۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۹
کد خبر: 81500905
T T
۰ نفر

اينجا اهواز؛ مردم خاك تنفس مي كنند!

۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۹
کد خبر: 81500905
اينجا اهواز؛ مردم خاك تنفس مي كنند!

تهران - ايرنا - سايت خبري انتخاب مي نويسد :غلظت گرد و غبار در شهرهاي استان خوزستان از صبح امروز همچنان روبه افزايش است.

به گزارش «انتخاب»، شهريار عسكري مدير روابط عمومي محيط زيست استان خوزستان درخصوص آخرين وضعيت گرد و غبار در استان بيان كرد: اكنون ميزان غلظت گرد و غبار در شهرستان شوش 160 ، انديمشك 127، بهبهان 227 ، دزفول154، سوسنگرد 505، ماهشهر 95 و اميديه 95 ميكروگرم بر مترمكعب است.

وي اظهار كرد: غلظت گرد و غبار در شهرهاي استان خوزستان از صبح امروز همچنان روبه افزايش است.

منشا آلودگي هواي اهواز منشاء داخلي است

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از ارائه آگاهي‌هاي ضروري و آموزش مداوم به ساكنين مناطق آلوده به ريزگردها و توزيع ماسك‌هاي با كيفيت و مناسب در مواجهه با ريزگردهاي اهواز خبر داد و گفت: كليه مراكز درماني استان نيز براي ارائه خدمات به مراجعان در آماده‌باش كامل به سر مي‌برند.

دكتر خسرو صادق‌نيت در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوي وزارت بهداشت در جهت كاهش آسيب‌هاي ناشي از آلودگي هواي اهواز اظهار داشت: منشا آلودگي هواي اهواز منشاء داخلي است و از اين رو دو سري اقدامات در حوزه پيشگيري و درمان با هدف كنترل آسيب و درمان افراد با مشكلات قلبي و تنفسي تاكنون انجام شده است.

وي يادآور شد: ارائه آموزش‌هاي مداوم به مردم در خصوص نحوه مقابله با ريزگردها، آگاه‌سازي مردم نسبت به ساعات اوج حضور ريزگردها و شدت آلودگي و تشريح بايدها و نبايدهايي كه مردم در اين ساعات بايد به آن توجه كنند تا كمترين آسيب متوجه آنها شود، از جمله اقدامات انجام شده است.

مراجعه 261 نفر به اورژانس اهواز طي روز گذشته

رئيس مركز اورژانس خوزستان با بيان اين كه روز گذشته 261 نفر در اثر مشكلات ناشي از گرد و خاك به اورژانس بيمارستان‌هاي اهواز مراجعه كردند، گفت: از اين تعداد، 9 بيمار به صورت عادي و 6 نفر در بخش‌ مراقبت‌هاي ويژه بستري شدند.

شهريار ميرخشتي اظهار كرد: از تعداد مراجعه‌كنندگان به بيمارستان‌ها در روز گذشته، 246 نفر ترخيص شده‌اند.

وي افزود: مركز اورژانس اهواز، روز گذشته 81 ماموريت انجام داد كه در اين ماموريت‌ها، 51 مورد درمان در محل انجام شد.

علت تشديد گرد و غبار در اهواز

مدير ملي كارگروه مقابله با پديده گرد و غبار با تاكيد بر اينكه گردو غباربا غلظت بالا ناشي از استمرار خشكسالي در كشور است گفت: هر سال اين وضعيت با تداوم خشكسالي و كاهش بارندگي و رطوبت خاك شدت مي يابد.

ضياء الدين شعاعي، افزود: مطابق معمول جريان هاي بادي كشور از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و اين همان جريان هايي است كه غبار را از بين النهرين و عراق و بخشي از جنوب استان ايلام و قسمت غرب اهواز با خود وارد مي كند و كشور را تحت تاثير قرار مي دهد.

به گفته وي، در فصول زمستان و سرد به صورت استثنايي با جريان هايي مواجه مي شويم كه از سمت عربستان وارد كشور مي شود و جريان كاملا بر عكس مي شود.

شعاعي ادامه داد: هفته گذشته اين جريان در اهواز اتفاق افتاد و متاسفانه به دليل سرعت باد از بيابانهاي جنوب و جنوب شرق اهواز و اطراف حميديه، بار سنگين غبار را با خود همراه و به غلظت باور نكردني 10 هزار ميكروگرم بر مترمكعب رسيد. همان اتفاقي كه براي روز يكشنبه نيز پيش بيني شده بود و به وقوع پيوست ولي خوشبختانه طي امروز و چند روز آتي، تراكم ابر بر آسمان اهواز خواهيم داشت كه از شدت وقوع حادثه مي كاهد.

وي گفت: بر طبق آخرين اخبار، بار سنگين غبار مي تواند از تپه هاي ماسه اي اطراف فكه در اهواز ناشي شود ولي متاسفانه به دليل ابري بودن هوا امكان پيش بيني دقيق منبع وجود ندارد. آنچه مشخص است در جنوب اهواز داراي بار گرد و غبار شده است كه خوشبختانه طبق آخرين آمار با افزايش رطوبت هوا مي توان به كاهش شدت گرد و غبار اميدوار بود.

مدير ملي مقابله با پديده گرد و غبار با بيان اينكه كانون گرد و غبار امروز اهواز داخلي است، اظهار كرد: بادي كه از روي خليج فارس عبور كرده بار داشته است و نه در حدي كه امروز در اهواز مشاهده شد.

وي ادامه داد: علي رغم انتظارات كه نبايد اين سرعت باد منجر به چنين شدت پديده گرد و غباري شود، به دليل خشكي شديد زمين اين پديده با اين حجم غلظت رخ مي دهد.

شعاعي تاكيد كرد: پيش بيني ها حاكي از آن است كه اين پديده تا ظهر روز چهارشنبه كه همچنان جهت باد شمالي_ جنوبي است، ادامه خواهد داشت ولي اميدواريم با افزايش رطوبت خاك، ميزان تاثير شرايط زميني براي شدت پديده كاهش يابد.

مدير ملي مقابله با پديده گرد و غبار با تاكيد بر اين موضوع كه اين مشكلات ناشي از استمرار وضعيت خشكسالي در كشور است، تصريح كرد: متاسفانه هر سال وضعيت اين حوزه با شدت يافتن خشكسالي و كاهش بارندگي و رطوبت خاك شدت مي يابد.

شعاعي افزود: اگر پيش از اين بادي با سرعت 10 متر بر ثانيه باعث وقوع گرد و غبار مي شد، در حال حاضر بادي كه با سرعت 5 متر بر ثانيه از آبادان شروع شده و در اهواز به 8 متر بر ثانيه هم نرسيده است منجر به چنين گرد و غباري با اين حجم غلظت شده است.

وي اظهار كرد: بي شك تا دوره خشكسالي به پايان نرسد، پديده گرد و غبار در كشور ادامه خواهد داشت و چه بسا شاهد افزايش اين پديده يا افزايش غلظت پديده گرد و غبار باشيم.

مدير ملي كارگروه مقابله با پديده گرد و غبار با بيان اينكه گرد و غباري كه سال هاست كشور را درگير خود كرده از دو منبع داخلي و خارجي منشاء مي گيرد، افزود: متاسفانه هيچ تفكيكي بين اين دو منبع وجود نداشت و همچنين شناسايي دقيقي از كانون هاي فعال تر صورت نگرفته بود كه خوشبختانه به همت كميته علمي و تحقيقاتي كارگروه اين موارد شناسايي و مشخص و نخستين ضرورت اقدامات علمي آينده برطرف شد.

شعاعي ادامه داد: اگرچه يكي از مواردي كه در برنامه هاي پيش بيني شده مورد توجه قرار گرفته است، تقويت زيرساخت هاي سازمان هواشناسي است اما نبايد از ضرورت تكميل اطلاعات پايش هاي زميني غافل شد. زيرا در كنار عامل باد، ميزان رطوبت خاك يكي از عوامل اصلي در ايجاد و افزايش غلظت گرد و غبار است.

وي افزود: متاسفانه امسال شرايط خشكي زمين در ايران نسبت به سال گذشته شدت بيشتري داشته است و پيش بيني ها نيز حاكي از افزايش اين شدت خشكي زمين در سال آينده است.

مدير ملي كارگروه مقابله با پديده گرد و غبار با يادآوري دستور رئيس جمهور براي تشكيل جلسه اضطراري با حضور نمايندگان كليه دستگاه هاي مربوطه به منظور ارائه برنامه واكنش سريع در خصوص پديده گرد و غبار خوزستان، گفت: تلفيق برنامه هاي ارائه شده از سوي دستگاه ها براي ارائه در هيات دولت آماده است.

شعاعي تاكيد كرد: همچنين مقرر شده، سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري و استانداري خوزستان در هفته آينده، جلسه اي جهت برنامه ريزي و آغاز عمليات اجرايي طرح واكنش سريع مبني بر كنترل كانون هاي منشاء با تاثير بالا و همچنين تهيه و آغاز عمليات اجرايي برنامه بلند مدت براي كاهش اثرات پديده گرد و غبار برگزار كند.

وي تصريح كرد: البته بايد بپذيريم كه ايران به دليل شرايط خشكسالي با اين پديده درگير است و اقدامات برنامه ريزي شده نمي تواند منجر به بهبود كامل شرايط در كوتاه مدت شود.

منبع/ انتخاب

اول **
۰ نفر