تعیین نرخ ارز توسط صرافان احتمال افزایش قیمت ها را به دنبال دارد

تهران - ایرنا - عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اختیار ارز در دست بانك مركزی ولی نرخ توسط صرافان تعیین شود، ایجاد اشكال می كند چون تا زمانی كه تامین كننده ارز دولت است تعیین كننده نرخ ارز هم باید دولت باشد.

ایرج ندیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بابیان آنكه واگذاری تعیین نرخ ارز به صرافان ایجاد سوال می كند، اظهار داشت: در گذشته بدون توجه به درآمد و هزینه های مردم، اعلام كردند كه قیمت خودرو را بازار تعیین می كند كه این امر افزایش قیمت را به دنبال داشت بنابراین آیا باید منتظر همین اتفاق در بازار ارز نیز باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال گرانی ارز با این تصمیم همانند قیمت خودرو وجود دارد كه در اقتصاد ایجاد مشكل می كند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس، افزود: سوال دوم این است كه كانون صرافان چقد ارز دارد و چگونه قیمت را تعیین می كند ولی قطع یقین نمی توانیم از طریق خرید و فروش قیمت ارز را تعیین كنیم.

این كارشناس اقتصادی خاطرنشان كرد: خرید و فروش به این معنی است كه با توجه به كشش بازار قیمت تعیین شود كه این نگران كننده خواهد بود و ممكن است اثر روانی بدی در بازار ایجاد كرده، افزایش قیمت ها را سبب شود لذا این تصمیم قابل اطمینان نیست.

به گزارش ایرنا، طبق ماده 8 مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، كانون صرافان مكلف است در محدوده زمانی مندرج در ماده (4) این مقررات هر یك ساعت یك بار میانگین موزون نرخ خرید صرافی ها و میانگین موزون نرخ فروش صرافی ها را محاسبه و در تارنمای خود اعلام نماید. نرخ های اعلام شده میانگین موزون معاملات انجام شده در یك ساعت است و شامل معاملات كل روز نمی گردد.

همچنین براساس ماده (9) آخرین نرخ محاسبه شده به شرح ماده (8) فوق، نرخ پایانی (Closing Rate) روز كاری خواهد بود.

ماده (10) نرخ شروع بازار (Opening Rate) در روز كاری بعد، نرخ پایانی بازار در روز كاری قبل با دامنه تغییرات 0.2 ± درصد خواهد بود.

ماده (11) كانون صرافان موظف است تا ساعت 11 هر روز میانگین موزون نرخ ارز روزانه كل خریدها و میانگین موزون نرخ ارز كل فروش ها در روز كاری قبل را محاسبه و در تارنمای خود قرار دهد.

تبصره: اطلاعات مربوط به نوع ارز، نرخ ارز و حجم معاملات انجام شده، از طریق سامانه سنا در اختیار كانون صرافان قرار خواهد گرفت.

اقتصام(4)س.م**1558
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست