۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۰۸
کد خبر: 81501022
T T
۰ نفر
تردیدها و امیدها پس از مذاكرات مونیخ؛ توافق دور یا نزدیك

تهران - ایرنا - دور تازه مذاكرات هسته ای ایران و آمریكا در حاشیه پنجاه و یكمین كنفرانس امنیتی مونیخ در حالی پایان یافت كه در كنار تردیدها برای حل برخی موضوعات پیچیده و نیز كارشكنی های مخالفان این مذاكرات، امیدها برای رسیدن به توافق همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هتل «بایریشرهوف» مونیخ از روز جمعه (17 بهمن / 6 فوریه) به مدت سه روز میزبان محمد جواد ظریف و جان كری وزیران امور خارجه ایران و آمریكا و معاونان و كارشناسان دو طرف بود تا بار دیگر برای رسیدن به توافق جامع تلاش كنند.

ظریف در آستانه سفر به مونیخ اعلام كرد كه اكنون زمینه رسیدن به توافق هسته‌ای فراهم شده و یكی از مسائل مورد بحث میزان و سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

تعداد و نوع سانتریفیوژهای فعال در تاسیسات هسته‌ای ایران و چگونگی اتصال آنها از موضوعاتی است كه كشورهای غربی، به ویژه آمریكا نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای دارند.

آخرین روز مذاكرات مونیخ یعنی ( یكشنبه 19 بهمن ماه ) همزمان با بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و كاركنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی بود كه ایشان به صراحت و برای نخستین بار درباره ضرب الاجل تعیین شده از سوی آمریكا برای رسیدن به توافق سیاسی یا كلی تا 24 مارس به صراحت اظهار نظر كردند كه بازتاب های وسیعی در رسانه های خارجی داشت.



** تاكید بر انجام توافق در یك مرحله

رهبر معظم انقلاب در این دیدار با اشاره به اظهارات مكرر آمریكایی ها كه می گویند «توافق نكردن بهتر از توافق بد است» افزودند: ما هم همین عقیده را داریم و معتقدیم توافق نكردن بهتر از توافقی است كه به ضرر منافع ملی و زمینه ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند : من با توافقی كه بتواند انجام شود موافقم اما با توافق «بد» موافق نیستم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درخصوص توافق دو مرحله ای كه ابتدا توافق بر اصول كلی و بعد از مدتی توافق بر جزئیات باشد، خاطرنشان كردند: چنین توافقی پسندیده نیست زیرا با تجربه ای كه از رفتار طرف مقابل داریم، توافقِ صِرف در كلیات، وسیله ای خواهد شد برای بهانه گیری های پی در پی در جزئیات.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تاكید بر اینكه «تحریم ها باید به معنی واقعی كلمه برداشته شوند»، افزودند: مفاد این قرار داد نیز باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تأویل باشد و مفاد توافق نباید به گونه ای باشد كه طرف مقابل كه عادت به چانه زنی دارد، در قضایای مختلف بهانه جویی كند.



** كری: توافق كلی به دست نیاید، مذاكرات ادامه پیدا نمی كند

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب، جان كری وزیر امور خارجه آمریكا در مصاحبه با شبكه تلویزیونی ان.بی. سی آمریكا اعلام كرد: اگر در مذاكرات هسته‌ای با ایران، تا اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) توافق كلی (سیاسی) به دست نیاید، این مذاكرات ادامه پیدا نخواهد كرد.

وی تصریح كرد: 'اگر نتوانیم در عرض هفته‌های آینده تصمیم‌های اساسی بگیریم، تمدید مذاكرات واقعا امكان پذیر نخواهد بود'.

طرفین ضرب‌الاجلی چهار ماهه (تا 24 مارس 2015 - 4 فروردین 1394) برای رسیدن به توافق كلی تعیین كردند تا پس از آن، در صورت لزوم از بقیه زمان باقی‌مانده تا آخر ژوئن (10 تیر 1394) برای نهایی كردن جزییات فنی و تهیه پیش‌نویس (نهایی) استفاده شود.

در متن توافقی كه بعد از تمدید مذاكرات از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد، معیار مشخصی برای «توافق كلی» ارائه نشده اما به نظر می‌آید منظور، توافق بر سر اختلافات اساسی مانند ظرفیت غنی‌سازی و زمان‌بندی رفع تحریم‌ها باشد.

شبكه خبری بی.بی. سی در گزارشی اعلام كرد: تاكید جان كری بر رسیدن به توافق كلی در مهلت تعیین‌شده و بعد از آن ادامه مذاكرات بر سر جزئیات، در حالی صورت می‌گیرد كه رهبر ایران گفت كه توافق در مورد كلیات و جزئیات باید هم‌زمان به دست بیاید.



** اوباما: مسایل موجود با ایران، دیگر فنی نیست

باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا نیز روز دوشنبه (20بهمن ماه ) در كنفرانس خبری مشترك با 'آنگلا مركل' صدراعظم آلمان در واشنگتن درباره مذاكرات هسته‌ای با ایران گفت: در این مرحله، مسائل موجود با ایران دیگر فنی نیست بلكه اكنون به اراده و خواست سیاسی مربوط می‌شود.

وی زمانی را كه صرف مذاكرات هسته‌ای با ایران شده 'مثمر ثمر' توصیف كرد و گفت كه از شكاف‌ها میان دو طرف كاسته شده و ایران توافق موقت ژنو را رعایت كرده است و اكنون باید قادر به پاسخ مثبت به توافق نهایی باشد.

باراك اوباما در پاسخ به سوال خبرنگاران همچنین درباره تمدید مذاكرات اظهار داشت: اگر ایران با فرمول اساسی كه غرب خواهان آن است موافقت نكند او تصور نمی‌كند تمدید مذاكرات مفید باشد.



** شرط آمریكا برای تمدید مذاكرات

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: وزیر خارجه آمریكا در مصاحبه ای هرگونه تمدید مذاكرات در مورد برنامه هسته ای ایران را رد كرد و گفت مگر اینكه چارچوب كلی در مورد توافق مشخص شود.

این رسانه ادامه داد، جان كری در مصاحبه با شبكه 'ان بی سی' كشورش گفت: تنها شانسی كه می توانم برای تمدید مذاكرات هسته ای ایران تصور كنم این است كه شما واقعا شاهد خطوط اصلی و كلی در مورد توافق باشید.

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت: رهبر عالی ایران گفت كه توافق نكردن با قدرت های بزرگ در زمینه برنامه هسته ای كشور متبوعش را بر دستیابی به توافقی كه در آن منافع ملی تضعیف شود، ترجیح می دهد.

به نوشته این رسانه غربی، رییس جمهوری ایران نیز برداشتن تحریم های تحمیل شده غرب بر ایران به خاطر برنامه هسته ای این كشور را اولویت خود قرار داده اما رهبر عالی ایران در برابر امتیازهایی كه می تواند در این راستا واگذار شود، 'خطوط قرمز'ی را تعیین كرده است.

به نوشته فرانس پرس، ظریف نیز پس از دیدار با همتای آمریكایی اش در مونیخ، در سخنانی كه بازتابی از اظهارات رهبر عالی ایران بود ، گفت كه تصور نمی كنم چنانچه توافقی نداشته باشیم، به آخر دنیا رسیده باشیم. (در آن صورت) ما تلاش خود را كرده ایم و شكست خورده ایم. راه های دیگری می یابیم.



**موگرینی: نباید فرصت توافق هسته‌ای را از دست بدهیم

به گزارش رسانه های غربی، «فدریكا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از دیدار با محمد جواد ظریف در حاشیه كنفرانس امنیتی مونیخ گفت:‌ نباید فرصت دستیابی به یك توافق در مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را از دست داد.

موگرینی پس از این دیدار در صفحه توییتر خود نیز نوشت: لازم است كه این مذاكرات به پایان برسد ما نمی‌توانیم فرصت دستیابی به یك توافق را از دست بدهیم.



** تردید آمانو درباره توافق تا مارس

این در حالی كه است مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رسیدن به توافق تا پایان ماه مارس تردید دارد.

'یوكیا آمانو' روز جمعه در گفت و گو با رادیو ‍رژیم صهیونیستی بار دیگر ادعا كرد تهران تاكنون به برخی از سووالات در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ نداده است.

وی گفت: بعید به نظر می‌رسد یك توافق میان ایران و جامعه بین‌الملل پیش از ضرب الأجل ماه مارس حاصل شود.

آمانو ادعاهای پیشین خود را تكرار كرد و افزود: ایران تاكنون به برخی سووالات درباره برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ نداده است.

مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین روز جمعه در حاشیه كنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان با یووال اشتاینیتز وزیر امور استراتژیك رژیم صهیونیستی دیدار و درباره مذاكرات هسته‌ای گفت‌وگو كرد و پس از این دیدار گفت كه موضع این رژیم را در قبال مسأله هسته‌ای ایران درك می‌كند.

وزیر امور استرات‍ژیك ر‍ژیم صهیونیستی نیز تأكید كرد: هرگونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران باید تضمین كند كه این كشور از ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای در آینده برخوردار نخواهد بود.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفته است كه تمام تلاش خود را بكار خواهد بست تا توافق شكل نگیرد.



** توافق چند ماه بیشتر داوم نخواهد آورد

همزمان با مذاكرات مونیخ، شورای سردبیری 'واشنگتن پست' با انتشار یادداشتی انتقادی نسبت به دولت اوباما، از احتمال توافق با ایران در آینده نزدیك ابراز نگرانی و دولت اوباما را متهم كرد كه در برابر ایران رویه‌ 'مدارا' در پیش گرفته و به قدرت‌طلبی ایران در منطقه نیز تن داده است.

شورای سردبیری این روزنامه‌ مطرح آمریكایی، از موضع كنگره‌ آمریكا با اكثریت جمهوری‌خواه كه خواهان تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران‌ هستند، حمایت و ادعا كرد توافق در شرایطی كه شكاف و اختلاف میان دولت و كنگره تا این اندازه بالاست، چند ماه بیشتر دوام نمی اورد.

آنها معتقدند كه باراك اوباما و كابینه‌اش در طول مذاكرات نتوانسته اند مانع از 'قدرت‌گیری بیشتر ایران' در منطقه شوند.

واشنگتن پست نوشت حالا كه مذاكرات به مرحله‌ای رسیده كه بیشتر بحث‌ها صرفا بین ایران و آمریكا و نه دیگر كشورهای موسوم به 1+5 است، به‌نظر می‌رسد آمریكا در روندی تدریجی، بیشتر به خواسته‌های ایران تن می‌دهد و از جمله شمار بیشتری از سانتریفیوژ در تاسیسات اتمی ایران را می‌پذیرد.



**یادداشت مشترك وزرای خارجه‌ آلمان، بریتانیا، فرانسه

شورای سردبیری 'واشنگتن پست' در حالی این یادداشت را منتشر كرده كه چندی پیش وزرای خارجه‌ آلمان، بریتانیا، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشت مشتركی در این روزنامه، از مذاكره‌ با ایران دفاع كردند.

فرانك والتر اشتاین‌مایر، فیلیپ هموند، لوران فابیوس و فدریكا موگرینی در این یادداشت مشترك تاكید كردند كه تنها راه‌حل ماندگار حل این مناقشه‌ طولانی، توافق با ایران از راه دیپلماسی و مذاكره است.

آن‌ها با دفاع از توافق اتمی ژنو، تاكید كردند كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر از هر زمان به تاسیسات و اسناد ایران دسترسی و نظارت دارد و می‌تواند به جامعه‌ جهانی با اطمینان بیشتری گزارش‌دهی كند.

این چهار سیاستمدار از جامعه‌ جهانی و مخالفان مذاكره خواسته بودند تا به مذاكره 'فرصت' و 'زمان' دهند.



**غنی‌سازی مشترك با روسیه، راه حل احتمالی توافق نهایی

همزمان با مذاكرات هسته ای در مونیخ، تارنمای رادیو صدای آلمان نیز نوشت: چگونگی غنی‌سازی اورانیوم در ایران از جمله موانع دست‌ یابی طرفین مذاكرات به توافق نهایی هسته‌ای عنوان می‌شود و غنی‌سازی مشترك توسط ایران و روسیه می تواند راه حلی برای این اختلاف باشد.

دویچه وله افزود: غنی سازی اتمی ظاهرا جدی تر از قبل در دستور كار مذاكرات جاری قرار دارد و در حال حاضر غنی‌سازی مشترك اورانیوم توسط ایران و روسیه كه در مورد آن تفاهم شده می‌تواند راهی برای حل این اختلاف باشد.

وی با استناد به سخنان ظریف در آستانه سفر به مونیخ مبنی بر اینكه یكی از مسائل جاری مورد بحث میزان و سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران است، نوشت: آمریكا معتقد است برای اطمینان از صلح ‌آمیز بودن فعالیت‌ های هسته‌ای ایران باید فعالیت‌ های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در این كشور به گونه‌ موثری قابل كنترل و محدود شود.

یكی از راه های اطمینان ‌بخشی كه پیشتر نیز در باره آن بحث شده همكاری جمهوری اسلامی با یك كشور خارجی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم است كه ظاهرا جدی‌تر از قبل در دستور كار قرار دارد.



** غنی‌سازی حق ایران است

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه نیز در آستانه سفر به قاهره در مصاحبه با روزنامه الاهرام مصر كه امروز (دوشنبه) منتشر شد، گفت: ایران حق فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله غنی‌سازی اورانیوم را دارد.

وی با اشاره به نقش مهم روسیه در مذاكرات هسته‌ای ایران افزود: موضع ما بر اساس این اعتقاد است كه ایران حق فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را از جمله غنی سازی اورانیوم و البته تحت نظارت آژانس بین‌المللی اتمی دارد.

وی ابراز امیدواری كرد با ادامه مذاكرات هسته‌ای ایران كسی به دنبال منافع یكجانبه درباره موضوعی كه به راه حلی متوازن نیاز دارد، نباشد.



** توافق با گذشت زمان سخت تر می شود

در همین حال،‌ 'جن ساكی' سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در گفت و گو با تلویزیون فارسی صدای آمریكا با اشاره به دیدار 90 دقیقه ای كری و ظریف اظهار داشت: این دیدار برای رسیدن به توافقی بود كه هنوز همه اجزای آن به طور كامل در كنار هم قرار نگرفته است.

وی با بیان اینكه هدف ما رسیدن به توافق جامع تا پایان ماه مارس است، افزود: هر چه زمان می گذرد توافق سخت تر می شود.

او گفت: با این حال طرفین گفت و گوهای سختی را پیش می برند و در مورد همه موضوعات صحبت می كنند و مذاكرات بیشتری را در ماه ها و هفته های پیش رو خواهیم داشت.



** تاكید رهبر ایران برای توافق همزمان بر سر كلیات و جزییات

شبكه تلویزیون فارسی بی.بی. سی نیز درباره بیانات رهبر معظم انقلاب با استناد به این بخش از سخنان ایشان كه «توافق در مورد كلیات و جزئیات باید همزمان و در یك جلسه واحد به دست آید» و اینكه «توافق نكردن بهتر از توافقی است كه با منافع ملت ما در تضاد باشد و باعث تحقیر ملت بزرگ ایران شود»، اعلام كرد كه این سخنان نشانه های آشكاری از جدیت ایران در تلاش برای حل و فصل اختلافات داشت.

این رسانه غربی ادامه داد: آیت الله خامنه ای مشخصا به مواردی مثل توقف توسعه سانتریفیوژها، توقف غنی سازی 20 درصد و توقف فعالیت ها در اراك و فردو به عنوان نمونه تلاش ایران برای دستیابی به توافق اشاره كرد اما هشدار داد كه طرف مقابل 'زیاده خواهی' می كند. ایشان حتی در هنگام برشمردن موارد تاریخی كه جمهوری اسلامی عملكرد 'منطقی' از خود نشان داده، به پذیرش قطعنامه 598 اشاره كرد كه در فضای سیاسی ایران مقایسه معنی داری تلقی می شود.



**زمان درگیری نیست

روزنامه'هافینگتون پست' نیز روز یكشنبه در نوشتاری به بررسی اختلاف دولت و كنگره آمریكا در پی دعوت از نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: اكنون زمان این درگیری های زبانی نیست و باید بر مذاكرات با ایران متمركز شد.

'آبراهام فاكسمن' مدیر عمومی سازمان صهیونیستی 'اتحادیه ضدافترا' در تفسیری برای این نشریه آمریكایی نوشت: در حالی كه زمان برای دست یافتن به توافق رو به اتمام است، اختلاف های زیادی در مورد تحقق اهداف مد نظر بروز كرده است.

وی بیان كرد: اختلاف ها در این مورد نیست كه آیا دیپلماسی بهترین راه برای حل موضوع است زیرا همه در این مورد توافق نظر دارند.



** تذكر رهبر عالی ایران درباره توافق هسته ای

به گزارش ایرنا، روزنامه تایمز لندن نیز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص توافق هسته ای با گروه 1+5، نوشت: رهبری ایران ضمن ابراز تمایل درخصوص رسیدن به یك توافق هسته ای با غرب نسبت به تحمیل شرایط از سوی طرف های مذاكره كننده هشدار داد .

این روزنامه اضافه كرد: رهبری ایران پیشنهاد كرد كه تهران خواهان لغو سریع تحریم ها است بجای اینكه تدریجا همانگونه كه شش قدرت درگیر در این مذاكرات تمایل دارند ، لغو شوند.

این روزنامه افزود: محمد جواد ظریف بعد از مذاكراتش با 'جان كری' وزیر خارجه آمریكا و دیگر همتایان بین المللی اش از جمله 'فیلیپ هاموند' وزیر خارجه انگلیس گفت كه این فرصتی است كه ایجاد شده و نیاز است از آن استفاده كنیم و ممكن است این مساله دیگر تكرار نشود .



** حمایت رهبر ایران از دیدگاه روحانی

شبكه انگلیسی «بی بی سی» نیز در گزارشی اعلام كرد: آیت الله خامنه ای رهبری عالی ایران گفت كه ایران عدم وجود توافق هسته ای را بر عقد توافقنامه بد كه منافع ایران را تضعیف كند، ترجیح می دهد .

این شبكه تلویزیونی افزود: رهبر عالی ایران گفت كه 'نباید در مذاكره، یك طرف با رفتار غیر منطقی تلاش داشته باشد كه هر آنچه مورد خواسته او است، محقق شود.'

بی بی سی افزود: این اظهارات بدنبال مذاكرات صورت گرفته میان ایران و آمریكا در حاشیه كنفرانس امنیتی مونیخ صورت گرفت.

این شبكه تلویزیونی اضافه كرد: آیت الله خامنه ای گفت كه از دیدگاه حسن روحانی رییس جمهوری ایران مبنی بر اینكه مذاكره به معنای رسیدن دو طرف به نقطه مشترك است، حمایت به عمل می آورد.



** امید برای حل دیپلماتیك مساله هسته ای

'منصور فرهنگ' استاد ارشد روابط بین‌الملل در نیویورك نیز با ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه مذاكرات گفته است: منافع سیستم حاكمیت یا رژیم آمریكا و منافع ایران این ضرورت را ایجاد كرده كه راه‌حلی برای این معضل پیدا كنند كه برای طرفین قابل تحمل باشد.

او اضافه كرده است: بخشی از اقلیت كنگره آمریكا تحت تاثیر اسرائیل می‌خواهند به طور كلی تمامیت زیربنای هسته‌ای ایران را نابود كنند، در حالی كه بر اساس توافق ژنو، دنیا پذیرفت كه ایران زیربنای هسته ‌ای خود را داشته باشد و ایران هم پذیرفت كه محدودیت در كم و كیف غنی‌سازی اورانیوم، مقدار ذخیره اورانیوم و بازرسی بدون قید و شرط بین‌المللی پروتكل الحاقی را بپذیرد.

این تحلیلگر گفته است: عناصری كه در كنگره با مذاكره مخالفند، می‌خواهند همان كاری را در ایران انجام دهند كه در عراق و افغانستان كردند اما اكثریت قریب به اتفاق تحلیلگران آمریكا می‌گویند برای منافع ملی آمریكا این كار فاجعه‌بار است.



**مذاكرات به پایان موفقیت آمیز خود نزدیك شده است

كارشناس ارشد اندیشكده آمریكایی شورای آتلانتیك نیز فضای مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 را مثبت ارزیابی كرد و گفت : همه شواهد نشان می دهد كه بسیاری از اختلافات فنی و مسایل سیاسی از سر راه برداشته شده و این مذاكرات به پایان موفقیت آمیز خود بسیار نزدیك شده است.

'باربارا اسلاوین' تحلیلگر سیاسی و كارشناس ارشد اندیشكده شورای اتلانتیك درگفت وگو با ایرنا گفت همه قرائن و شواهد به ویژه درروزهای اخیر نشان می دهد كه زمینه منسجمی برای دستیابی به توافق نهایی درمذاكرات هسته ای بوجود آمده است.

وی افزود: به نظر می رسد كه طرفین بیش از هرزمان دیگر ،آمادگی و تمایل حصول توافق بر سر اختلافات باقی مانده دراین مذاكرات را پیدا كرده اند.



** رسانه های روسی: رهبر ایران، غرب را از تحمیل شرایط خود بر حذر داشت

بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص توافق هسته ای با گروه 1+5، در رسانه های روسیه بازتاب گسترده ای داشت و این رسانه ها اعلام كردند: آیت الله خامنه ای غرب را از تحمیل شرایط خود در توافق هسته ای با ایران برحذر داشت.

خبرگزاری روسی 'اینترفاكس' اعلام كرد: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران گفتند كه مخالف توافق با گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران نیست اما اجازه نخواهد داد كه توافق غیرسودمند برای كشورش در این مورد امضا شود.

در این گزارش آمده، رهبر انقلاب اسلامی ایران موافقت خود با مذاكره ایران با گروه 1+5 در مورد شرایط توافق جامع را مورد تاكید قرار دادند.

ایتارتاس نیز به حمایت رهبر معظم انقلاب از مواضع دولت حسن روحانی در مورد برنامه هسته ای و تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اشاره كرد و نوشت : تیم مذاكره كننده برای لغو تحریم ها تلاش می كند و اگر در این هدف موفق شود عالی خواهد شد اما اگر تحریم ها لغو نشوند ایران ابزار دیگری برای خنثی كردن این سلاح دشمنان در اختیار دارد.

خبرگزاری ایتارتاس خاطرنشان كرد: در هفته های اخیر در تهران در سطوح مختلف تدابیر اقتصادی برای اجرای اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم های غرب و سقوط بهای نفت بررسی می شود.

«این تدابیر سرمایه گذاری در بخش های غیرنفتی و صنعتی كه مشمول تحریم ها نمی شوند و می توانند كاهش درآمدهای ارزی كشور را جبران كنند شامل می شود.»

روزنامه روسی معتبر ودوموستی هم امروز در گزارشی در صفحه اول خود به نقل از بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: ایران هیچگاه و تحت هیچ شرایطی توافق بد و نامناسب در مورد برنامه هسته ای خود را نخواهد پذیرفت.

به نوشته این روزنامه روسی، رهبر انقلاب اسلامی كشورهای غربی را از تحمیل شرایط خود بر ایران برحذر داشته و امكان پذیرفتن شرایط تبعیض آمیز در مورد برنامه هسته ای خود را رد كرد.

از: زهرا ه‍ژبری

اروپام** 1572** 5981
۰ نفر