۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۲۸
کد خبر: 81491952
T T
۰ نفر
آسوشیتدپرس: ایران و آمریكا در حال بحث درباره پیشنهاد جدید هسته ای هستند

تهران - ایرنا - خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد: ایران و آمریكا در حال بحث درباره پیشنهادی برای توافق هسته ای هستند كه به موجب آن ایران بخش زیادی از سانتریفیوژهای خود را حفظ خواهد كرد.

براساس این گزارش، دو دیپلمات به آسوشیتدپرس گفتند: در حالی كه زمان مذاكرات در حال پایان یافتن است، آمریكا و ایران در حال بحث بر روی طرحی برای توافق هستند كه به ایران اجازه می دهد بخش زیادی از فناوری غنی سازی اورانیوم خود را حفظ كند اما توان بالقوه تولید سلاح را كاهش دهد.

آسوشیتدپرس افزود: چنین سازشی می تواند به بن بست یك دهه گذشته در خصوص تلاش ها برای محدود كردن فعالیت های هسته ای ایران پایان دهد و طبق آن ایران از اجابت درخواست های قبلی آمریكا برای كاهش شدید تعداد سانتریفیوژها خودداری می كند .

كارشناسان هشدار می دهند كه هرگونه كاهشی در میزان كارایی سانتریفیوژها نسبت به كاهش تعداد سانتریفیوژها با سرعت بیشتری قابل برگشت است و منتقدان قدرتمند مذاكرات در كنگره آمریكا ممكن است این موضوع را دستاویز انتقاد و مخالفت قرار دهند.

این دیپلمات های آشنا با موضوع كه تنها به شرط افشا نشدن نامشان صحبت كردند، در آستانه دور تازه مذاكرات در هفته جاری گفتند كه هیچ تضمینی نیست كه این پیشنهاد بتواند به یك توافق منجر شود.

به گفته این دیپلمات ها، بر طبق پیشنهاد مطرح شده، اكثر تعداد 10 هزار سانتریفیوژ ایران باقی می ماند اما قالب بندی آنها را به نحوی تغییر دهد كه میزان غنی سازی آنها كاهش یابد.

یكی از دیپلمات ها گفت این توافق می تواند شامل سایر محدودیت ها نیز باشد تا از تحت كنترل ماندن برنامه هسته ای تهران اطمینان حاصل شود.

به عنوان نمونه ، به ایران اجازه داده خواهد شد تا مقدار مشخصی از گاز اورانیوم كه برای غنی سازی به سانتریفیوژها تزریق می شود را حفظ كند. مقدار گاز بستگی به تعداد سانتریفیوژهایی دارد كه این كشور حفظ می كند.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است: موضوع دیگر اینكه ایران متعهد می شود بیشتر مقدار اورانیوم غنی شده تولیدی خود را به خارج منتقل سازد تا از این طریق میزان مورد نیاز این كشور برای تولید بمب كاهش یابد.

ایران سال گذشته پیشنهاد داده بود كه اگر اجازه یابد فعالیت بیشتر سانتریفیوژها را حفظ كند، میزان تولید آنها را پایین آورد. اما در آن زمان آمریكا و شركای مذاكراتی این پیشنهاد را رد كردند.'

اما در آستانه دو ضرب الاجل اواخر ماه مارس برای توافق درباره نكات كلی و 30 ژوئن برای رسیدن به توافق جامع، هر دو طرف تحت فشار فزاینده ای قرار دارند.

شكست این بار در مذاكرات می تواند به تلاش قانونگذاران بانفوذ آمریكا برای تصویب تحریم های بیشتر منجر شود.

جن ساكی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا نیز گفت كه یك رشته از مباحثات در جریان است كه تمركز آنها به ادعای وی قطع راههای بالقوه دسترسی ایران به بمب هسته ای است.

وی در واشنگتن به خبرنگاران گفت: این پازل قطعات زیادی دارد كه باید كنار یكدیگر قرار گیرد و اینها شامل تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران و چگونگی كاركرد آنها است.

شبد**1078**1517
۰ نفر

سرخط اخبار جهان