه مفهومی دارد؟

وی از طیب نیا پرسید: چرا سرنوشت بازار سرمایه و اقتصاد به مذاكرات هسته ای گره زده می شود؟ چرا وعده تزریق 5 هزار میلیارد تومان به بورس محقق نشد شما كه می گویید حمایت ما از بورس راهبردی است پس چرا به وعده ها عمل نكرده اید؟

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دوم سخنان خود تصریح كرد: من هرگز در كمیسیون اقتصادی مجلس نگفتم كه با وزیر امور خارجه و رییس جمهوری مشكل دارم اما با وزیر اقتصاد مشكلی ندارم.

رسایی ادامه داد: من منتقد رییس جمهوری هستم و اگر از وزیر امور خارجه سوالی داشته باشم این موضوع را از خود وی می پرسم اما متأسفانه باید گفت كه وزیر اقتصاد به سوالات بنده در این جلسه پاسخگو نبودند.

وی با تأكید بر این كه چرا دولت حمایت‌های خود را در خصوص بازار سرمایه و بورس عملی نمی‌كند، گفت: دولت وعده داد كه 5 هزار میلیارد به بازار سرمایه تزریق می كند و با این هدف مردم را به سمت بورس كشاند اما 300 میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق كرد از این رو مشكل اصلی این است كه اقتصاد و بازار سرمایه در دولت یازدهم به مذاكرات هسته ای گره زده شده است.

رسایی افزود: اگر به مذاكرات هسته ای از آلماتی تا آخرین دوره در دولت قبل نگاه كنیم شاخص بورس رو به افزایش است اما در دوره جدید مذاكرات در این دولت پس از توافق ژنو شاخص افت كرده است.

وی تصریح كرد: بنابراین اگر دقت شود در دوره قبل اقتصاد به مذاكرات گره نخورد و شاهد این خیزش هم نبودیم، در حالی كه پس از انتخابات یازدهم به دلیل پیوند زدن اقتصاد و مذاكرات ابتدا به دلیل فضاسازی كاذب شاخص از 48 هزار واحد به 89 هزار واحد رسید ولی از 15 دی به یكباره كمر شاخص شكست.

عضو كمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در دوره قبل ما برای انرژی هسته ای مذاكره می كردیم و پیشرفت هم داشتیم اما توهین ها كمتر بود ولی در دوره جدید سیاست التماس و انفعال در سیاست خارجی حاكم شد و در مذاكرات هسته ای امتیازات عجیبی به غرب دادیم البته هر چند كه دولت مردم را امیدوار كرد تا پس از سقوط ارزش سهام، ‌سهام های خود را نفروشند و دائما گفتند كه بازار را تقویت می كنیم.

وی خاطرنشان كرد:‌ اما هر بار كه این ادعا مطرح شد ارزش سهام پایین تر آمد بنابراین باید گفت كه به چه دلیل به رغم وعده های داده شده مسوولان از این موضوع حمایت نكردند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: براساس این مصوبه قرار بود به «صندوق توسعه بازار» 5 هزار میلیارد سرمایه تزریق شود كه نشد و اگر حمایت ها عملی می شد، این اتفاق ها رخ نمی داد، سوال این است كه چرا از 15 دی 92 به یكباره بورس سقوط كرد و پس از یك روز از نشست تیم مذاكره كننده با مدیران نظام بانكی و بازار سرمایه ارزش سهام به یك باره سقوط می كند و یكشنبه سیاه تاریخ بورس اتفاق می افتد.

رسایی افزود: افرادی كه در این جلسه هستند 20 هزار میلیارد تومان سهام بازار بورس را در اختیار دارند اما آنها دلیل سقوط ارزش سهام را مصوبه مجلس در مورد نرخ خوراك پتروشیمی ها عنوان می كنند.

وی تصریح كرد: یكی از اعضای این جلسه چند روز پس از سقوط ارزش سهام در صفحه فیس بوك خود می گوید كه در این جلسه اطلاعات خوبی به دستمان رسید بنابراین آیا این موضوع رانت نیست پس از این جلسه فعالان حقوقی بازار سرمایه از محتوای توافق ژنو اطلاع پیدا می‌كنند و متوجه می شوند ادعاهای مطرح شده واقعی نیست.

وی ادامه داد: آقای عراقچی كه در این جلسه بوده است و ما به وی می گوییم عضو انجمن اسلامی تیم مذاكره كننده چون از همه صادق تر بوده و توضیحات واضح تری در این خصوص داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس به پدیده ریش قرمز ها در بورس اشاره و خاطر نشان كرد: بسیاری از افراد با خریدهای گله ای و فروش ساختگی اقدام به دستكاری در قیمت سهام می كنند و ماده 46 قانون اوراق بهادار مصوب آذر 84 می گوید كه افرادی كه اقدامات آنها منجر به ایجاد قیمت های كاذب می شود به 3 تا یك سال حبس و جزای نقدی محكوم می شوند.

وی افزود: بنابراین پدیده ریش قرمزها با ظهور یك فرد به عنوان خبرنگار بی بی سی در ایران بوده و با در اختیار قرار گرفتن رسانه ها و جریان های خبری ساختگی و دروغین از زمان دبیر كل اسبق بورس آغاز شده است هر چند كه این فرد برای مدتی زندانی بود اما در حال حاضر آزاد است.

عضو كمیسیون اصل 90 مجلس همچنین گفت: بنابراین متهم اصلی در موضوع كاهش ارزش سهام دولت است و باید به رییس جمهوری گفت شما خود را حقوقدان معرفی كرده و مردم به شما اعتماد كردند اما در حال حاضر مردم به دلیل افت شدید ارزش سهام از شما شكایت دارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، رسایی در هنگام بیان سخنان خود اسلایدهای از نمودارهای سقوط و صعود بورس از سال 92 تاكنون را نشان داد. وی همچنین چند خبرخبرگزاری ایرنا درباره دستورات طیب نیا برای حمایت از بازار سرمایه و سخنان غضنفرآبادی مدیراسبق بورس كشور از خبرگزاری تسنیم را از نمایشگرهای صحن علنی پخش كرد.

پس از سخنان رسایی و انجام رای گیری و اعلام قانع نشدن نمایندگان از پاسخ وزیر امور اقتصادی و دارایی به سوال رسایی ، وی به سمت طیب نیا رفت ولی وزیر امور اقتصادی و دارایی حاضر به صحبت با رسایی نشد و به سرعت صحن علنی را ترك كرد. رسایی نیز در این هنگام با صدای بلند فریاد زد: دولت اخلاق را رعایت نمی كند.

سیام (3) ** 2021 ** د . ت**9132**9103**1336
۰ نفر