۲۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۸:۰۸
کد خبر: 81504829
T T
۰ نفر
حدود 30 درصد بنزین مصرفی كشور با استاندارد یورو چهار عرضه می شود

مشهد - ایرنا - مدیر عامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت : حدود 30 درصد بنزین توزیعی و مصرفی كشور دارای استاندارد یورو چهار است.

سید ناصر سجادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اكنون روزانه 18 تا 20 میلیون لیتر بنزین یورو چهار در كشور توزیع و عرضه می شود.

به گفته وی، كل بنزین مصرفی كشور روزانه 70 میلیون لیتر می باشد.

وی با بیان اینكه هم اكنون بنزین یورو چهار در كلانشهرها توزیع می شود،اظهار كرد: بر اساس برنامه ریزی و وظیفه تعیین شده باید بنزین یورو چهار تا آخر امسال در هشت كلانشهر كشور توزیع شود.

وی گفت: هم اكنون كل مصرف شهرهای تهران، اصفهان، اراك، كرج و قم بنزین یورو چهار است و در مشهد هم حدود 50 درصد نیاز شهر از این نوع بنزین تامین می شود.

وی افزود : دو شهر شیراز و اهواز هم تا پایان اسفند ماه از بنزین یورو چهار برخوردار می شوند و تا اوایل سال آینده تمام هشت كلانشهر كشور به طور كامل زیرپوشش بنزین یورو چهار قرار می گیرند.

سجادی اظهار كرد: با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس تا پایان سال آینده می توانیم بخش دیگری از شهرهای كشور را زیر پوشش توزیع بنزین یورو چهار قرار دهیم.

وی ابراز امیدواری كرد، با بهره برداری كامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس كه از سال 1385 عملیات اجرایی آن آغاز شده و تمام تولیدات میعانات آن بر اساس استاندارد یورو چهار می باشد، بتوان بنزین یورو چهار را در تمام شهرهای كشور توزیع و عرضه كرد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ورود به مدار تولید كشور می تواند روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی كشور بیافزاید.



* كاهش نرخ رشد مصرف بنزین در كشور



سجادی در ادامه با بیان اینكه مصرف بنزین طی 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دو درصدی داشته است گفت: این رقم در مقایسه با رشد مصرف بنزین در سال 1392 نسبت به سال قبل از آن، كاهش قابل توجهی دارد.

وی اظهار كرد: با این حال باید تلاش بر كاهش مصرف در كشور از طریق اصلاح سیستم های سوخت ناوگان حمل و نقل خصوصی، عمومی و دولتی تا فرهنگ مصرف و قیمت ها متمركز شود.



* محدودیتی درتامین بنزین ایام نوروز نداریم / اعلام سهمیه بنزین نوروزی بعید به نظر می رسد



مدیر عامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در زمینه پیش بینی برای نوروز 94 هم گفت : با توجه به افزایش حجم سفرهای نوروزی و مصرف بنزین برنامه ریزی ها از چند ماه قبل آغاز شده و بنزین مصرفی برای این ایام در كل كشور تامین و ذخیره سازی شده است.

سجادی افزود: اقدامات لازم برای آماده سازی جایگاه های عرضه و ذخیره و نیز مسائل فنی مربوطه هم انجام گرفته و طبق برنامه ریزی ها گروه های كنترل و نظارت نوروزی نیز طی دو مرحله بازدیدهایی را از جایگاه و مراكز عرصه و توزیع انجام می دهند تا خدمات رسانی به مردم در این ایام با كمترین مشكل انجام شود.

وی ادامه داد: بعید به نظر می رسد دولت سهمیه ویژه ای برای ایام نوروز اختصاص دهد ضمن آنكه بنزین با دو نرخ هفت و 10 هزار ریال به میزان كافی تامین و در دسترس است و مردم مشكلی در استفاده از آن ندارند.

وی پیش بینی كرد بنزین مصرفی طی نوروز 94 نسبت به مدت مشابه در سال جاری رشد پنج تا شش درصدی داشته باشد.

سجادی افزود: تلفن گویا با شماره 09627 نیز برای دریافت تماس های مردمی در زمینه مسائل و مشكلات سوخت رسانی در جایگاه ها و مجاری عرضه پاسخگو می باشد.



* مصرف سوخت مایع (نفت گاز) در نیروگاه های كشور 25 درصد كاهش یافت



سجادی با تاكید بر اینكه امسال با تلاش های انجام شده از نظر سوخت رسانی به بخش های مختلف سال خوبی را پشت سر گذاشتیم ، گفت : بویژه در حوزه تامین سوخت نیروگاه ها كه شاخصی برای عملكرد مناسب این شركت می باشد به خوبی عمل شد و مشكلی در تامین برق مورد نیاز كشور بروز نكرد.

وی ادامه داد : با توسعه گاز در بخش نیروگاهی سوخت مایع كمتری مصرف شد به گونه ای كه در مجموع طی 11 ماه امسال 17 میلیارد لیتر سوخت مایع در بخش نیروگاهی تامین شد كه تا پایان سال به حدود 20 میلیارد لیتر می رسد.

وی افزود : با افزایش 25 درصدی گاز تحویلی به نیروگاه ها به همین میزان از مصرف سوخت مایع نیز كاسته شده است.

به گفته وی، طی سال 92 حدود 27 میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه های كشور تحویل و مصرف شد.



* تا پایان سال افزایش نرخ در گاز CNG نداریم



وی همچنین در باره افزایش قیمت گاز CNG گفت : تا پایان سال جاری هیچ افزایش قیمتی در این حوزه اعمال نمی شود و برنامه ای هم در این زمینه وجود ندارد.

مدیر عامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود : در سال آینده هم بسته به افزایش نرخ فرآورده های نفتی در این حوزه برنامه ریزی خواهد شد.

1906 / 6053
۰ نفر