معاون سازمان محيط زيست:
بسته اقدامات اجرايي مقابله با گرد و غبار داراي پشتوانه كارشناسي است

تهران - ايرنا - معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در مورد تدارك بسته اقدامات اجرايي و اعتباري دولت براي مقابله با گرد و غبار در خوزستان گفت: اين بسته داراي پشتوانه لازم كارشناسي است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست،'سعيد متصدي' افزود: ارايه بسته اقدامات اجرايي و اعتباري دولت براي مقابله با گرد و غبار در دولت يازدهم پشتوانه اي حداقل 15 ماهه دارد.

وي اظهار كرد: موضوع گرد و غبار و تثبيت كانون هاي آن در خوزستان و برخي از استان هاي غربي و شرقي ايران به عوامل متعددي مانند مديريت آب، سرزمين و خاك ارتباط داشته و سازمان حفاظت محيط زيست در دوره هاي مختلف اين موضوع را دنبال و در دولت يازدهم موارد قابل توجهي را به انجام رسانده است.

وي ادامه داد: پارسال اين سازمان موفق شد شبكه پايش زميني گرد و غبار را در سراسر كشور تكميل كند و هم اكنون 20 ايستگاه در خوزستان استقرار يافته كه مي توانند وضعيت گرد و غبار محلي، شهري و روستايي را پايش كنند.

متصدي گفت: تكميل اين شبكه كه جزو وظايف سازمان محيط زيست است، اين توانايي را به وجود آورده كه غلظت ذرات گرد و غبار در ساعت هاي مختلف شبانه روز را اطلاع رساني كند.

وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه كاهش و كنترل گرد و غبار، وظيفه نظارتي دارد كه به منظور تقويت ساختار نظارتي ستاد ملي گرد و غبار ذيل شوراي عالي حفاظت محيط زيست در تاريخ 13 آبان 92 يعني دو ماه بعد از مديريت جديد تشكيل شده است.

معاون سازمان محيط زيست گفت: اين ستاد برنامه هايي را در كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تدوين كرده كه در آنها براي هر يك از دستگاه ها، تكاليفي تعيين شده است اما آنچه در هفته گذشته رخ داد اين بود كه در جلسه كارگروه با حضور نمايندگان وزارتخانه هاي بهداشت و درمان، نيرو، جهاد كشاورزي، نفت و سازمان هواشناسي، اعتباراتي براي كنترل و كاهش ريزگردها تعيين و به دولت پيشنهاد شد تا به فوريت در دولت نهايي شود.

متصدي افزود: از سوي ديگر بايد در نظر داشت كه گرد و غبار پديده اي يك شبه و يك روزه نيست كه يك شبه هم به پايان برسد و بخش عمده اي از دلايل گرد و غبار به دليل خشكسالي و همچنين اثرات سوء مديريت ها در گذشته است.

وي ادامه داد: از نمونه هاي اين سوء مديريت ها، خشك كردن بخش هايي از تالاب هورالعظيم به دليل اكتشاف و استخراج نفت است با اينكه هم اكنون در دنيا، استخراج نفت از بسترهاي آبي، يك فناوري متداول و شناخته شده، متاسفانه مسوولان گذشته ابتدايي ترين راه يعني خشكاندن تالاب را براي استخراج نفت انتخاب كردند.

متصدي اظهار كرد: علاوه بر آن اقدامات مداخله اي و مخرب مانند جاده كشي و جدا كردن سطح بستر تالاب از يكديگر و قطع آب باعث شد كه بستر خشك تالاب خود به كانون ريزگردها تبديل شود؛ سازمان محيط زيست از چند ماه پيش در هماهنگي با وزارت نفت تلاش كرده است تا آب را به اين بسترهاي خشك شده بر گرداند.

وي گفت: در نخستين اقدام، وزارت نفت، آب را بر بخشي از حوضه شمالي كه 13 هزار هكتار را شامل مي شود رها كرد، همچنين موانع ورود آب به برخي از سلول هاي ( ورودي) تالابي كه به خاطر ساخت جاده ايجاد شده بود در حال برطرف شدن است، اين اقدام مي تواند جريان طبيعي آب در تالاب هورالعظيم را به دنبال داشته باشد و سبب كاهش ميزان گرد وغبار اين كانون شود.

متصدي افزود: موضوع بعدي، بحث حق آبه ها است كه وزارت نيرو بايد حق آبه اكوسيستم هاي آبي و تالاب ها را در اولويت قرار دهد تا ما در اين منطقه دچار تنش آبي نشويم، متاسفانه در دولت گذشته بحث حق آبه تالاب ها در خوزستان به طور كلي رها شده بود.

وي اظهار كرد: مساله ديگر خشكسالي است كه عاملي مهم در ايجاد كانون هاي جديد ريزگرد و تقويت كانون هاي قبلي است، در اين زمينه دستگاه هاي دولتي با كمك جوامع محلي بايد مشاركت جدي داشته باشند، تغيير الگوي كشت متناسب با خشكسالي از اقداماتي است كه بايد با كمك وزارت جهاد كشاورزي و جوامع محلي پيش رود.

وي ادامه داد: اقدامات كوتاه مدت نيز بيشتر با همكاري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و كشور حاصل مي شود كه از آن جمله مي توان به تجهيز مراكز درماني، توزيع ماسك و شير، تعطيلي مدارس يا ادارات اشاره كرد.

وي گفت: در مورد خوزستان و كانون هاي گرد و غبار آن، تاكيد مي شود كه اين معضل در اولويت سازمان حفاظت محيط زيست بوده و داراي برنامه اختصاصي است.

متصدي افزود: بر اين اساس كارگروهي به رياست رييس سازمان حفاظت محيط زيست از پارسال ايجاد و كميته هاي تخصصي آن به طور ماهيانه و با حضور نمايندگان دستگاه هاي مربوطه، متخصصان، دانشگاهيان و برخي مديران استاني تشكيل شده است؛ در آخرين جلسه اين كارگروه برنامه مقابله با گرد و غبار نهايي و به دولت ارايه شد.

وي گفت: حجم وسيع فعاليت هايي كه تاكنون براي كاهش گرد و غبار انجام شده و به بخشي نيز اشاره شد، حكايت از اين دارد كه سازمان حفاظت محيط زيست با برنامه اي مدون و كارشناسي شده اين موضوع را دنبال مي كند و بسته اقدامات اجرايي و اعتباري دولت براي مقابله با گرد و غبار داراي پشتوانه كارشناسي لازم است.

به گفته وي علاوه بر خوزستان كانون هاي فعال ديگر در استان هاي سيستان و بلوچستان، ايلام، قم و كرمانشاه براساس سند ملي تنظيم شده نيز درحال پيگيري است.

متصدي ادامه داد: همچنين به منظور كاهش ميزان گرد و غبار از مرزهاي خارجي تاكنون دو تفاهم نامه با كشور عراق براي كنترل كانون هاي فعال آن كشور تنظيم شده كه بخشي از آنها مربوط به كاشت درخت و تثبيت خاك است؛ در اين زمينه امسال موضوع 200 هكتار تثبيت اراضي اطراف كربلا عملياتي مي شود.

چند روزي است گرد و غبار مردم خوزستان را درگير كرده به طوري كه غلظت اين آلاينده در اهواز و خوزستان تا 66 برابر حد استاندارد رسيده است.

علمي ( 1 ) **9014**1440/ 6037