۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۴۲
کد خبر: 81495969
T T
۰ نفر
تفاوت های فكری و تضاد بین نسل ها دستمایه فیلم كوچه بی نام

تهران - ایرنا - دو خانواده در همسایگی هم در جنوب تهران زندگی می ‌كنند و تفاوت ‌های فكری آنها باعث ایجاد تنش و بحران می‌شود. این داستان دستمایه كارجدید هاتف علیمردانی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر است .

اثری كه او با بهره گیری از بازیگران نام آشنایی چون فرهاد اصلانی ، پانته آ بهرام ، باران كوثری به میان مخاطبان خود آمده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، علیمردانی در نشست رسانه ای و نقد و بررسی فیلم سینمایی كوچه بی نام شامگاه جمعه پس از نمایش فیلم در كاخ جشنواره (برج میلاد) گفت: اگر فیلم خوب است و مردم آن را دوست دارند به خاطر بازی خوب بازیگران آن است كه همه بی‌ نظیر بودند و اگر ضعفی دارد من مقصر هستم و تلاش می كنم در فیلم های بعدی رفع كنم.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر كه قرار است 11 روز میزبان علاقه مندان هنر هفتم باشد ، امروز هفتمین روز خود را آغاز كرد .

علیمردانی با تاكید بر اینكه فیلم كوچه‌ بی‌‍‌ نام به هیچ وجه قصد مسخره كردن قشر مذهبی یا متوسط را ندارد، افزود: به همه شخصیت‌ های داستانم احترام گذاشته ‌ام و از اینكه عده ای با عینك روشنفكری بخواهند قشر غیرمذهبی را مسخره كنند مخالفم.

علیمردانی در باره قصه فیلم گفت: فیلم داستان خانواده ای است كه دوربین با آن ها همراه می‌شود و درفضای خانه می چرخد. دوربین لحظه های زندگی اعضای خانواده را ثبت می‌كند و ما سعی كردیم فضای ناتورالیستی را حفظ كنیم و به سمت واقع گرایی برویم. درعین حال سعی كردیم بار دراماتیك فضای واقعی را نیز وارد زندگی كنیم.

علیمردانی افزود: شاید یكی از مسایلی كه در فیلم آموختم، این بود كه تفاوت بین فیلم خوب، بد، ضعیف یا قدرتمند، انتقال بار دراماتیك است.

كارگردان «كوچه بی‌نام» در پاسخ به سوالی درباره سكانس آخر فیلم توضیح داد: می خواستم فضای سورئالیستی به فیلم بدهم و قداست پدر را در فضایی كه شكل زمینی ندارد و شبیه بهشت است، به تصویر بكشم. برای این كار هم 20 روز بعد از پایان فیلمبرداری، با آقای فرهادی به دنبال لوكیشن گشتم و صحنه آخر را گرفتم.

«باران كوثری» بازیگر فیلم نیز گفت : عوامل این فیلم به خصوص فرهاد اصلانی با دقت جزییات بازی را مشاهده و بازیگران را راهنمایی می كردند كه این راهنمایی را هیچگاه فراموش نمی كنم و تمایل دارم تا ابد در كنارش نقش پدر و دختر بازی كنیم.

وی ایفای نقش در كوچه بی‌ نام را نوعی ریسك و هدیه عنوان كرد و گفت: پس از توقیف دو فیلمی كه سال گذشته در آن بازی كردم ، وضعیت مناسبی نداشتم و بازی در این فیلم برایم جذاب بود.

وی با اشاره به تلاش های جمعی عوامل در پشت صحنه این فیلم اظهار كرد: حضور در كنار محمود كلاری كه به همراه فرزندش عهده دار مدیریت فیلمبرداری كوچه بی نام بود برای هر بازیگری نعمت است.

اصلانی بازیگر فیلم كوچه بی نام هم نقش خود در این فیلم را دشوار خواند و گفت: دلیل پذیرفتن این نقش رفاقت با كارگردان و حضور محمود كلاری مدیر فیلمبرداری باسابقه بود؛ به نظرم كلاری فیلمبرداری نمی كند بلكه معجزه می كند.

همچنین منصور لشكری قوچانی تهیه كننده این فیلم گفت: ابتدای امسال، زمانی كه روی تیزر فیلم سینمایی خط ویژه كار می كردیم، فیلمنامه كوچه بی نام به دستم رسید.

وی افزود: وقتی عوامل خوبی كنار یكدیگر جمع شوند و با انرژی و تمركز روی فیلمنامه ای كار كنند، حتما نتیجه آن خوب خواهد شد.

لشكری قوچانی خاطرنشان كرد: جشنواره امسال با برنامه «یك فیلم، یك سلام» خلاقیت زیادی را به وجود آورده است، به طوری كه توانستیم فیلم ها را پیش از شروع جشنواره معرفی كنیم.

وی با اشاره به اینكه تهیه كننده باید برای عوامل فیلم آرامش و آسایش به ارمغان آورد، اظهار كرد: وقتی عوامل فیلم بتوانند با آسایش كار كنند، راه برای خلاقیت هم باز می شود.

فرشته صدرعرفایی بازیگر نقش احترام در فیلم كوچه بی نام نیز درباره كم كار بودنش در سینما گفت: دلیلی برای كم كار بودن ندارم، اما همه ما فیلم ها را می بینیم و هنوز ضعف فیلمنامه در سینمای ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: نخستین برخورد بازیگر با كار، فیلمنامه آن است و مدتی بود كه فیلمنامه خوبی نخوانده بودم. سال قبل هم قرار بود در اثری بازی كنم كه چند روز قبل از آغاز تصویر برداری پایم شكست. در همان مدت بود كه فیلمنامه كوچه بی نام را خواندم.

این بازیگر افزود: نقش احترام به شكلی بود كه می توانستم درباره آن تحقیق و زوایای آن را كشف كنم و به همین دلیل هم آن را دوست داشتم.

محمود كلاری مدیر فیلمبرداری فیلم كه به همراه پسرش در این اثر سینمایی حضور داشت، گفت: ویژگی فیلمبرداری فیلم آن است كه هیچ ویژگی ندارد! كار خیلی پیچیده ای است كه فیلمبردار خودش را در اختیار فیلمنامه قرار دهد و كاملا در خدمت داستان باشد.

این فیلمبردار پیشكسوت سینمای ایران با اشاره به اینكه علیمردانی از كارگردانانی است كه به آرامی مسیر پیشرفت خود را طی می كند، اظهار كرد: هرچه زمان می گذرد، فیلم های بهتری از این كارگردان می بینیم؛ علیمردانی خودش را به شدت درگیر كار می كند.

كلاری افزود: نكته اساسی كه در فیلم وجود دارد این است كه فیلم، جنس ایرانی بودن دارد و تضاد میان نسل ‌ها را به خوبی به تصویر می كشد.

وی با بیان اینكه كوچه بی‌ نام به زندگی واقعی و جهان ما شباهت زیادی دارد، ادامه داد: به دلیل به تصویر كشیدن این روابط انسانی باید از علیمردانی تشكر كنیم.

پانته‌ آ بهرام بازیگر نقش فروغ نیز با اشاره به اینكه فیلمنامه ای مانند كوچه بی نام خیلی كم به دست بازیگران می رسد، عنوان كرد: این نوع فیلمنامه ها مانند هدیه آسمانی است و وقتی به دست آدم می رسد، راهی به جز قبول كردن آن ندارید.

ملیسا ذاكری هم كه دومین همكاری خود را با علیمردانی تجربه می كرد، گفت: در فیلم «مردن به وقت شهریور» با این كارگردان همكاری كرده بودم و امروز باعث افتخارم است كه در این خانواده حضور داشتم و در كوچه بی نام بازی كردم.

فراهنگ**7537**1601**

سرخط اخبار فرهنگ