۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۹
کد خبر: 81499175
T T
۰ نفر

آيا نوروزي خاكستري در انتظار خوزستان است؟

۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۹
کد خبر: 81499175
آيا نوروزي خاكستري در انتظار خوزستان است؟

اهواز-ايرنا-غلظت گردوغبار روز يكشنبه كه تعطيلي مدارس و ادارات 12 شهرستان خوزستان را به دنبال داشت ، به نظر مي رسد امسال در استقبال از نوروز مي خواهد در كنار مردم اين استان باشد و خوزستاني ها امسال نوروزي خاكستري را تجربه كنند.

امسال گردو غبار در خوزستان تنها 12 بار ميهمان خوزستاني ها شد اما خاطره گردو غبارهاي شديد سال هاي 88 را براي مردم خوزستان تكرار كرد و اين بار با غلظتي بيش از 10 هزار ميكروگرم كه حتي دستگاه هاي سنجش نيز قادر به اندازه گيري بيش از اين ميزان نبودند ،مردم خوزستان را كمتر از دوماه مانده به پايان سال غافلگير كرد.

ميزان غلظت گردو غبار روز يكشنبه در اهواز به بيش از هشت هزار و در ماهشهر به بيش از 10 هزار ميكروگرم بر متر مكعب رسيد در حالي كه ميزان ذرات معلق در هوا در حالت طبيعي 150 ميكروگرم است؛ با اين حال مردم بيشتر شهري هاي خوستان در دوهفته گذشته شرايطي را به لحاظ آب وهوايي تجربه كرده اند كه مي تواند مضرات بسياري را براي آنها به دنبال داشته باشد.

بروز پديده گردو غبار در خوزستان از دو هفته گذشته تاكنون موجب تشكيل ستادهاي بحران در شهرهاي مختلف اين استان شده و به تبع آن اين ستاد در اهواز نيز به دليل غلظت بيش از حد اين پديده تشكيل شده است.

استقرار تيم هاي امداد،توزيع ماسك در ميدان هاي اصلي و همچنين توزيع شير در برخي مناطق شهر براي كاهش اثرات اين پديده بر دستگاه تنفسي در دستور كار فرمانداري اهواز قرار گرفته، و تمامي مراكز امدادرساني نيز در اين شهر در حال آماده باش هستند.

در ديگر شهرستان هاي خوزستان نيز كه درگير پديده گرد و غبار هستند، وضعيت مانند اهواز است؛ در آبادان تمامي مدارس در نوبت بعدازظهر تعطيل شده و به دنبال آن مدارس ماهشهر، هنديجان، دشت آزادگان، كارون، باوي، اميديه، حميديه، خرمشهر، و رامشير نيز با تصميم ستاد هاي بحران شهرستان ها تعطيل شده اند.

بايد اذعان كرد اين گونه تعطيلي ها تنها اقداماتي پيشگيرانه براي كاهش اثرات منفي ريزگردها بر سلامت مردم است و به نظر مي رسد بايد براي حل اين مشكل به دنبال راهكاري هايي عملي بود.

سه شنبه هفته گذشته مجمع نمايندگان خوزستان ديداري با معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور داشتند كه در اين ديدار نماينده هاي خوزستاني مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر ضرورت تشكيل كميته بحران با موضوع ريزگردها در هيات دولت،خواستار پيگيري مجدانه دولت در اين مساله شدند.

خشك شدن بخش تالاب هورالعظيم، وجودكانون هاي پرخطر در اطراف شهر اهواز و چشمه هاي جوشان خاك در اطراف برخي شهرهاي اين استان، اجرايي نشدن عمليات 200هزار هكتاري بيابان زدايي در خوزستان و همكاري نكردن ساير كشورهاي همسايه براي مبارزه با اين پديده از جمله مسايلي بود كه به عنوان عوامل تشديد گرد و غبار در خوزستان، در اين نشست مطرح شد.

سال ها است كه مساله ريزگردها در دولت هاي مختلف در دستور كار قرار گرفته اما هيچ گاه اقدامي موثر درجهت كاهش مشكلات انجام نشده است.

به نظر مي رسد با جدي تر شدن مساله گردوغبار و تاثيرات منفي اين پديده در زندگي مردم، دولت بايد براي همكاري بين المللي براي كاهش اثرات ريزگردها اقداماتي عملي را در دستور كار قرار دهد.

فاطمه كريم زاده

/7161/6037