به گزارش ایرنا، پس از تشدید رقابت صادركنندگان نفت، برای حفظ و افزایش سهم خود در بازار جهانی نفت از طریق ارایه تخفیف به مشتریان جدید و سنتی، ایران نیز برای حفظ جایگاه خود در بازار و با هدف جلوگیری از اشغال این بازار توسط عربستان، تخفیف های قبل توجهی را ارایه كرده است.
ارایه تخفیف های سنگین به مشتریان اولین بار توسط عربستان آغاز شد و به تبع آن سایر تولیدكنندگان نیز سعی كردند با ارایه تخفیف های بیشتر، محموله های نفت خام خود را جذاب تر كنند.
در این میان، با توجه به شباهت نفت سنگین عربستان با نفت سنگین ایران، ارایه تخفیف بیشتر توسط ریاض می تواند به تصاحب بازار نفت ایران منجر شود، بنابراین مسوولان شركت ملی نفت، قیمت نفت سنگین ایران را متناسب با كاهش قیمت نفت عربستان، كاهش می دهند.
محسن قمصری مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت ایران در این خصوص می گوید: رقابت در بازار آسیا برای به دست آوردن سهم بیشتر فشرده و ایران نیز قصد دارد كه قیمت فروش نفت خام در بازار را كاهش می دهد.
وی درباره اینكه آیا ایران همانند عربستان قیمت نفت خود را در بازار آسیا كاهش خواهد داد، گفت: بالاخره باید رقابت كرد و ایران نیز فرمول قیمت نفت خود را كاهش می دهد؛ البته ضریب تغییر (Differential) شاید كاهشی باشد، اما بدون شك پایه قیمت افزایش یافته است.
وی درباره دلیل كاهش قیمت نفت عربستان در بازار، افزود: عربستان پنج بازار برای فروش نفت خام خود در اختیار دارد كه قیمت نفت خود را در چهار بازار اروپا، آفریقا، آمریكا و شمال اروپا افزایش داده است و تنها در یك بازار كاهش داده است كه همه روی همان یك بازار تمركز كردند و به بازارهای دیگر توجه نمی كنند.
قمصری دلیل كاهش قیمت نفت از سوی عربستان در بازار آسیا را عرضه و تقاضا عنوان و تصریح كرد: عربستان فرمول را كاهش داده است، یعنی دیفرنشیال (اختلاف قیمتی) را پایین آورده است.
مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت ایران، افزود: با توجه به اینكه پایه قیمت نفت، نسبت به دو هفته پیش هفت تا هشت دلار افزایش یافته، در عمل می توان گفت قیمت رشد كرده و عربستان فرمول فروش نفت خود را چند سنت كاهش داده است.
وی درباره اینكه آیا از كاهش قیمت نفت عربستان به مشتریان آسیایی می توان به عنوان تخفیف نام برد، اظهار كرد: خیلی روی آن فرمول به عنوان تخفیف نمی توان تمركز كرد چون فرمول براساس شرایط خاص منطقه است.
قمصری درباره اینكه آیا كاهش قیمت نفت در بازار آسیا از سوی عربستان بخاطر تحت فشار قرار دادن ایران است، گفت: بحث ضربه زدن به ایران نیست؛ هم اكنون رقابت در بازار آسیا بسیار زیاد است و كشورهای آمریكا، آمریكای جنوبی، ونزوئلا و حتی روسیه در بازار آسیا حضور دارند، بنابراین رقابت در این بازار زیاد است و منطقی به نظر می آید كه عربستان برای گرفتن سهم خود اقدام به كاهش قیمت نفت خود كند.
وی افزود: عربستان سعودی براساس شرایط بازار و اصولی عمل می كند؛ شاید اگر ایران نیز جای این كشور بود همین كار را انجام می داد.
افزایش عرضه نفت خام به بازارهای جهانی، علاوه بر كاهش قیمت ها موجب شده است كه خریداران قدرت چانه زنی بهتری پیدا كرده و تخفیف های بیشتر را درخواست كنند.
براین اساس، صادركنندگان نیز برای حفظ سهم خود در بازار و برای جلوگیری از تسلط رقبا بر بازار، تلاش كنند با ارایه تخفیف های بیشتر نظر خریداران را به سوی خود جلب كنند.
اقتصام(5)2022**1558
با كاهش قیمت ها:
رقابت ایران و عربستان برای تصاحب بازار نفت آسیا
۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۳۷
کد خبر:
81505267
![رقابت ایران و عربستان برای تصاحب بازار نفت آسیا رقابت ایران و عربستان برای تصاحب بازار نفت آسیا](https://img9.irna.ir/old/Image/1393/13931125/81505267/N81505267-6273796.jpg)
تهران - ایرنا - ایران قصد دارد با هدف رقابت با عربستان و سایر تولیدكنندگان و افزایش سهم در بازار، قیمت نفت خود در بازار آسیا را كاهش دهد.