۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۸:۲۹
کد خبر: 81497115
T T
۰ نفر
جهانگیری: ما برای هر حالتی از جمله شكست مذاكرات هم برنامه داریم

تبریز- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: در كشوی میز دولت برای هر حالت ، برنامه ای وجود دارد؛ اگر مذاكرات شكست بخورد و تحریم ها تشدید شود هم ما برنامه داریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز -شنبه- در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی افزود: ما در دو سه محور باید به سمت حل مشكلات می رفتیم كه یكی از این مسائل بحث های بین المللی بود؛ در شرایطی وجود داشتیم كه هر چند ماه یك تحریم جدید به بهانه های واهی وضع می شد.

وی با اشاره به اینكه تیم كارشناسی قوی و مقتدری مذاكرات هسته ای را دنبال می كند افزود: در طول 36 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می توانیم ادعا كنیم مدیرانی داریم كه كشور را می توانیم در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

جهانگیری ادامه داد: در طول 36 سال اخیر در كوره های مشكلات ، نیروهای آبدیده ای در كشور تربیت شده است.

وی با تاكید بر اینكه ما فرصت خطا نداریم گفت: باید در همه بخش ها از مدیران كارآزموده استفاده می كردیم كه در سیاست خارجی این اتفاق افتاد.

جهانگیری تصریح كرد: وزیر امور خارجه ما در مقابل 6 وزیر بزرگترین قدرت های جهان مذاكره می كند و ما از صحبت آنها متوجه می شویم كه مذاكرات به طور جدی دنبال می شود و به همین دلیل شاهد حمایت های مكرر رهبر معظم انقلاب از تیم مذاكره كننده هستیم.

وی با اشاره به اینكه تیم مذاكره كننده هسته ای ایران به بیانیه خواندن اكتفا نمی كند گفت: امروز با قاطعیت می شود گفت كه هیچ تحریم جدیدی در این 18ماه علیه ایران وضع نشده، برخی تحریم ها معلق شده، برخی منابع آزاد شده و از همه مهمتر حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شده است.

وی افزود: ما توانستیم بنیان تحریم های ظالمانه را قطع كنیم و راه توسعه كشور را پیش بگیریم؛ همچنین برنامه های دولت را در یك سناریو محدود نكرده ایم و حداقل چندین جلسه برگزار كرده و سناریوهای مختلفی را كه ممكن است پیش بیاید برنامه ریزی كرده ایم و راجع به بدترین سناریوها هم برنامه داریم. یعنی اگر حتی مذاكرات شكست بخورد و تحریم ها تشدید شود هم ما برای مدیریت كشور برنامه داریم.

جهانگیری اضافه كرد: در ستاد تدابیر اقتصادی، جلسات هیات دولت و جمع های دولت در ستاد هماهنگی اقتصادی بحث های زیادی انجام شده است؛ همچنین در مورد اینكه با نفت 40 دلاری چگونه برخورد كنیم و با نفت 100 دلاری نیز چگونه برخورد كنیم برنامه ریزی شده است.

وی اضافه كرد: ما در شرایطی كه اكنون قرار داریم با یك اتفاق بدی رو به رو شده ایم و آن، كاهش قیمت نفت است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: كاهش بهای نفت آثار مختلفی بر اقتصاد كشور می گذارد كه باید دقیقا بررسی كنیم و خودمان را با این شرایط هماهنگ كنیم.

وی گفت: یكی از آثار كاهش قیمت نفت ، روی بودجه دولت است؛ كاهش درآمد نفت نه تنها بر درآمد حاصل از صادرات نفت بلكه بر میزان درآمدهای مالیاتی و گمركی نیز اثر می گذارد.

جهانگیری ادامه داد: ما بسیار تلاش كردیم كه اقتصاد را از مسائل بغرنج مختلف نجات دهیم، خصوصا تورم و ركود؛ كه در این مدت توانستیم تورم 40 درصدی را به 16 درصد كاهش دهیم و در 6 ماهه نخست سال جاری به رشد اقتصادی بالای چهار درصد دست پیدا كنیم.

وی با تاكید بر اینكه در شرایط كنونی سیاست قطعی دولت برای سال 94 صرفه جویی در مصرف منابع است گفت: در تخصیص منابع باید دقت كنیم.

جهانگیری با اشاره به اختصاص بخشی از بودجه دولتی به نهادهای غیر دولتی گفت:‌ دولت نمی تواند به بخش غیردولتی بودجه بدهد و توضیح نخواهد كه منابع هزینه چه كارهایی شده است.

وی همچنین به لزوم اجرای پروژه های عمرانی در كشور گفت: ما هم اكنون در كشور با بیكاری و ركود رو به رو هستیم و لازمه حل آن، این است كه طرح های عمرانی اجرا شود؛ یكی از كارهای مهم ما در دولت یازدهم اولویت بندی طرح های عمرانی است؛ بودجه محدود است و هنر ما این است كه اولویت بندی كنیم و اولویت های اول را شناسایی و بر آن تمركز كنیم.

معاون اول رییس جمهوری با تاكید بر اینكه بخشی از طرح های عمرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود افزود: مدیرانی كه نتوانند چند طرح را به بخش خصوصی واگذار كنند معلوم است كه نمی خواهند در چارچوب سیاست های دولت عمل كنند.

وی گفت: این مساله یك سیاست قطعی است و بخش خصوصی باید بتواند با سهل ترین روش ها این طرح ها را در اختیار بگیرد.

جهانگیری با تاكید بر هزینه بر بودن اجرای كارها توسط دولت گفت: در سال جاری در آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم تعدادی از صندلی های مدارس دولتی را خالی كنیم و آنها را برای تحویل به مدارس غیرانتفاعی بفرستیم كه مدارس غیرانتفاعی برای یكسال 600 هزار تومان دریافت كردند در حالی كه هزینه هر فرد در مدارس دولتی یك میلیون و 800 هزار تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های بخش خصوصی گفت: یك كشور نیست كه مسیر توسعه را رفته باشد و بخش خصوصی آن فعال نشده باشد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یكی از دیگر حوزه هایی كه كاهش بهای نفت بر روی آن تاثیر می گذارد تراز تجاری ما است.

جهانگیری گفت: 88 درصد كالاهای وارداتی ما مربوط به كالاهای اولیه و واسطه ای است و 12 درصد شامل كالاهای مصرفی می شود كه اینها لازم است وارد كشور شود و البته در صورتی كه به بخشی از این نیاز نباشد محدودیت های وارداتی ایجاد خواهیم كرد.

وی با اشاره به افزایش 25 درصدی صادرات غیرنفتی در 10 ماه نخست سال جاری گفت: صادرات را باید جدی بگیریم و ما تصمیم گرفته ایم كه هر مانعی پیش روی صادرات است را برداریم؛ قطعا صادرات پیچیده و صادر كنندگان نیازمند علم روز هستند و باید به دانش روز متكی تر شوند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: در كالاهای صادراتی ارزش افزوده های بالایی وجود دارد و در این زمینه باید زنجیره های تولید را تكمیل كنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: حوزه دیگری كه كاهش قیمت نفت بر آن اثر می گذارد موضوع یارانه ها است؛ در میزان یارانه دریافتی سال 94 دریافتی مان قطعا كاهش پیدا خواهد كرد كه در این خصوص با مجلس شورای اسلامی به دنبال راهكار هستیم.

جهانگیری در این ارتباط گفت: این مساله یكی از مشكلات است و نمی توان تا پایان به همین ترتیب ادامه داد.

وی با اشاره به اینكه دولت دو جهت معیشت مردم و توسعه كشور را مورد توجه خود قرار داده است گفت: زندگی مردم در سال های گذشته سخت شده است و تورم زندگی روستایی در سال 91 و 92 بیشتر از تورم در زندگی شهری شده بود.

وی گفت: یكی از دیگر مباحثی كه در این زمینه مدنظر قرار دادیم موضوع طرح سلامت بود؛ هزینه ها به شكلی افزایش یافته بود كه رنج پرداخت پول در بیماری از رنج بیماری بدتر شده بود كه دولت در این موضع ورود پیدا كرد و هزینه های بیمارستان های دولتی كه باید از جیب بیماران پرداخت می شد از 37 درصد به كمتر از پنج درصد رسیده است.

وی همچنین به طرح امنیت غذایی اشاره كرد و گفت: تا اكنون به كسانی كه به نظر می آمد نیاز به غذای مناسب داشتند در موقعیت های مناسب سه -چهار نوبت در اختیارشان قرار گرفت.

جهانگیری با اشاره به اینكه در آستانه پیروزی انقلاب قرار داریم گفت: خداوند در این ایام نعمتی را به ما اعطا كرد و آن نعمت، نعمت آزادزیستن و حق اعمال اراده مردم بر سرنوشت خود است؛ 22 بهمن احقاق این نعمت بزرگ صورت گرفت و راهپیمایی بزرگ 22 بهمن تاكیدی است كه مردم بر این نعمت ها دارند.

وی ادامه داد: همه باید بكوشیم 22 بهمن روز هم پیمانی، وحدت، انسجام و عزم ملت ایران برای پیشرفت، توسعه و حل مشكلات باشد؛ روزی باشد كه عزت و اقتدار این ملت در صحنه جهانی به نمایش گذاشته شود.

جهانگیری اضافه كرد: باید بپذیریم كه در دنیا دوستان و دشمنانی داریم كه موفقیت ما دوستانمان را دلگرم و دشمنانمان را مایوس می كند.

وی انقلاب اسلامی را ثمره اسلام رحمانی دانست و گفت: این روزها چهره ای از اسلام می بینیم كه شباهتی به اسلام ندارد؛ هیچ كدام از این حركت ها ارتباطی با اسلام ندارد و اگر دقیق بررسی كنیم می بینیم كه یك جریان صهیونیستی پشت این قضیه است كه اسلام را می خواهد اینطور معرفی كند.

جهانگیری گفت: اسلام ما اسلامی است كه انقلابی را پیروز كرد كه در مقابل گلوله، گل نشان می داد و چهره رحمانی اسلامی را به مردم نشان می داد؛ ما از اسلام رحمت با خودی و شدت با دشمنان را آموخته ایم نه قهر با خودی و همنوایی با دشمن؛ كه این آموزه های انقلاب را باید همواره با خود داشته باشیم.

وی گفت: بزرگترین آرمان امام (ره) و شهدا كه همه همواره زنده اند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است كه باید از آنها حفاظت كنیم.

معاون اول رییس جمهوری اضافه كرد: انقلاب یك واقعه بزرگ در تاریخ بود و این سند بزرگ آزادی و مردم سالاری دینی بود كه ثبت شد و دوای درد امروز كشورهای منطقه همین آزادی و مردم سالاری دینی است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول 36 كه از عمرش می گذرد دستاوردهای زیادی در بخش های سیاسی و توسعه ای داشته است و هیچ بخشی هم اكنون قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی گفت: البته موانع توسعه كشور یكی پس از دیگری دارد برطرف می شود و یقینا تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد؛ مردم ما نباید احساس كنند كه كشورها منطقه از ما جلو افتاده اند؛ مردم ایران باید احساس كنند نظام مشكلی از آنها برطرف می كند؛ ما مسوولان مسولیت سنگینی بر دوشمان است كه مهمترین آن كم كردن آلام مردم و در پیش گرفتن توسعه است.

جهانگیری راه حل مشكلات كشور را عقل جمعی دانست و گفت: باید با هم همفكری كنیم؛ عزم ملی و عقل جمعی می تواند راه گشایی برای برون رفت از مشكلات باشد؛ تا زمانی كه به سهم مشترك نرسیم به راهكاری صحیح نمی توانیم دست پیدا كنیم.

وی گفت: دولت آقای روحانی كه در مقطع ویژه ای مسوولیت قبول كرد بعد از یك و نیم سال با فضل خداوند، پشتیبانی مردم و حمایت رهبر معظم انقلاب بر خیلی از مشكلات فائق آمدیم و امروز دیگر برخی دغدغه های گذشته وجود ندارد.

وی اضافه كرد: استان آذربایجان یكی از استان های مهم ایران است؛ این پایگاه هایی است كه در گذشته هم وجود داشته و باید بخش زیادی از توسعه كشور را به عهده بگیرد.

جهانگیری تصریح كرد: آذربایجان در تمامی بخش های مختلف سرآمد است و ما باید برای توسعه این استان برنامه داشته باشیم؛ باید موانع توسعه و پیشرفت شناسایی شود و كمك كنیم این موانع برطرف گردد.

وی همچنین بر توسعه شركت های دانش بنیان تاكید كرد و گفت: در استان هایی مثل اصفهان و آذربایجان شرقی همه زیرساخت ها وجود دارد و جهت گیری كه رهبری در توسعه علم و فناوری ترسیم كرده اند نمودش در شركت های دانش بنیان است.

جهانگیری گفت: تبریز می تواند یكی از پایگاه های مهم دانش بنیان در كشور باشد.

وی همچنین به موضوع دریاچه ارومیه اشاره كرد و گفت: یكی از نخستین مصوبات دولت تدبیر و امید احیای دریاچه ارومیه بوده و ما باید به كمك مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی نگذاریم دریاچه ارومیه از بین برود. حتی رییس جمهوری اعلام كرده كه اگر راه دارد از دریای خزر و جاهای دیگر به دریاچه ارومیه آب منتقل شود و نباید بگذاریم این دریاچه از بین برود.

وی همچنین از تشكیل كمیسیون كلانشهرها خبر داد و گفت: در این دولت كمیسیونی تحت عنوان كمیسیون كلانشهرها با گزارشی كه آقای قالیباف ارائه كرد تشكیل شد كه به ریاست وزیر كشور برگزار می شود و كارش این است كه درباره مسائل مرتبط با كلانشهرها بحث كند و به دولت بیاورد.

جهانگیری پس از جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، تبریز را به مقصد تهران ترك كرد.

سیام(3)**9189**م.ب/1449

سرخط اخبار سیاست