۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۳۸
کد خبر: 81498189
T T
۰ نفر
برگزاری مسابقات جام تختی در سه بخش مختلف گام بلندی برای توسعه كشتی است

كرمانشاه - ایرنا - سخنگوی فدراسیون كشتی گفت: برگزاری مسابقات كشتی جام جهان پهلوان تختی در بخش های آزاد، فرنگی و پهلوانی در واقع می تواند گام بلندی برای توسعه این رشته كه ورزش اول ما نیز به حساب می آید، باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علیرضا رضایی' روز یكشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه به سئوالات مختلف خبرنگاران در خصوص برگزاری مسابقات كشتی بین المللی جام جهان پهلوان تختی در كرمانشاه پاسخ داد.

وی با اشاره به حضور نزدیك به 300 كشتی گیر داخلی و خارجی در مسابقات جام جهان پهلوان تختی و در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا كه چرا فدراسیون تصمیم به برگزاری مسابقات در سه بخش آزاد، فرنگی و پهلوانی كرد؟ گفت: رقابت های جام جهان پهلوان تختی تا سال80 در هر دو بخش آزاد و فرنگی برگزار می شد كه از این سال به بعد این دو بخش از یكدیگر جدا و در قالب دو عنوان رقابت هایشان برگزار گردید.

رضایی افزود: تا سال گذشته مسابقات آزاد در قالب جام تختی و مسابقات فرنگی نیز در قالب جام یادگار امام (ره) برگزار می شد اما امسال تصمیم براین گرفته شد به دلیل هماهنگی بیشتر این دو بخش با یكدیگر مسابقات در یك قالب و به صورت همزمان برگزار شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به خاطر توجه به رده های سنی پایه، مسابقات جام یادگار امام كه در تقویم فیلا نیز به ثبت رسیده را امسال در رده سنی نوجوانان و به میزبانی مشهد برگزار كردیم تا مسابقات رده سنی بزرگسالان در قالب جام تختی و در كنار رقابت های آزاد برگزار شود.

سخنگوی فدراسیون كشتی افزود: از سوی دیگر پس از دریافت نامه از سوی اتحادیه جهانی كشتی در دو سال پیش كه طی آن اعلام شد مسابقات كشتی سنتی و بومی باید زیرنظر فدراسیون برگزار شود، تفاهم نامه ای با فدراسیون ورزش های پهلوانی منعقد و كشتی پهلوانی نیز به زیرمجموعه فدراسیون كشتی منتقل شد.

رضایی با بیان اینكه این تصمیم می تواند در رونق كشتی پهلوانی بسیار موثر باشد، خاطرنشان كرد: برهمین اساس و به خاطر در معرض توجه قرار گرفتن هرچه بیشتر این مسابقات، فدراسیون تصمیم گرفت تا رقابت های كشتی پهلوانی را نیز به مسابقات جام جهان پهلوان تختی كه یكی از مسابقات معتبر بین المللی محسوب می شود، اضافه كند تا به این وسیله مسابقات را به شكل رسمی در آورد.

وی یادآور شد: برای مسابقات پهلوانی جوایز بسیار خوبی در نظر گرفته شده به گونه ای كه به نفر اول 20 هزار دلار، نفر دوم 12 هزار دلار و نفر سوم هم هشت هزار دلار پاداش تعلق می گیرد.

دارنده هشت مدال قهرمانی المپیك و مسابقات جهانی و آسیایی، همچنین از تصمیم فیلا برای گنجاندن مسابقات كشتی ساحلی و كشتی با كمربند به مسابقات آسیایی 2018 اندونزی خبر داد و گفت: ایران در این دو بخش و حتی در رشته هایی نظیر كشتی با چوخه نیز این توانایی و پتانسیل را دارد كه در دنیا بدرخشد.

رضایی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایرنا، در خصوص ملاك انتخاب كشتی گیران منتخب ایران در دو بخش آزاد و فرنگی اظهار كرد: نفرات برتر مسابقات قهرمانی كشور و همچنین حضور در مسابقات قهرمانی جهان سال گذشته كه برخی از كشتی گیران نتوانستند نظر كادر فنی را بخوبی جلب كنند مهمترین ملاك انتخاب تیم های منتخب كشورمان در این مسابقات بود.

وی، همچنین با بیان اینكه مسابقات جام جهان پهلوان تختی یكی از مهمترین ملاك های مسوولین فدراسیون و كادر فنی تیم ملی برای حضور كشتی گیران در مسابقات مختلف جهانی و آسیایی است، یادآور شد: مطمئنا نفراتی از مدال آوران این مسابقات به رقابت های جام جهانی كشتی و مسابقات قهرمانی آسیا در هر دو بخش آزاد و فرنگی اعزام می شوند.

وی، یادآور شد: مسابقات آزاد و فرنگی در هشت وزن برگزار می شود و در هر وزن هم حدود پنج تا شش كشتی گیر حضور می یابند.

سخنگوی فدراسیون كشتی در ادامه با اشاره به اینكه 45 كشور جهان برای حضور در مسابقات دعوت شده اند، یادآور شد: تاكنون 20 كشور جهان از جمله آمریكا، روسیه، كره شمالی، پاكستان، عراق، چین، هندوستان، ساحل عاج، گرجستان، عراق، تركمنستان و ... برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی كرده اند كه با توجه به سایر تورنمنت های بین المللی كه در جهان برگزار می شود و كمتر از 10 كشور در آن شركت می كنند، آمار خوب و قابل توجهی است.

رضایی با اشاره به برگزاری مسابقات جام جهان پهلوان تختی در روزهای 23 و 24 بهمن، خاطرنشان كرد: در روز اول مسابقات چهار وزن آزاد و چهار وزن فرنگی و در روز دوم هم چهار وزن باقی مانده آزاد و فرنگی به اضافه كشتی پهلوانی برگزار می شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مسابقات جام جهان پهلوان تختی و اعتبار این مسابقات در بین كشورهای صاحب نام كشتی جهان، ابراز امیدواری كرد تا این رقابت ها به بهترین شكل ممكن برگزار شود و كرمانشاه باز هم بتواند شایستگی های خود را در میزبانی رویدادهای مهم بین المللی اثبات كند.

مسابقات كشتی جام جهان پهلوان تختی در بخش های آزاد، فرنگی و پهلوانی و با حضور 20 كشور جهان در سرسرای شش هزار نفری امام (ره) كرمانشاه برگزار می شود.

7458/8066