حجم مبادلات 52 میلیارد دلاری ایران و چین در سال جاری/نقش پكن در مذاكرات هسته‌ای مثبت است

پكن - ایرنا - سفیر ایران در چین اعلام كرد، رویكرد مثبت تهران و پكن در توسعه همكاری ها در بخش های مختلف اقتصادی، حجم مبادلات تجاری بالغ بر 52 میلیارد دلاری را برای دو كشور در سال جاری رقم زده است.

«علی اصغر خاجی» روز جمعه در گفت وگویی اظهار داشت: پكن و تهران در سال های گذشته روابط بسیار خوبی با یكدیگر داشتند به طوری كه این همكاری های مناسب علاوه بر رساندن حجم روابط اقتصادی دو كشور به بیش از 52 میلیارد دلار در سال جاری از رشد 30 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینكه روابط ایران و چین از یك تاریخ بسیار طولانی برخوردار است و به حدود 22قرن پیش باز می گردد، سطح كنونی روابط را نیز بسیار خوب دانست و تصریح كرد، اراده مسوولان دو كشور بر گسترش بیشتر این همكاری ها در ابعاد مختلف است.

وی ادامه داد: همكاری های دو كشو در سطح سیاسی نیز شرایط ایده‌آلی دارد و گفت وگوها و رایزنی های خوبی میان دو كشور در جریان است كه در همین راستا نشست های منظمی از جانب كمیته رایزنی های سیاسی دو طرف به صورت نوبه ای در تهران و پكن تشكیل می شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پكن همچنین به سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به ایران اشاره كرد و آن را نشان دهنده دوستی میان دو ملت و نیز در جهت تحكیم و گسترش همكاری های تهران - پكن دانست.

سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به تهران بر اساس منابع خبری، امشب صورت می گیرد.

وی تصریح كرد: «وانگ یی» در این سفر علاوه بر مذاكره با مقامات عالیرتبه كشورمان در خصوص مسائل بین المللی و منطقه ای؛ ممكن است در رابطه با فراهم كردن مقدمات سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران در سال جاری گفت وگوهایی را نیز انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور چین در مذاكرات هسته‌ای ایران اشاره كرد و نقش این كشور در جمع گروه 1+5 را ارزشمند و مثبت ارزیابی كرد.

خاجی یادآور شد: خوشبختانه چین نقش خوبی در این گروه دارد و همواره تلاش می كند نظرات طرفین گفت وگوها را به یكدیگر نزدیكتر نماید.

وی ادامه داد: این كشور همچنین راهكارها و ابتكارهایی را پیشنهاد كرده است كه در دستور كار گروه 1+5 قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم از نقش برجسته تر این كشور در پیشبرد مذاكرات بهره مند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش كنونی چین در عرصه بین الملل و علاقه مندی این كشور به فعالیت بیشتر در منطقه خاورمیانه اشاره كرد.

خاجی اظهار داشت: خاورمیانه شرایطی دارد كه چینی ها علاقه مند به فعالیت بیشتر در آن هستند و با توجه به اشتراكات موجود میان تهران و پكن، زمینه های گسترش این همكاری از هر حیث فراهم است.

وی در این رابطه به همكاری دو كشور در حوزه افغانستان اشاره كرد و گفت: با توجه به علاقه مندی چین برای ورود به این حوزه، جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به تجارب ارزشمندی كه در اختیار دارد می تواند نقش مهمی در این همكاری ها ایفا نماید.

سفیر ایران در پكن همچنین به نگرانی چین از پدیده شوم تروریسم اشاره كرد و گفت: این نگرانی‌ از سوی چینی‌ها كاملا واقعی است و همكاری های خوبی میان دو كشور به دلیل داشتن اشتراكات و دیدگاه های نزدیك، در این زمینه وجود دارد.

خاجی تصریح كرد: مبارزه با پدیده تروریسم نیازمند یك اراده بین المللی است و چین می تواند یكی از كشورهایی باشد كه در كنار ما در این زمینه نقش مثبت ایفا كند.

آساق*3*1597*1613

سرخط اخبار جهان